Op zich is de Volkswagen Tayron geen nieuw model, want hij wordt al een tijdje verkocht op het Amerikaanse continent en in China. Toch hebben beide markten hun specifieke versie. De Duitse constructeur ontwikkelde voor Europa een andere versie, ontworpen en gebouwd in Wolfsburg. De Tayron maakt gebruik van het MQB evo-platform, net als de Tiguan, en lijkt op een verlengde versie van dit model. Toch deelt hij geen enkel koetswerkpaneel met de Tiguan, behalve de buitenspiegels.
Met een lengte van 4,79 m, wat 25,3 cm langer is dan de Tiguan, is deze SUV imposant. Dat komt mede door de grote wielbasis, die zorgt voor een royale binnenruimte. Vooral op de tweede rij is de beenruimte indrukwekkend en merk je het verschil van 11,4 cm met de kleinere Tiguan. De troef van de Tayron is de twee extra zitplaatsen in de kofferruimte, behalve bij de plug-inhybride, waar de batterijen dit onmogelijk maken. Het voordeel is dat er genoeg ruimte is zodat een volwassene zonder problemen comfortabel kan zitten. De koffer is ook ruim, met een inhoud van 850 liter (705 liter bij de PHEV) tot 1.905 liter (1.915 liter bij de PHEV). Genoeg ruimte om zelfs een kleine olifant te vervoeren.

Terug naar fysieke knoppen
Het interieur van de Tayron is beter afgewerkt dan dat van de Tiguan en beschikt over sfeerverlichting die de kwalitatieve materialen benadrukt. Opvallend in dit knusse interieur is de terugkeer van fysieke knoppen op het stuur, veel praktischer dan de haptische functies van andere Volkswagen-modellen. Daarnaast bieden de ergonomische zetels een aangename massagefunctie voorin. Het centrale scherm van 12,9 duim (of optioneel 15 duim) is intuïtief in gebruik en heeft snelkoppelingen naar de meest gebruikte functies.
Advertentie – lees hieronder verder

Ruime keuze aan motoren
Voor de aandrijving van de grote auto biedt Volkswagen een 1.5 TSI mHEV-benzinemotor met 150 pk, een 2.0 TSI met 204 of 265 pk, en een 2.0 TDI-dieselmotor met 150 of 193 pk. Daarnaast is er de plug-inhybride eHybrid met 204 of 272 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. De TSI- en TDI-versies zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving (4Motion).
De Tayron eHybrid met 272 pk is zeer stil in gebruik en kan tot 100 km volledig elektrisch rijden. Dankzij een koppel van 400 Nm zijn de acceleraties krachtig, met sprint van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 215 km/u. Hoewel een stevig tempo mogelijk is, herinnert het hoge gewicht (1.948 kg) je er snel aan dat je met een grote SUV onderweg bent, vooral op de bochtige wegen in de buurt van Nice, waar wij onze test deden. Wanneer de 1.5 benzinemotor in actie schiet, geeft de DSG-versnellingsbak soms schokken en schiet hij tekort bij stevige acceleraties. Het is duidelijk: de Tayron is eerder gemaakt voor een brave huisvader met een rustige rijstijl, het is tenslotte een grote gezins-SUV.

DCC-ophanging
Het rijcomfort wordt verzekerd door dempers met dubbele kamer van de DCC-ophanging, die de SUV zowel soepel als stabiel houden. Dankzij snelladen tot 50 kW kan de eHybrid in de dagelijkse praktijk bijna volledig elektrisch rijden.
We konden ook rijden met de 1.5 TSI mHEV, die ondanks zijn bescheiden vermogen van 150 pk verrassend goed presteert. Net als bij de Tiguan blijft het jammer dat de benzinemotor veel geluid maakt bij hogere toerentallen, wat de rust in het interieur verstoort.

Conclusie
De ruime en comfortabele Volkswagen Tayron is zonder twijfel een geslaagd model. Het grootste minpunt is echter de prijs: de instapversie (mHEV) kost 52.110 euro, terwijl de eHybrid begint bij 58.280 euro. En dat zijn nog maar de basisversies. Voor de mooiste uitvoering, de R-Line, loopt de prijs op tot 68.230 euro, zonder opties. De Tayron is dus eerder een premium-SUV, niet voor de gewone sterveling.

De Volkswagen Tayron eHybrid 272 pk in cijfers
Motor: benzine, vier cilinders, 1.498 cc, 176 pk; elektromotor voorin.
Gecombineerd vermogen: 272 pk en 400 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automatische zeventraps DSG
L/b/h (mm): 4.792/1.853/1.666
Leeggewicht (kg): 1.948
Kofferruimte (l): 705-1.915
0 tot 100 km/u (sec): 7,3
Topsnelheid (km/u): 215
Verbruik (WLTP, l/100 km): 0,4
CO2: 10 tot 11 g/km
Prijs: 66.320 euro
BIV: Vlaanderen: 232,01 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 65,57 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Ruim interieur en grote koffer
- 7 volwaardige zitplaatsen (behalve eHybrid)
- Comfort
- Elektrisch rijbereik (eHybrid)
- Hoge prijs
- Groot formaat
- Trage DSG-versnellingsbak
- Hoog gewicht
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be