Autotests

TEST Tesla Model 3 Highland: de bevestiging

Enkele maanden geleden heeft Tesla de Model 3 zowel esthetisch als technologisch aangepast. Genoeg om zijn sterke positie bij de elektrische berlines te behouden?

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 9 feb. 2024 | Leestijd: 7 min

Als je vooraf geen uitleg gekregen hebt, is het bijna onmogelijk om de recent vernieuwde Tesla Model 3 te gebruiken, die door de liefhebbers van het merk Highland genoemd wordt. Zo heeft deze auto helemaal geen sleutel: je opent hem met je smartphone. Het volstaat dat je die op zak hebt en de auto nadert om de deuren te ontgrendelen. Met een goed gemaakte app is het mogelijk om de verwarming vanop afstand aan te steken, de auto te lokaliseren, de lichten te activeren of het interieur te verluchten. Dat interieur is – net zoals de rest van de auto – erg minimalistisch. Er is geen echt dashboard, wel een centraal geplaatst scherm van 15,4 duim. De Tesla Model 3 heeft bijna geen fysieke bedieningsknoppen, alles gebeurt via het scherm. Om te vertrekken, moet je alleen op het rempedaal duwen en aan de linkerkant van het scherm de gewenste rijrichting aanduiden.

Model 3 tdb

Advertentie – lees hieronder verder

Waarom?

Erg verwarrend is dat de Tesla geen bedieningshendels heeft. Om de richtingaanwijzer te activeren, moet je op een van de twee knoppen aan de linkerkant van het stuurwiel drukken. Het probleem is dat ze boven elkaar staan en op de tast niet te onderscheiden zijn. Je moet dus je ogen van de weg halen om te zien welke knop je indrukt. Erger nog: bij het verlaten van een rotonde is het bijna onmogelijk om de richtingaanwijzer in te schakelen als het stuur gedraaid is. Je vraagt je toch af hoe iemand bij Tesla deze oplossing heeft goedgekeurd bij het ontwerpen van de Model 3. Het is zo onhandig in gebruik…

Model 3 ntérieur

Een of twee motoren

Bij Tesla is het gamma vereenvoudigd om de keuze en zeker ook de kosten te beperken. Afgezien van enkele kleuren en de Autopilot (cruise control met deels zelfrijdende functies) is alle uitrusting standaard. Er zijn maar twee versies van de Model 3. De eerste, die wij aan de tand voelden, heeft een enkele motor achterin waarmee hij in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een rijbereik haalt van 513 km (WLTP). De tweede versie heeft twee motoren, goed voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in nog maar 4,4 seconden. De batterij is ook groter, waardoor het rijbereik tussen 629 en 678 km ligt, afhankelijk van de grootte van de velgen. Hij kan ook een groter laadvermogen aan, tot 250 kW tegenover 170 kW voor het eerste model. Tesla is alles blijkbaar anders: de exacte cijfers van het vermogen, het koppel en de batterijcapaciteit worden niet vrijgegeven aan klanten of de pers.

Model 3 arriere

Rijplezier

Tijdens het rijden weet de Model 3 aangenaam te verrassen. Niet alleen blijkt hij erg stil (vooral dankzij de dubbele beglazing) en komt de enkele motor geen kracht tekort. Bovendien biedt het onderstel, dat bij deze vernieuwing aangepast werd, een goed compromis tussen comfort en nauwkeurigheid. Het gewicht van bijna 1.800 kg wordt goed verborgen dankzij de gecontroleerde koetswerkbewegingen en de zeer directe besturing. Het zorgt ervoor dat je echt plezier beleeft achter het stuur. Zelfs in deze ‘kleine’ Tesla Model 3 zijn de sensaties op de afspraak, wat zeldzaam is voor een instapmodel.

Model 3 feu arriere

Zuinig als een kameel

Kers op de taart: deze Model 3 blijkt erg zuinig, met een gemiddelde van ongeveer 16 kWh/100 km tijdens onze test. Het grote voordeel van rijden met een Tesla is dat je kunt profiteren van het Supercharger-netwerk van het merk dat tegelijk snel en concurrentieel is, met een kWh-prijs tussen 30 en 40 cent naargelang het moment. En om je bezig te houden tijdens het laden, biedt Tesla heel wat apps (Netflix, YouTube, videogames enzovoort

Model 3 ecran arriere

Conclusie

De Tesla Model 3 was al een goede auto, maar de Amerikaanse constructeur gaat nog een stap verder met deze aangepaste en verbeterde versie. Gelukkig is Tesla het rijplezier niet vergeten, wat weleens gebeurt in een elektrische auto. Dat de Model 3 ontworpen werd door ‘geeks’ uit Silicon Valley is overal duidelijk zichtbaar en bepaalt ook voor een groot deel zijn charme. De Model 3 is concurrentieel geprijsd, uitstekend uitgerust en eindelijk ook beter gebouwd. Alleen verdient hij een meer normale bediening (richtingaanwijzers, versnellingshendel enzovoort) om volledig te slagen.

Model 3 to

De Tesla Model 3 RWD in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 256 pk en 355 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling
L/b/h (mm): 4.720 / 1.850 / 1.441 mm
Leeggewicht (kg): 1.761
Koffervolume (l) : 594 + 88 (vooraan)
Batterij (kWh): 57
0 tot 100 km/u (sec): 6,1
Topsnelheid (km/u): 201 km/u
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 13,2
Rijbereik (WLTP, km): 513
CO2: 0 g/km
Prijs: 45.970 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 83,95 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Rijplezier
  • Laag verbruik
  • Volledige standaarduitrusting
  • Grote kofferruimte

Minpunten

  • Vreemde ergonomie
  • Niet compatibel met Apple CarPlay of Android Auto
  • Geen achteruitrijsensoren
  • Restwaarde door steeds veranderende prijzen?

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon