Subaru levert geen half werk als het gaat om het verleiden van de Amerikaanse markt, waar het merk nog altijd hoog aangeschreven staat. Dit jaar onthulde het op het salon van New York niet alleen de nieuwste versie van zijn iconische Outback, maar introduceerde het ook de Trailseeker, een gloednieuwe elektrische break.
De naam mag dan nieuw zijn, het design is dat minder. De Trailseeker neemt het front over van de Solterra, het eerste elektrische model van Subaru dat technisch nauw verwant is met de Toyota bZ4X. Toch is de link in dit geval minder duidelijk. De achterzijde werd volledig hertekend en maakt van de Trailseeker een robuuste break, met een langgerekte vorm en forse kunststofbescherming op de bumpers en wielkasten. Kortom: hij is klaar voor avontuur, in ware Outback-stijl.

Het Subaru-DNA behouden?
Binnenin speelt Subaru op safe met hetzelfde dashboard als in de gefacelifte Solterra. De sfeer is strak en sober, met een groot aanraakscherm van 14 duim als blikvanger. De hooggeplaatste instrumenten moeten de bestuurder zo weinig mogelijk afleiden en de veiligheid verhogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Technisch blijft de Trailseeker trouw aan het Subaru-DNA: standaard vierwielaandrijving, dankzij twee elektromotoren (eentje per as). Het systeemvermogen klokt af op zo’n 375 pk, wat zorgt voor een mooi evenwicht tussen prestaties en efficiëntie. De batterij van 74,7 kWh garandeert een geschat rijbereik van 420 km volgens de Amerikaanse EPA-cyclus. Snelladen kan tot 150 kW.

Naar Europa, maar nog niet meteen
De Trailseeker is voorlopig nog niet te koop in Europa, maar zou hier best zijn publiek kunnen vinden. De vraag naar elektrische breaks voor gezinnen is groot, terwijl het aanbod voorlopig erg beperkt is. Toch zullen we nog wat geduld moeten oefenen. Subaru plant de komst naar het oude continent, maar niet voor 2026.
De Solterra krijgt bij deze gelegenheid een kleine facelift. De zwarte kunststof accenten verdwijnen en maken plaats voor een volledig gelakt koetswerk, wat hem een elegantere uitstraling geeft. De lichtblokken zijn verfijnder en de voorkant oogt eleganter. Technisch klimt het vermogen naar 343 pk en stijgt het rijbereik tot 460 km. De Solterra is dus efficiënter geworden. Binnenin werd het dashboard licht aangepast, met onder meer een groter scherm van 14 duim. Hij staat dit jaar nog bij de dealer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be