De toekomst van de Amerikaanse constructeur Rivian zag er veelbelovend uit. Met zijn elektrische pick-up en SUV wist de start-up heel wat investeerders te overtuigen. En niet van de minsten, met onder meer Amazon en Ford. Maar op enkele maanden tijd ging de situatie sterk achteruit. Ford besloot bijvoorbeeld om zijn aandelen opnieuw te verkopen en doet het liever alleen met zijn elektrische F-150 Lightning. Hierdoor zag Rivian zijn verkoopvooruitzichten halveren tot 25.000 auto’s.
Dit vertrek veroorzaakte onrust bij Rivian, aangezien Ford meer dan 500 miljoen dollar aan verse investeringen had binnengebracht. Het aandeel daalde meteen, waardoor de balans van Rivian 3,1 miljard dollar in het rood dook. Mocht het aandeel niet gedaald zijn, dan was het merk het jaar positief geëindigd met een winst van 1,6 miljard dollar. Het is dan ook een bittere pil om te slikken.
Tegenslag door tekorten
Sinds het begin van het jaar slaagt Rivian er bovendien niet meer in om het geplande productievolume te halen, wat ook te wijten is aan onderbrekingen in de toeleveringsketen. Door deze opeenstapeling van factoren is Rivian nu verstrikt geraakt in een ongeziene economische crisis die de directie ertoe aanzet om massaal medewerkers te ontslaan.
Advertentie – lees hieronder verder
RJ Scaringe, de topman van Rivian, schreef een boodschap aan zijn personeel: “We voeren veranderingen door bij Rivian. Zo geven we prioriteit aan bepaalde programma’s (en stoppen we met andere), stoppen we aanwervingen buiten de productie en leveren we aanzienlijke inspanningen om de materiaal- en werkingskosten te verminderen.”
Tussen de regels door kondigt hij dus aan dat alle inspanningen geleverd werden om de problemen op te lossen en dat het ontslag van medewerkers de enige optie is die het bedrijf nog rest. “Rivian is niet immuun voor de huidige economische omstandigheden. We moeten ervoor zorgen dat we duurzaam kunnen groeien. Elke beslissing over ons team wordt bekeken volgens onze strategische prioriteiten en niet louter als een manier om kosten te besparen.”
5 procent werknemers
RJ Scaringe heeft niet aangegeven hoeveel medewerkers ontslagen zouden worden. Wat we wel weten, is dat vooral het kantoorpersoneel de dupe wordt van deze herstructurering, aangezien de werknemers verantwoordelijk voor de montage onderbemand zijn. Het gerucht gaat dat Rivian 5 procent van zijn personeelsbestand ontslaat, of 700 van de 14.000 mensen die het bedrijf telt.
Ongetwijfeld om zijn investeerders gerust te stellen, kondigde Rivian aan dat het zijn productiedoel voor 2022 zeker zou halen, wat betekent dat over vijf maanden 18.000 voertuigen geassembleerd moeten worden van de 25.000 geplande exemplaren. Een hele uitdaging. De baas van het merk wilde geruststellen door te specificeren dat het bedrijf ‘financieel goed gepositioneerd is’ en dat de vooruitzichten ‘solide’ blijven. Dat valt moeilijk te geloven.
Als dit waar zou zijn, dan moest Rivian wellicht geen afscheid nemen van al deze medewerkers. Dit verhaal lijkt op dat van Tesla, dat recent het ontslag van 10 procent van zijn personeelsbestand of 10.000 medewerkers heeft aangekondigd. De ingreep van Tesla zet meer kwaad bloed, want Elon Musk gebruikte ‘anticiperen op een slechtere conjunctuur’ als voorwendsel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be