Economie
Brussel en Beijing voeren gesprekken over een mogelijke regeling die de spanningen rond Chinese elektrische wagens moet temperen. In plaats van de bestaande douanetarieven wordt nu gedacht aan het alternatief van minimumprijzen. Hoe reageert de auto-industrie op dit voorstel?
Terwijl Donald Trump vorige week invoerheffingen heeft geheven op alle auto’s die in de Verenigde Staten worden geïmporteerd, heeft Elon Musk – CEO van Tesla én directeur van DOGE, de dienst die de Amerikaanse overheidsadministratie moet vereenvoudigen – Trump gevraagd om de invoerheffingen voor Europa te schrappen. Waarom?
Om het te schoppen van idee tot productie én succes in de showroom, zijn in de autosector sloten geld nodig. Veel EV-startups halen de eindstreep dan ook niet. Maar er zijn uitzonderingen. Volgens een Brits onderzoek maken er voorlopig maar vier elektrische automerken winst — sommige voorspelbaar, andere verrassend.
Kartelvorming is nog niet weg uit de automobielindustrie ondanks de zware straffen die ermee gemoeid gaan. In het jongste geval van illegale afspraken reikt de Europese Commissie een monsterboete uit aan vijftien automerken. Maar de klokkenluider ontsnapt aan zijn straf.
Op 2 april kondigde Donald Trump met veel trots invoerheffingen aan tegen meer dan zestig landen. De auto-industrie wordt hard getroffen met een uniform tarief van 25% voor alle ingevoerde voertuigen. Maar hoe kunnen Europese constructeurs reageren op deze handelsoorlog die heftig lijkt te worden?
Sinds Carlos Ghosn als beschermheer van de alliantie is weggevallen, is het water tussen Renault en partner Nissan nogal diep geworden. Maar een nieuw huwelijkscontract tussen beide partners probeert een brug te slaan omdat het met de fusiegesprekken van Nissan niet wil lukken. Wat staat daarin?
Donald Trump heeft de daad bij zijn dreigementen gevoerd en heft nu 25% invoerrechten op auto’s en onderdelen die de VS binnenkomen. Maar is dat genoeg om fabrikanten terug naar Amerika te lokken en oude fabrieken weer op te starten? Eén ding is zeker: de prijzen zullen fors stijgen – iets waar Trump, naar eigen zeggen, “niets om geeft”.
De EX30 scoort in de verkooptabellen en vorig jaar boekte Volvo nog een flinke winst. Maar voor de Chinese eigenaars volstaat dat niet. Met onmiddellijke ingang hebben ze de grote baas Jim Rowan de laan uitgestuurd na amper drie jaar dienst. Wat speelde er achter de schermen?