De Solterra verschijnt deze zomer bij de Belgische Subaru-dealers, en als aanloop naar die lancering konden we al een preproductiemodel aan de tand voelen op een testterrein in Duitsland. Wie de actualiteit volgt, zal natuurlijk de verwantschap opmerken met de gloednieuwe BZ4X van Toyota. Laat het duidelijk zijn: beide modellen delen hetzelfde technische concept en krijgen enkel een iets andere uitdossing om de merkidentiteit in de verf te zetten. Zo onderscheidt de Solterra zich door een specifieke neuspartij met een zeshoekige grille en C-vormige lichtblokken, afgescheiden lichtunits achteraan en zijn eigen logo’s.
Enkel vierwielaandrijving
Subaru merkt nog op dat de afstelling van de ophanging iets strakker en dynamischer is dan die van het zustermodel, maar dat lijkt amper voelbaar. Een duidelijk verschil is echter dat de Solterra enkel met vierwielaandrijving verkrijgbaar zal zijn, terwijl de BZ4X eveneens als voortrekker beschikbaar is. Dat heeft uiteraard een invloed op de prijs van het instapmodel. De BZ4X is al te koop voor net geen 50.000 euro, terwijl de goedkoopste Solterra zo’n 5.000 euro meer zal kosten.
Nu is vierwielaandrijving dé kernwaarde van Subaru, naast de boxermotor die stilaan wordt begraven door de opgelegde elektrificatie. Vandaar de keuze om de Solterra enkel met vierwielaandrijving aan te bieden, wat natuurlijk een positieve invloed heeft op de tractie en de rijveiligheid, die daarmee meteen naar een iets hoger niveau wordt getild. Een ritje op boswegen is dus best te wagen, al zal de bodemvrijheid van 210 mm daar toch enige beperkingen opleggen. Belangrijker is natuurlijk dat deze vinnige EV strak en dynamisch stuurt op de gewone wegen en daarbij ook een zeer behoorlijk veercomfort garandeert.
Advertentie – lees hieronder verder
Aantrekkelijker interieurdesign
De Solterra kan voor de aandrijving rekenen op twee elektromotoren van 80 kW en 168 Nm, op elke as één, waardoor er vierwielaandrijving beschikbaar is. Subaru nam de ontwikkeling daarvan voornamelijk voor zijn rekening, gezien zijn ervaring op dit vlak. De elektriciteit wordt opgeslagen in een accupakket van 71,4 kWh dat onder de vloer is geplaatst. Volgens de WLTP-waarde zou dat een rijbereik van ruim 450 km toelaten, wat van de Solterra een zeer bruikbare EV maakt. Even belangrijk is daarbij het laadvermogen van 150 kW (DC) waardoor de accu op ongeveer een halfuur weer kan worden bijgevuld aan een snellader. Op wisselstroom thuis gebeurt het laadproces tegen de gebruikelijke 6,6 of 11kW.
Een andere opvallende verandering in deze nieuwe Subaru is de styling van het interieur, dat door de strakke opstelling met centraal een groot display voor de bediening van het multimediasysteem een grote voorwaarts zet en tegelijk zeer handig en gebruiksvriendelijk blijkt. Tenslotte valt ook het ruimte-aanbod goed mee, want zowel vooraan als achteraan zitten volwassenen comfortabel en de koffer kan voldoende bagage slikken met een inhoud van 452 liter.
Conclusie
De vraag is of de Subaru Solterra meer te bieden heeft dan zijn zustermodel of zijn concurrenten? Wel, hij springt er niet meteen uit met een bepaalde eigenschap, maar hij laat Subaru wel toe een sterk debuut te maken op de EV-markt en biedt het trouwe eigen publiek een degelijk product om de elektrificatie in te zetten.
De Subaru Solterra in cijfers
Motor: 2 elektromotoren (2 x 80 kW, 2 x 169 Nm), systeemwaarden 160 kW (218 pk) en 336 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/B/H (mm): 4.690/1.860/1.650
Leeggewicht (kg): 2.010
Koffervolume (l): 452
Batterij (kWh): 71,4
0 tot 100 km/u (sec.): 6,9
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Rijbereik WLTP (km): 454
CO2: 0 g/km
Prijs: ca. 55.000€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 85,27€
Ecomalus Wallonië: 0€
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be