De Chinese auto-industrie staat bekend om de onklopbare snelheid waarmee het auto’s ontwikkelt, produceert en weer facelift. Om de kadans bij te benen, zetten de Duitsers nu metaalprinters in die hun kansen weer kunnen vergroten. En dat zowel voor klassieke als voor elektrische auto's.
Economie
Wordt het bedrog zelfs op Europese bodem voortgezet? Nadat er invoerrechten zijn geheven op Chinese auto’s wegens oneerlijke concurrentie, onderzoekt de Europese Commissie nu of BYD subsidies uit Peking gekregen heeft voor de bouw van zijn eerste Europese fabriek, in Hongarije. Hoe zit dat?
Het loopt helemaal verkeerd bij het Italiaanse luxemerk Maserati, dat deel uitmaakt van Stellantis. Na dramatische verkoopcijfers in 2024 volgen de besparingen elkaar in snel tempo op. De laatste in de rij: het schrappen van de elektrische versie van de supercar MC20, de Folgore.
Al meer dan tien jaar staat Tesla synoniem voor innovatie en disruptie in de autosector. Als pionier heeft het merk een belangrijke rol gespeeld in de transitie naar elektrische mobiliteit, maar het beleeft momenteel een turbulente periode. Dalende verkoopcijfers en een tanende reputatie van zijn iconische CEO Elon Musk brengen onzekerheid. Zou Tesla zelfs kunnen verdwijnen?
Eind februari sloot de Audi-fabriek in Brussel definitief haar deuren, omdat er geen oplossing werd gevonden om de autoproductie voort te zetten. De site moet dus een nieuwe bestemming krijgen. Er wordt gespeculeerd dat er snel een nieuwe, nogal verrassende activiteit kan komen.