In de eerste negen maanden van het jaar bedroeg de verkoop van de Tesla Model 3 en Model Y 5.220 eenheden, bijzonder fraaie cijfers voor deze elektrische berline en SUV. Deze twee modellen zijn nu goed voor meer dan 40% van de elektrische auto’s die door particulieren in België worden gekocht, volgens een analyse van Traxio, de federatie van autoprofessionals. Dit fenomeen is natuurlijk vooral merkbaar in Vlaanderen, waar inwoners een aankooppremie voor elektrische auto’s genieten.
De verkoop van elektrische auto’s aan particulieren in Vlaanderen is explosief gestegen, met 145% in één jaar. Tussen januari en september werden 10.438 elektrische voertuigen verkocht in Vlaanderen, tegenover 4.263 in dezelfde periode een jaar eerder. Deze spectaculaire sprong is grotendeels te danken aan de premie die de aankoopkosten voor de consument verlaagt.
Boost voor Tesla
Ter herinnering: de Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische auto bedraagt 5.000 euro voor een nieuw model dat maximaal 40.000 euro kost. Deze maatregel heeft constructeurs ertoe aangezet hun aanbod aan te passen om aan de criteria van de premie te voldoen. Vooral Tesla heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt door tijdelijk basisprijzen van rond de 39.990 euro aan te bieden voor zijn Model 3 en Model Y, waardoor deze auto’s in aanmerking komen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook andere merken hebben hun aanbod aangepast. BMW, bijvoorbeeld, biedt zijn elektrische SUV iX2 aan voor iets minder dan 40.000 euro. Maar ondanks deze inspanningen blijft Tesla het populairste merk. Uit de analyse van Traxio blijkt dat de acht populairste elektrische modellen in Vlaanderen vooral auto’s zijn met startprijzen op de grens van de premie. Naast Tesla scoren ook merken zoals Volvo, Volkswagen, Dacia en het Chinese BYD.
Angst voor Chinese merken voorlopig onterecht
Een van de discussiepunten rond de Vlaamse premie was het risico dat alleen Chinese fabrikanten zouden profiteren, omdat die vaak goedkoper zijn. Dit risico leek aannemelijk door de snelle opkomst van merken zoals BYD, dat zich sterk ontwikkelt in Europa. Tot op heden behoort echter alleen BYD tot de tien bestverkochte elektrische modellen in Vlaanderen. De vrees voor een Chinese auto-invasie lijkt dus voorlopig overdreven.
Eerst had toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een budget van 20 miljoen euro uitgetrokken om de premie te financieren. Maar door de enorme vraag werd dit plafond opgeheven. Eind augustus was er al 25 miljoen euro toegewezen en het totaal zou tegen het einde van het jaar kunnen verdubbelen.
Gezien de delicate begrotingssituatie heeft de nieuwe Vlaamse regering al aangekondigd dat ze deze premie wil stopzetten zodra dit wettelijk mogelijk is. De details van deze afschaffing blijven echter onduidelijk. Particuliere kopers blijven normaliter genieten van de premie tot 31 december 2024, op voorwaarde dat ze een bestelbon tekenen voor deze deadline. Deze beleidswijziging roept vragen op over de toekomst van financiële steun voor de transitie naar elektrische voertuigen.
Waarom is Tesla zo aantrekkelijk?
Maar waarom domineert Tesla de markt voor elektrische auto’s in België en elders? Marktonderzoek toont aan dat Tesla een zeer sterk merkimago heeft dankzij zijn pioniersrol in elektrische auto’s en de technologische innovaties (Autopilot, geconnecteerde auto enzovoort). De kwaliteit van zijn Supercharger-netwerk, het hyperefficiënte thermische beheer, het rijbereik van zijn modellen en de regelmatige software-updates, maken van Tesla een goede keuze voor veel bestuurders.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be