TEST Subaru Solterra: Blik op de toekomst

Ook Subaru trekt de kaart van de elektrificatie met een eerste volledig elektrisch model dat samen met Toyota werd ontwikkeld. Deze Solterra moet de kernwaarden van het merk blijven garanderen en nog steeds zijn mannetje op en naast het asfalt staan.

Gepubliceerd op 5 april 2022
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Subaru Solterra: Blik op de toekomst

De Solterra verschijnt deze zomer bij de Belgische Subaru-dealers, en als aanloop naar die lancering konden we al een preproductiemodel aan de tand voelen op een testterrein in Duitsland. Wie de actualiteit volgt, zal natuurlijk de verwantschap opmerken met de gloednieuwe BZ4X van Toyota. Laat het duidelijk zijn: beide modellen delen hetzelfde technische concept en krijgen enkel een iets andere uitdossing om de merkidentiteit in de verf te zetten. Zo onderscheidt de Solterra zich door een specifieke neuspartij met een zeshoekige grille en C-vormige lichtblokken, afgescheiden lichtunits achteraan en zijn eigen logo’s.

Enkel vierwielaandrijving

Subaru merkt nog op dat de afstelling van de ophanging iets strakker en dynamischer is dan die van het zustermodel, maar dat lijkt amper voelbaar. Een duidelijk verschil is echter dat de Solterra enkel met vierwielaandrijving verkrijgbaar zal zijn, terwijl de BZ4X eveneens als voortrekker beschikbaar is. Dat heeft uiteraard een invloed op de prijs van het instapmodel. De BZ4X is al te koop voor net geen 50.000 euro, terwijl de goedkoopste Solterra zo’n 5.000 euro meer zal kosten.

Solterraf

Nu is vierwielaandrijving dé kernwaarde van Subaru, naast de boxermotor die stilaan wordt begraven door de opgelegde elektrificatie. Vandaar de keuze om de Solterra enkel met vierwielaandrijving aan te bieden, wat natuurlijk een positieve invloed heeft op de tractie en de rijveiligheid, die daarmee meteen naar een iets hoger niveau wordt getild. Een ritje op boswegen is dus best te wagen, al zal de bodemvrijheid van 210 mm daar toch enige beperkingen opleggen. Belangrijker is natuurlijk dat deze vinnige EV strak en dynamisch stuurt op de gewone wegen en daarbij ook een zeer behoorlijk veercomfort garandeert.

Advertentie – lees hieronder verder

Aantrekkelijker interieurdesign

Solterrai

De Solterra kan voor de aandrijving rekenen op twee elektromotoren van 80 kW en 168 Nm, op elke as één, waardoor er vierwielaandrijving beschikbaar is. Subaru nam de ontwikkeling daarvan voornamelijk voor zijn rekening, gezien zijn ervaring op dit vlak. De elektriciteit wordt opgeslagen in een accupakket van 71,4 kWh dat onder de vloer is geplaatst. Volgens de WLTP-waarde zou dat een rijbereik van ruim 450 km toelaten, wat van de Solterra een zeer bruikbare EV maakt. Even belangrijk is daarbij het laadvermogen van 150 kW (DC) waardoor de accu op ongeveer een halfuur weer kan worden bijgevuld aan een snellader. Op wisselstroom thuis gebeurt het laadproces tegen de gebruikelijke 6,6 of 11kW.

Een andere opvallende verandering in deze nieuwe Subaru is de styling van het interieur, dat door de strakke opstelling met centraal een groot display voor de bediening van het multimediasysteem een grote voorwaarts zet en tegelijk zeer handig en gebruiksvriendelijk blijkt. Tenslotte valt ook het ruimte-aanbod goed mee, want zowel vooraan als achteraan zitten volwassenen comfortabel en de koffer kan voldoende bagage slikken met een inhoud van 452 liter. 

Conclusie

Solterrac

De vraag is of de Subaru Solterra meer te bieden heeft dan zijn zustermodel of zijn concurrenten? Wel, hij springt er niet meteen uit met een bepaalde eigenschap, maar hij laat Subaru wel toe een sterk debuut te maken op de EV-markt en biedt het trouwe eigen publiek een degelijk product om de elektrificatie in te zetten. 

De Subaru Solterra in cijfers 

Solterraside

Motor: 2 elektromotoren (2 x 80 kW, 2 x 169 Nm), systeemwaarden 160 kW (218 pk) en 336 Nm

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/B/H (mm): 4.690/1.860/1.650

Leeggewicht (kg): 2.010

Koffervolume (l): 452

Batterij (kWh): 71,4

0 tot 100 km/u (sec.): 6,9

Topsnelheid (km/u): 160 km/u

Rijbereik WLTP (km): 454

CO2: 0 g/km

Prijs: ca. 55.000€

BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 85,27€

Ecomalus Wallonië: 0€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Subaru voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.