Autotests

TEST BMW X2 & iX2 2024: de keuze voor verschil

De tweede generatie van de X2 heeft een grote verandering ondergaan en neemt het coupé-uiterlijk over van de X4 en X6, om zich duidelijker te onderscheiden van de X1. Hij gaat mee met zijn tijd en biedt ook een breed scala aan verbrandingsmotoren, maar laat de plug-in hybride achterwege ten gunste van twee elektrische versies. Een goede zet?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 28 feb. 2024 | Leestijd: 13 min

In 2018 lanceerde BMW een compacte SUV met meer dynamische ambities dan de X1: de X2. Toch bleven de verschillen tussen de twee subtiel, ook al zorgde de X2 voor een iets dynamischer silhouet met een achterkant als een shooting brake, gelijkaardig met de Z3 of Z4 coupé. BMW heeft het voor de tweede generatie echter heel anders aangepakt en het merk durfde gewaagdere keuzes te maken, vooral voor het ontwerp. Weg met de crossover en zijn bijna bescheiden uitstraling. Dit werd vervangen door een SUV-coupé, grotendeels geïnspireerd op de lijnen van de X4 en X6.

Waarom deze koerswijziging? Omdat meer dan 70% van de keuzes van kopers puur op basis van stijl wordt gemaakt. Het was dus absoluut noodzakelijk om de twee modellen te onderscheiden, of dat nu in de smaak viel of niet. De X2 wil zich ook persoonlijker opstellen, door een optionele verlichte grille, een verfijning en een signatuur, onbekend bij de X1.

Advertentie – lees hieronder verder

BMW X2 M35i xDrive

De nieuwe X2 is gebaseerd op hetzelfde platform als de X1 en deelt dezelfde productielijn, in Regensburg (Duitsland), ook gebruikt voor de nieuwe Mini Countryman. De nieuwe FAAR-architectuur (Frontantriebsarchitektur) wordt gebruikt voor alle compacte voorwielaangedreven modellen van de groep (die ook vierwielaandrijving kunnen hebben) en is natuurlijk ook ontworpen om gemakkelijk volledige elektrificatie mogelijk te maken.

Vergeleken met de X1 is de wielbasis hetzelfde. Naast volledig specifieke carrosseriepanelen, zit het grootste verschil vooral aan de achterkant met een verlengde overhang. Het voordeel: het koffervolume neemt toe tot 560 liter (+90 liter) op de thermische modellen (hoewel de laaddrempel behoorlijk hoog is), met een grote opbergbak onder de vloer. Deze verandering was welkom en maakt het model toegankelijker voor gezinnen. De elektrische versies blijven niet achter, met een ruimte van 525 liter. In totaal is de nieuwe generatie van de X2 19 cm langer dan zijn voorganger, met een lengte van 4,55 meter. Dus niet meer zo compact.

BMW iX2 xDrive 30

Ruimte en technologie

Er s ook meer binnenruimte, vooral op de achterbank, ook al lijdt de hoofdruimte logischerwijs onder het aflopende dak. Het is de moeite waard om te vermelden dat de passagiers op de achterbank heel anders zullen zitten, afhankelijk van de keuze aandrijflijn. Het batterijpakket bij de elektrische versie verhoogt de vloer, wat voor een onaangenaam knieën tegen de kin -effect zorgt voor de inzittenden. De hoofdruimte is ook kleiner, wat het niet langer mogelijk maakt om de voeten onder de voorzetel te schuiven. Op het gebied van veelzijdigheid doet de X2 het heel goed, ook al schuift de achterbank niet zoals bij de X1 (enkel bij de thermische versies). De X2 behoudt echter wel de drie neerklapbare rugleuningen (40/20/40) en de verstelbare rugleuningen.

BMW X2 M35i xDrive2

Het dashboard van de X2 is hetzelfde als dat van de X1, wat betekent dat het model het grote gebogen scherm en de nieuwe interface krijgt, bediend door het besturingssysteem 9 (in plaats van Linus eerder), gebaseerd op Android Automotive. Die zorgt voor meer aanpassingen en updates op afstand (over the air), alsook meer functies en apps, zoals sociale netwerken, streamingdiensten en videogames. De Apple CarPlay- en Android Auto-protocollen zijn uiteraard ook beschikbaar.

