Autoconstructeurs: wie verdient het meest per verkochte auto?

Auto’s bouwen is meer dan ze gewoon assembleren. Je moet er ook geld mee verdienen. En vanzelfsprekend slagen sommige merken – waaronder een paar verrassende – daar véél beter in dan andere. Hier is het klassement.

Gepubliceerd op 11 april 2025
Leestijd : 3 min
Autoconstructeurs: wie verdient het meest per verkochte auto?

Auto’s ontwikkelen, bouwen en verkopen moet voor de verschillende merken een rendabele economische activiteit blijven. De voorbije tijd klonk echter steeds vaker dat de transitie naar elektrische wagens stevig inhakt op de winstmarges en dus ook op de rendabiliteit van de constructeurs. De reden? Massale investeringen die totaal niet gecompenseerd worden door het lage verkoopniveau van de voorbije maanden.

Om goede marges te realiseren, moeten constructeurs voortdurend proberen hun kosten te drukken, terwijl ze tegelijk zo competitief mogelijke prijzen voor hun modellen hanteren (of zelfs verhogen). Een fragiel evenwicht, maar sommige merken beheersen dat veel beter dan andere.

Ferrari, koning van de rendabiliteit

Volgens een ranglijst van consultant Jato Dynamics is Ferrari dé kampioen qua winstgevendheid. In 2024 boekte het merk 1,88 miljard euro winst op een omzet van 6,68 miljard euro. Dat betekent dat 28% van de verkoopprijs van elke auto pure winst is. Oftewel: Ferrari verdient 136.671 euro op elke verkochte auto. Indrukwekkend – en het wordt alleen maar beter. In 2023 verdiende het merk met het steigerende paard ‘slechts’ 117.927 euro per wagen. In één jaar tijd wist Ferrari dus nog meer waarde te creëren en de operationele winst per auto met 16% te verhogen. Dat is enorm.

porsceh macan

Advertentie – lees hieronder verder

Zal die stijgende lijn zich doorzetten? Dat is niet zeker, want Trump behoudt de invoerheffing van 25% op auto’s en Ferrari heeft al aangekondigd zijn prijzen met 10% te verhogen, wat die invoerrechten niet volledig zal compenseren. De marges zouden dus kunnen dalen.

Ferrari is een uitzondering binnen de sector, want alle andere constructeurs zagen hun marges in 2024 dalen. Zo daalde de winst per auto bij Porsche tot 18.142 euro tegenover 22.747 euro in 2023. Als je jaarlijks meer dan 310.000 auto’s verkoopt, maakt dat uiteraard een gigantisch verschil. Porsche verkoopt evenveel auto’s in de VS als in Europa (76.000), wat betekent dat ook 2025 een uitdagend jaar wordt. Toch blijft Porsche comfortabel winstgevend, met een rendement van 14,06%, net voor... Suzuki (10,5%), dat zich zelfs voor Toyota (10,25%) plaatst.

Tot de andere merken die in de top 5 staan qua winst per auto behoren ook Mercedes-Benz (5.692 euro in 2024 tegenover 7.890 in 2023), BMW (4.693 euro tegenover 7.229 euro) en Tesla (3.801 euro tegenover 4.448 euro in 2023). Andere voorbeelden: Ford verdiende gemiddeld 1.122 euro per auto en Volvo 2.547 euro. 

Lucid_General_Assembl

De verliezers verliezen veel

Natuurlijk zijn er ook merken die nauwelijks of zelfs helemaal geen winst maken. Zo zou Nissan, dat al maanden in moeilijkheden verkeert, volgens Jato Dynamics nog maar 282 euro winst per verkochte auto boeken, tegenover 1.076 euro in 2023. Een stevige terugval. Maar het kan nóg erger. Start-up Rivian zou gemiddeld 87.363 euro verliezen per verkochte auto, terwijl Lucid er zelfs 283.468 euro op toelegt. Je vraagt je af hoe die bedrijven blijven draaien. Het antwoord is eenvoudig: zolang investeerders (zoals Volkswagen in het geval van Rivian) vers kapitaal blijven toeschuiven, is er geen reden om ermee te stoppen.

Laten we het positief bekijken: in 2023 verloor Lucid nog 467.388 euro per auto. Er is dus vooruitgang. Onder de verlieslatende luxemerken valt ook Aston Martin op, dat in 2024 18.491 euro verlies maakte per auto. Dat was zelfs nog meer in 2023 (19.358 euro). Hopelijk raakt de Britse constructeur stilaan uit het slop. Het bewijst alweer dat goede auto’s bouwen op zich niet volstaat...

rivian

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
50.557 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.557 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.