Terwijl de vorige Tesla’s, Model S en Model Y, en zelfs Model 3 tot op zekere hoogte, het voordeel hadden om in onontgonnen segmenten te belanden, is dit helemaal niet meer het geval voor deze Model Y.
Uiteindelijk arriveert hij bijna twee jaar na de presentatie bij ons en zal hij te maken krijgen met een vrij stevige concurrentie in de wereld van elektrische gezinsauto’s, bestaande uit de Skoda Enyaq, de VW ID.4, de Hyundai Ioniq 5, maar ook de Audi Q4 e-tron, de BMW iX3 of de nakende Mercedes EQB om er maar een paar te noemen.
Model 3²
De taak is daarom des te moeilijker omdat deze Amerikaan eigenlijk niets nieuws brengt. Hij is niets meer of minder dan een verhoogde versie van de Model 3, waarvan hij bijna alles overneemt, maar dan aangepast aan de nieuwe proporties.
Advertentie – lees hieronder verder
De belangrijkste troef van de nieuwkomer is dat hij een achterklep met een brede opening heeft, die veel praktischer is dan de klep van de Model 3 en die toegang verleent tot een koffer met een mooie inhoud. Ze is ruim genoeg voor de behoeften van een gezin, maar het exacte volume communiceerde Tesla niet. Wel is de koffer nog verder uit te breiden na het neerklappen van een driedelige achterbank waardoor een vlakke laadvloer ontstaat.
Ook de globale binnenruimte is zeer correct, vooral achteraan, en het interieur baadt in het licht door een enorm panoramisch dak (helaas vast) dat van de voorruit tot de achterklep loopt.
Zuiver, maar té zuiver
Verder zal iedereen zijn mening hebben over dit interieur dat tot in het extreme uitgezuiverd werd en waarvan de kwaliteit onder het niveau van de hoger vernoemde modellen blijft, ook al ging ze erop vooruit. De enige fysieke knoppen bevinden zich op de armsteunen (voor de bediening van de ramen) en het stuurwiel, terwijl alle andere functies via het centrale scherm bediend worden.
Deze manie om constant te moeten navigeren in de menu’s voor de banaalste functie overheerst nu in de autoproductie, maar wordt hier tot het uiterste gedreven, in zoverre dat het riducuul wordt: zelfs om het handschoenenkastje te openen moet je het gebruiken!
Wel moeten we toegeven dat Tesla een duidelijke en leesbare ergonomie biedt, zonder te veel franjes. Noteer ook de aanwezigheid van een “speelkoffer” die toegang geeft tot een massa functies die zowel nutteloos als leuk zijn, zoals gepersonaliseerde claxons (bij stilstand), een kerstmodus (met belletjes voor het geluid van richtingaanwijzers) of een “openhaard” animatie om een gezellige sfeer aan boord te creëren tijdens een “date”.
Vlot en efficiënt
Onderweg is deze Model Y in lijn met de andere modellen, met een vrij strakke demping die echter niet oncomfortabel is, en een gezond en neutraal rijgedrag. De acceleraties waarmee het merk zo graag uitpakt zijn nog steeds heftig en efficiënt. Maar met 5 seconden om van 0 naar 100 km/u te snellen in onze Long Range testversie, is de kleine SUV echter… de minst vinnige van het gamma!
En qua verbruik heeft Tesla zijn meester nog niet gevonden. Tijdens onze test op Vlaams grondgebied (dus zonder reliëf en tegen gematigde snelheid) noteerden we gemiddeld 15,7 kWh/100km, terwijl de constructeur 14,4 kWh/100km aankondigt. Een uitstekende waarde voor een compacte SUV, waarmee je bijna 450 km kan rijden zonder op te laden (507 km WLTP)! En voor het laden behoudt Tesla het voordeel van zijn efficiënt Supercharger-netwerk en vertelt de wagen je automatisch welke oplaadlocaties je moet selecteren om de reistijd te optimaliseren in het geval van een lange trip.
Autopilot stelt teleur
Uiteraard wilden we de Autopilot testen, het semi-autonome rijsysteem dat zo geprezen wordt door Tesla. En we kunnen zeggen dat het ons teleurstelde. Niet dat het absoluut niet goed werkt, maar vergelijkbare systemen die door sommige Duitse merken worden aangeboden lijken nu rijper, vooral in de progressiviteit van de veranderingen in tempo en rijstrook, of wanneer de weg verbreedt van één naar twee rijstroken.
Verder zijn snelheidswijzigingen uitsluitend gebaseerd op de kaartgegevens en niet op het herkennen van verkeersborden. En aangezien de cartografie van onze testauto niet up-to-date was, leverde dat wat problemen op, ook voor de navigatie. Lastiger is dat het systeem moet kunnen herkennen wanneer de verkeerslichten op rood staan (en indien nodig de wagen stoppen).
Alleen tijdens onze test, waarschijnlijk vanwege een zonreflectie, vertelde het ons dat het licht op groen stond terwijl dat niet zo was! En dat is natuurlijk vreselijk gevaarlijk, zelfs als de auto vertraagt en wacht tot de bestuurder weer op het gaspedaal drukt om de weg verder te zetten. Deze volledige autonomie hoeft dus nog niet meteen voor ons.
Vooral omdat je bij de 63.000 € die voor deze Long Autonomy-versie wordt gevraagd (70.000 € voor de Performance), nog eens 3.800 € moet opleggen om van dit systeem te kunnen genieten.
Conclusie
Zuiver als “product” bekeken, is de Model Y niet langer een pionier zoals de andere Tesla’s dat ooit waren en wordt hij zelfs op veel punten overklast (koffer, praktische aspecten, rijhulpmiddelen …). Daarnaast blijft de energie-efficiëntie erg goed en zal de technologische kant altijd zijn aanhangers… en vooral zijn tegenstanders hebben.
La Tesla Model Y Long Range: technische fiche
Motor: Elektrisch, 351 pk
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding
L/B/H (mm): 4.750/2.129/1.624
Leeggewicht (kg): 2003
Koffervolume (l): >500
Batterij (kWh): 77
Rijbereik (km): 507
0-100 km/u (sec.): 5,0
Prijs: 63.000 € BTWi
Vermogen: 351 pk
Top: 217 km/u
Gem. verbruik: 14,4 kWh/100km
Autonomie (WLTP): 507 km
- Autonomie/verbruik
- Interieur- en kofferruimte
- Supercharger-netwerk
- Autopilot/gevaarlijke rijhulpmiddelen
- Mindere fabricagekwaliteit
- Bediening bijna volledig via scherm
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be