BMW iX2 xDrive30_071_WGM

Dankzij de nieuwe elektronische architectuur kan de X2 ook betere prestaties leveren op het gebied van rijhulpsystemen. Hij kan zelfs autonoom rijden op niveau 2, met geautomatiseerde begeleiding tussen de wegmarkeringen, dankzij de radar en stuurinterventie die de bestuurder helpt om binnen zijn rijstrook te blijven. En dat is nog niet alles: de Speed Limit Assist kan ook de snelheid anticiperen bij het naderen van rotondes en bochten. Het model wordt ook geleverd met een scala aan veiligheidswaarschuwingen: voetgangers- en fietsdetectie, achteropkomend verkeer, dodehoekwaarschuwing en nog veel meer. Er ontbreekt niets.

BMW iX2 xDrive30_080_WGM

Thermisch en elektrisch

BMW geeft niet op en blijft een bijzonder breed scala aan aandrijflijnen aanbieden. Er is echter geen plug-inhybride meer, die is vervangen door een dubbel elektrisch aanbod. Wat de verbrandingsmotoren betreft, is er de sDrive20i (voorwielaandrijving en geen achterwielaandrijving) die de 1,5-liter 3-cilinder koppelt aan een mild-hybride 48V systeem voor een totaal vermogen van 170 pk (5,7 – 6,2 l/100 km). Daarnaast zijn er twee dieselversies: de sDrive18d met 150 pk (5,1 – 5,5 l/100 km) en de xDrive20d, ook mild-hybride 48V, met 163 pk (4,8 – 5,2 l/100 km). Aan de top van de gamma vinden we de X2 M35i xDrive, waarvan de 2-liter biturbo 300 pk en 400 Nm levert (7,7 – 8,1 l/100 km). Deze nieuwste versie draagt het M-label en onderscheidt zich door tal van speciale elementen: alcantara bekleding, interieurdecoraties, kuipstoelen met verlicht M-logo, vier uitlaten, velgen tot 21 inch, sportstuur, enzovoort. Wat een look!

BMW X2 M35i xDrive_092_WGM

Er zijn twee elektrische versies: de eDrive20 met 204 pk (voorwielaandrijving) en de xDrive30 met 313 pk en 494 Nm, met een tweede motor (vierwielaandrijving). Deze twee versies delen dezelfde 66,5 kWh-batterij (64,8 kWh bruikbaar), wat een respectievelijke actieradius oplevert van 439 tot 478 km voor de eDrive20 en van 417 tot 449 km voor de xDrive30 (afhankelijk van de wielmaten en gekozen uitrusting). Het opladen gebeurt met wisselstroom via een ingebouwde lader van 11 kW, of 22kW als de klant voor deze optie kiest. Dat is goed. Er is echter een kleine teleurstelling als het gaat over het opladen met gelijkstroom, dat beperkt is tot 130 kW, terwijl een i4 de 200 kW kan overschrijden. BMW beschouwt dit vermogen als voldoende, aangezien het accupakket in 29 minuten van 20 tot 80% kan laden.

BMW iX2 xDrive 30

Doordacht

Voor deze testrit gaf BMW ons de M35i xDrive en de elektrische xDrive30 van 313 pk. Het beste van het beste dus. Laten we beginnen met de elektrische versie, die de grootste evolutie van het model belichaamt. Het eerste dat opvalt is dat de auto zeer licht lijkt, desondanks zijn gewicht van twee ton. Met een vermogen van 313 pk zijn de versnellingen en acceleratie natuurlijk pittig en volhardend, maar er is geen gebrek aan tractie merkbaar.

De besturing is nauwkeurig, ook al blijkt deze een beetje lichtgevoelig te zijn, zelfs in de dynamische rijmodus. Het model is heel comfortabel, zowel wat betreft de geluidsisolatie als de progressieve vering. Alleen bij grote oneffenheden in de weg, en bij hoge snelheid, lijkt de ophanging meer moeite te hebben om de bewegingen van de carrosserie af te remmen. Maar deze situatie zullen gebruikers van de iX2 waarschijnlijk nooit tegenkomen, zelfs niet in deze sportievere versie.

Kortom, het is een SUV die perfect zijn functie vervult en behoorlijk efficiënt lijkt te zijn, aangezien ons gemiddelde op iets meer dan 20 kWh/100 km lag. Dat is weinig, maar dat is op voorwaarde dat je in de stad rijdt of op secundaire wegen. Op snelwegen zal het gemiddelde natuurlijk snel stijgen, wat betekent dat je bij gemengd gebruik kunt rekenen op een werkelijke autonomie van ongeveer 330 km.

