Hoewel de VR6-motor al jaren geleden uit Europa verdween, waren Volkswagens in de Verenigde Staten wel nog altijd uitgerust met VR6-motoren. Na 34 jaar trouwe dienst is de productie nu gestopt.
Economie
Voor zijn tweede ambtstermijn gooit Donald Trump het roer radicaal om, met ingrijpende maatregelen voor de autosector. Na de aankondiging van stevige tarieven op geïmporteerde goederen, wil de nieuwe president nu ook de emissienormen voor auto’s versoepelen.
In theorie loopt de Q8 E-tron in de Audi-fabriek in Brussel nog tot februari van de band. Maar je kan er nu al geen meer bestellen.
De autosector staat onder grote druk, en om de situatie aan te pakken kiezen sommige spelers voor creatievere oplossingen dan anderen. Nissan en Honda bespreken een mogelijke fusie, waarbij ook Mitsubishi betrokken zou kunnen worden. Samen zouden ze de derde grootste autofabrikant ter wereld vormen. Is dit de juiste weg?
‘La Piste Bleue’ ligt net buiten het Bugatti-circuit in Le Mans en zal plaats bieden aan een hele reeks evenementen voor het merk Alpine, waaronder rijcursussen en seminaries.
Het vertrek van Carlos Tavares herschudt de kaarten binnen de Stellantis-groep, met veertien automerken onder de vleugels. Achter de schermen wordt gefluisterd dat de toekomst van minder winstgevende merken, zoals Citroën en Peugeot, op het spel staat.
Op 1 januari 2035 zou Europa theoretisch volledig overschakelen op elektrische auto’s. Een verplichte overgang, maar mogelijk niet zoals we ons die voorstellen. Achter de schermen trekt een Europese partij hard aan de kar om het verbod op verbrandingsmotoren uit te stellen.
Volgens de vakbond heeft de directie van Audi Brussels een Chinese delegatie de toegang tot de site geweigerd, waardoor een mogelijk overnamevoorstel en de vestiging van een nieuwe autofabriek in de kiem werden gesmoord. Wat is ervan waar?
De handelsdeal tussen Europa en de Mercosur-landen staat volop in de pers. Hoewel de nadruk vaak ligt op landbouw, kan dit partnerschap ook grote gevolgen hebben voor de Europese autosector en fabrikanten. Maar op een goede manier.
De Europese auto-industrie verkeert al langer in zwaar weer, dat is geen nieuws. De oorzaak? Haar terughoudendheid om de elektrische auto te omarmen. Deze aarzeling leidde tot uitstel van investeringen en gaf Chinese fabrikanten vrij spel. Om de schade te herstellen en de controle terug te winnen, gaat Europa 3 miljard euro vrijmaken om het batterijprobleem aan te pakken. Maar is dat genoeg?
De lonen aan de top van de auto-industrie zien er anders uit dan je zou verwachten. Niet noodzakelijk de bazen van de grote autogroepen verdienen het meest. Helemaal bovenaan de lijst staat de CEO van een toeleverancier, die bijna tien keer zoveel binnenharkt dan Carlos Tavares, gewezen baas van Stellantis en gewezen grootverdiener onder de automerken.
Europa heeft onlangs nieuwe belastingen ingevoerd op elektrische auto’s uit China, om zijn industrie te beschermen. Straks zal de VS onder Trump waarschijnlijk volgen. Maar onverwacht slaat China nu terug met een exporttaks op elektronische chips. Dit kan de prijzen van tal van technologische producten — waaronder auto’s — fors opdrijven.
Europese autofabrikanten staan onder druk, en grote herstructureringen liggen in het verschiet. Bij Volkswagen is de onrust voelbaar, met plannen voor langdurige stakingen. Moeten Belgische klanten die een auto hebben besteld zich zorgen maken?
Tesla stopt tijdelijk de productie van de Cybertruck. Hoewel de pauze slechts drie dagen duurt, onderstreept het hoe groot het tekort aan klanten momenteel is.
Het hertimmerde Jaguar moet van ver terugkomen wanneer het in 2026 met een nieuwe generatie elektrische auto’s komt. En het gaat vooral moeten afrekenen met een oud zeer.