Rivian is zo’n voorbeeld van een merk dat als ‘het volgende Tesla’ werd gelabeld om na een hoogvliegende beurskoers de ontslagrondes bovenop de besparingsplannen te stapelen. Een productie op kruissnelheid brengen is nu eenmaal een klusje voor gevorderden. Het bedrijf heeft een monsterdeal met Amazon voor een levering van 100.000 elektrische bestelwagens, en kon ook op Ford rekenen als een van de investeerders van het eerste uur. Maar die laatste haalde zijn handen eraf toen het de eerste jaarbalansen te zien kreeg.
Verrassing: Volkswagen springt in de bres. Met een som van 5 miljard dollar geven de Duitsers de helft van hun gemiddelde jaarwinst aan de Amerikaanse startup, die volgens analisten nog jaren zal verder delven aan zijn financiële put. Die is best diep. In het eerste kwartaal van dit jaar joeg het bedrijf er bijna 1,5 miljdard dollar door. Met andere woorden, op één enkele jaarbalans is de fooi van Volkswagen alweer opgesoupeerd.
Schade inhalen door alliantie
Volkswagen ziet het anders. De joint venture tussen de twee bedrijven richt zich vooral op de ontwikkeling van software voor elektrische voertuigen. Dit kan een cruciale stap worden voor Volkswagen, dat in het verleden flink worstelde met zijn softwaredepartment dat een sleutelrol speelt in de uitrol van elektrische voertuigen. In Wolfsburg zijn al koppen gerold, en het leidde ook tot het uitstel van de elektrische Porsche Macan en Audi Q6 e-tron (die ondertussen wel in de showroom staan). Door Rivians expertise op dit gebied aan te boren, wil Volkswagen zijn eigen EV-softwaremogelijkheden versnellen en beter kunnen concurreren met marktleider Tesla die in digitalisering het voortouw heeft genomen (en bijvoorbeeld uitvinder is van over-the-air updates).
Advertentie – lees hieronder verder
Maar de deal is verre van risicovrij. De investeringsbeslissing van Volkswagen in een zwaar verlieslatende startup doet vragen rijzen over de strategie – en het vermogen? – van het bedrijf om zijn middelen effectief te beheren. Toch lijkt er een breder globaal plan achter te schuilen. Blijkbaar wil Volkswagen buiten Europa eerder samenwerken dan de handschoen op te nemen, want in China heeft het een gelijkaardige joint venture voor platformontwikkeling met Xpeng opgezet. Door zijn positie op deze ‘vreemde’ markten te versterken via partnerships, denkt Volkswagen dat het de geopolitieke onzekerheden kan verminderen en zijn ontwikkelingssnelheid kan oprekken, om zich te kunnen vestigen als leider in de revolutie van elektrische voertuigen.
Rivian tankt vertrouwen in Duitsland
Daarnaast kan de samenwerking productvoordelen opleveren. Momenteel heeft Volkswagen geen elektrische pick-up in het gamma, een wagentype dat in veel werelddelen zoals Noord-Amerika en Azië doorgaat als de lokale Golf in verkoop. De Duitsers zouden via hun aangekondigde en enkel in Amerika verkrijgbare submerk Scout een gerebadgete Rivian R1T kunnen vermarkten.
Voor Rivian komt de samenwerking met Volkswagen als geroepen aangezien het bedrijf hierdoor meer financiële armslag krijgt en makkelijker nieuwe investeerders – denk aan banken – aan boord kan halen vanwege het vertrouwen dat het in Duitsland tankt. Bovendien mankeert het Volkswagen niet aan ervaring in grootschalige assemblagetechnieken. En dan is er nog de oude droom van Rivian-oprichter J.C. Scaringe om zijn merk definitief in Europa te lanceren. Nadat een deal met het Nederlandse Nedcar voor productie in onze contreien struikelde, kan Volkswagen niet alleen een assemblagepartner maar ook een interessant verdeelkanaal zijn. Hoe dan ook, we hebben de laatste verrassende wending van automerken in de elektrificatieswitch nog niet gezien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be