BMW iX2 xDrive 302

Anderzijds laat de X2 M35i xDrive ons een andere wereld ontdekken: die van prestaties en zintuiglijk genot. De 2-liter biturbo heeft genoeg te bieden. Zijn acceleraties zijn lineair, maar expressief en pittig wanneer je het tot het uiterste duwt. Ook de uitlaat is een plezier voor het oor, net als de bedieningselementen, die ideaal geplaatst zijn en perfect reageren op de opdrachten van de bestuurder. Alleen de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling had sneller kunnen zijn, vooral bij het terugschakelen.

Beter nog: zelfs zonder volledig gas te geven op open wegen, suggereert de X2 M35i xDrive dat hij speels is. Als je een bocht induikt, voel je dat hij zijn achterkant graag zou laten driften, zoals elke respectabele BMW. Deze houding is het resultaat van meer verfijnde chassisinstellingen, met (net als bij de iX2 xDrive30) een adaptieve M-vering die de instellingen van de dempers continu aanpast, een verlaagde rijhoogte van -15 mm, nieuwe stijvere stabilisatorstangen en een meer directe adaptieve stuurrespons.

BMW X2 M35i xDrive3

Conclusie

Een nieuw tijdperk begint voor deze tweede generatie BMW X2. De transformatie brengt een aanzienlijk ander positionering met zich mee, en dit model is niet langer de shooting brake-versie van de X1. Hij heeft het uiterlijk van een coupé – ook al zijn de meningen hierdoor meer verdeeld – terwijl het zich met een koffervolume dat echte veelzijdigheid garandeert, gezinsvriendelijker wordt. De elektrische versie van de iX2 overtuigt en zijn prijzen liggen ongeveer op hetzelfde niveau als die van de onmisbare Tesla Model Y, weliswaar iets ruimer en beter uitgerust, maar niet dezelfde mate van personalisatie biedt als BMW.

BMW X2 M35i xDrive7

Als tegenhanger van de iX2 is de X2 M35i xDrive een vlaggenschip dat ondanks zijn afkomst verrast met zijn veelzijdigheid. In feite geeft het niets op in termen van veelzijdigheid en comfort, terwijl het een aangenaam rijervaring biedt. Met een prijskaartje van bijna 62.000 euro zal deze versie natuurlijk voorbehouden zijn aan een bepaalde elite. Voor de anderen blijven de middenklassemotoren (sDrive20, sDrive18d en xDrive20d) beschikbaar.

BMW X2 M35i xDrive & iX2 xDrive30: specificaties

Motor: benzine, 4-cilinder biturbo, 1.998 cm3, 300 pk bij 5.750 tpm en 400 Nm bij 2.000 tpm (M35i) / 2 elektrische motoren, 313 pk bij 0 tpm en 494 Nm (iX2 xDrive30)
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: geautomatiseerd, 7 versnellingen (M35i) / enkele overbrenging (iX2)
L/l/H (mm): 4.567 / 1.845 / 1.575
Leeggewicht (kg): 1.695 (M35i) / 2.020 (iX xDrive30)
Bagageruimtevolume (l): 560 – 1.470 (M35i) / 525 – 1.400 (iX2 xDrive30)
Van 0 tot 100 km/u (sec): 5,4 (M35i) / 5,6 (iX2 xDrive30)
Maximale snelheid (km/u): 250 km/u (M35i) / 180 (iX2 xDrive30)
Gemiddeld WLTP-verbruik (l/100 km / kWh/100 km): 7,7 – 8,0 (M35i) / 16,3 – 17,7 (iX2 xDrive30)
CO2: 174 – 181 g/km
Prijs: 61.800 euro (M35i) / 59.450 euro (iX2 xDrive30)
Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: 1.904,9 euro; Wallonië en Brussel: 4.947 euro (M35i) / Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro (iX2 xDrive30)
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 483,64 euro; Wallonië en Brussel: 511,24 euro (M35i) / Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 92,93 euro (iX2 xDrive30)
Ecomalus Wallonië: 375 euro (M35i) / 0 euro (iX2 xDrive30)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Stijlvol karakter
  • Vooruitgang in ruimte en kofferbak
  • Soepele 2-liter M35i
  • Overtuigende en zuinige elektrische versie (313 pk)

Minpunten

  • Beperkte ruimte achterin in elektrische versies
  • Hoge laaddrempel
  • Geen verschuifbare achterbank
  • Beperkte DC-laadcapaciteit (iX2)

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon