In 2021 presenteerde Hyundai de Casper, een stadswagen voor de Zuid-Koreaanse markt. Die is gebaseerd op het platform van de i10 en wordt aangedreven door verbrandingsmotoren. Toch zag de constructeur in dit model een interessante basis voor een elektrische variant om in Europa te concurreren met de goedkoopste elektrische auto’s op de markt, zoals de Citroën ë-C3 of de Dacia Spring. Uiteindelijk duurde het bijna vier jaar voor de Inster het levenslicht zag. Zijn looks zijn rechtstreeks geïnspireerd op die van de Casper.
We hebben hier te maken met een vrij smalle wagen, met hoekige lijnen en nogal aparte details zoals pixelvormige verlichting en ronde koplampen die erg laag zitten. Gelukkig zorgen de verbrede wielkasten ervoor dat de smalle proporties van de wagen enigszins gecamoufleerd worden. Daardoor lijkt de Inster wat groter, terwijl hij in werkelijkheid slechts 3,82 m lang en 1,61 m breed is. Achteraan vinden we een lichtstrook met pixels, een kenmerk van de elektrische modellen van Hyundai. Het geheel ziet er pittig en origineel uit, getuige de vele nieuwsgierige blikken die we tijdens onze testrit zagen.

Interessante details
Ondanks zijn beperkte afmetingen is de Inster ruim en verrassend praktisch. Er zijn tal van opbergvakken in het dashboard en de wagen zit vol handige vondsten, zoals de achterzetels die individueel over 16 cm verschuiven, met een rugleuning die bijna plat neerklapt. Het koffervolume varieert van 238 liter (ten voordele van de beenruimte achterin) tot 1.050 liter wanneer de achterbank is neergeklapt. Je krijgt dan een laadruimte van 2,20 m lang.
Advertentie – lees hieronder verder
De Inster is beschikbaar in vier uitrustingsniveaus en is behoorlijk gul uitgerust. Zo zijn er ledlampjes binnenin, voorzetels die bijna één geheel lijken te vormen, een dubbele bekerhouder in het midden en zelfs de mogelijkheid om de inzetstukken in de deuren te personaliseren. Net als bij andere Hyundai-modellen zijn er twee schermen van 10,25 duim, met functies die ongezien zijn in dit segment, zoals camerabeelden van de dode hoeken die je in het instrumentenpaneel ziet zodra je je richtingaanwijzer gebruikt. Ook noemenswaardig: de V2L-functie, waarmee je elektrische toestellen kunt opladen.

Keuze uit twee motoren
Hyundai voorziet twee batterijen met verschillende capaciteit, en twee vermogensniveaus. In de basisversie vind je een batterij van 42 kWh, gecombineerd met een motor met 97 pk en 147 Nm. De krachtigere versie heeft een batterij van 49 kWh en een aandrijflijn van 115 pk, waarbij het koppel 147 Nm blijft. Het opgegeven rijbereik bedraagt respectievelijk 327 en 360 km.
Met wisselstroom duurt het 4 uur om de kleine batterij op te laden, en 4 uur en 45 minuten voor de grotere batterij, telkens met 11 kW. Aan een snellader met gelijkstroom kan de Inster een piekvermogen van 87 kW aan. Daardoor laad je van 10 tot 80% in ongeveer een half uur. Geen recordwaarden, maar wel gemiddeld.

Rijplezier
De Inster wist ons al stilstaand te charmeren en tijdens het rijden werden we helemaal overtuigd. Hij is erg levendig dankzij zijn relatief lage gewicht van 1.380 kg. Sturen is gewoon leuk, zelfs al is de motor (115 pk in het geval van onze testwagen) niet bijzonder krachtig. Je krijgt er pittige acceleraties en een vrij directe besturing voor in de plaats, wat het gevoel van wendbaarheid versterkt.
De kleine Zuid-Koreaan is goed geïsoleerd en nooit vermoeiend, zelfs niet bij langere snelwegritten. Op slechtere wegen is de demping aan de stevige kant. Dat is misschien het enige minpunt, te wijten aan de 17-duimsvelgen van onze testwagen. Tijdens onze ritten bij aangenaam lenteweer verbruikten we gemiddeld 15 kWh/100 km, wat neerkomt op een realistisch rijbereik van 300 km.

Conclusie
Hij heeft misschien niet de charme van een Renault 5 of een Fiat 500, maar de Hyundai Inster pakt uit met veel troeven. Vooral de slimme details en het handige formaat overtuigen. Wat we nog het meeste waarderen? De vinnigheid. De basisversie (Core 97 pk) is er vanaf 24.499 euro. De versie uit onze test, de 115 pk sterke Edge, kost minstens 31.799 euro. Niet goedkoop, maar dankzij het sterke totaalpakket behoort de Inster tot de betere modellen in zijn klasse.

De Hyundai Inster 49 kWh in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 115 pk en 147 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 3.825/1.610/1.575
Leeggewicht (kg): 1.380
Koffervolume (l): 238 tot 1.059
Batterij (kWh): 49
0 tot 100 km/u (sec): 10,6
Topsnelheid (km/u): 150 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 360 (17-duimsvelgen)
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,1 (17-duimsvelgen)
CO₂: 0 g/km
Prijs: 31.799 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Compact formaat
- Vinnigheid
- Moduleerbaarheid
- Verfrissende look
- Hoge prijs
- Stevige demping met 17-duimsvelgen
- Irriterende rijhulpsignalen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be