Eind 2022 presenteerde Lexus de RZ, zijn eerste elektrische SUV op het e-TNGA-platform van de Toyota-groep, dat ook gebruikt wordt door de Toyota bZ4X en Subaru Solterra. Na amper drie jaar op de markt kreeg het model een technische opfrisbeurt, met als belangrijkste wijziging de komst van een nieuwe batterij van 77 kWh. Ook de laadtijden zijn verbeterd dankzij een boordlader van 22 kW (voorheen 11 kW).
Lexus biedt drie verschillende versies aan van de RZ. De instapversie is de voorwielaangedreven RZ 350e met 224 pk en een rijbereik van 508 tot 568 km, afhankelijk van de gemonteerde velgen. Daarnaast zijn er twee vierwielaangedreven versies met twee motoren: de RZ 500e (381 pk – 456 tot 500 km rijbereik) en de RZ 550e (408 pk – 450 km rijbereik). Die laatste is nieuw bij deze facelift en is uitsluitend verkrijgbaar als F Sport met sportieve accenten.

Sportief en stijlvol
Aan de buitenkant herken je hem aan de luchtinlaten onderaan de voorbumper, die dienen om de remklauwen te koelen. Achteraan krijgt de F Sport een extra spoiler boven de achterruit, een specifieke diffuser en een eigen bumperdesign. Hij staat ook op uniek vormgegeven 20-duimsvelgen. Tot slot biedt Lexus voor deze SUV enkele specifieke lakkleuren, zowel in uni- als tweekleurige afwerking.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenin vind je sportzetels bekleed met Ultrasuède. Bijzonder aan dit materiaal zijn de lasergesneden patronen en opvallende blauwe stiksels. Verder zijn er aluminium accenten zoals de dorpellijsten en de pedalen. Het dashboard is ongewijzigd sinds de lancering van de RZ. De afwerking is bijzonder verfijnd en de gebruikte materialen zijn van hoog niveau, zoals we van Lexus gewend zijn.

Alles is rustig
Lexus heeft de geluidsisolatie herzien en onder meer nieuwe isolatiematerialen aangebracht achter de achterzetels en onder de vloer. Ook de motorsteunen zijn vernieuwd. Dat werk werpt zijn vruchten af, want het resultaat is merkbaar vanaf de eerste kilometers aan het stuur van de RZ. De stilte aan boord is indrukwekkend, zelfs op een slecht wegdek. Kortom: deze Japanse SUV is een van de stilste wagens die we de afgelopen maanden hebben getest.

Als die stilte je wat te veel wordt, heeft Lexus iets bijzonders bedacht: de Interactive Manual Drive. Dat is een simulator van een manuele versnellingsbak, compleet met het geluid van een ouderwetse verbrandingsmotor, valse schakelmomenten en schokken zoals bij een klassieke aandrijving. Het idee is op zich lovenswaardig, maar in de praktijk stelt het systeem teleur: het geluid klinkt eerder geforceerd en wordt snel storend. We zitten hier dan ook ver van het niveau van de Hyundai Ioniq 5N, die op dat vlak als referentie geldt.

Sportieve looks, maar…
Zoals verwacht zit het met de prestaties van de Lexus RZ 550e helemaal goed: de sprint van 0 naar 100 km/u doet hij in slechts 4,4 seconden. En hoewel hij 2.640 kg weegt en met zijn 4,80 m lengte en 1,89 m breedte flink uit de kluiten gewassen is, voelt hij onderweg lichter en compacter aan dan je zou denken. Dat komt door een betere koetswerkstijfheid, dankzij extra verstevigingen rond de radiatorsteun en achteraan in de structuur.
Combineer dat met de Steer-by-Wire-sturing (waarover we onze indrukken in een ander artikel delen), en je krijgt een auto die alert en direct reageert. Maar laat je niet misleiden: ondanks de F Sport-badge en de sportieve details is de RZ 550e zeker geen sportwagen. Het gaat om een comfortabele en gezinsvriendelijke SUV, die kan presteren wanneer dat nodig is en een gemiddeld verbruik haalt dat onder de grens van 20 kWh/100 km kan blijven.

Conclusie
De facelift van de Lexus RZ levert vooral extra rijbereik op, dat in het geval van de voorwielaangedreven versie kan oplopen tot 95 km extra. De RZ 550e met zijn Steer-by-Wire-besturing en sportieve accenten is de vlaggendrager die dit model, dat nog te vaak onder de radar blijft ondanks zijn vele kwaliteiten, echt nodig had.
De Lexus RZ 550e in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 408 pk en 516 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op alle wielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.805/1.895/1.635
Leeggewicht (kg): 2.640
Koffervolume (l): 522 tot 1.451
Batterij (kWh): 77
0 tot 100 km/u (sec): 4,4
Topsnelheid (km/u): 180
Rijbereik (WLTP, km): 450
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 18,4
CO₂: 0 g/km
Prijs: NB
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Geslaagde Steer-by-Wire-technologie
- Stilte aan boord
- Verzorgde afwerking
- Niet zo sportief als hij eruitziet (F Sport)
- Sommige bedieningen zijn weinig intuïtief
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be