Auto-industrie

Wat we weten over Rivian, de gedoodverfde Tesla-killer

Nog nooit van Rivian gehoord? Dat is geen schande want dit merk van elektrische auto’s is (nog) niet actief in België en kan in de VS alles behalve indrukwekkende verkoopcijfers voorleggen (vorige week stond de teller op amper 156 exemplaren, al werden er intussen zo’n 50.000 exemplaren besteld). Nochtans is er de laatste tijd veel rond Rivian te doen. Omdat de Amerikaanse fabrikant Tesla in het vizier neemt, maar vooral omdat het bedrijf nu al 100 miljard dollar of omgerekend zo’n 87 miljard euro waard is. Dat is ongeveer evenveel als kleppers zoals BMW en Ford.

Geschreven door Joris Bosseloo | 18/11/2021

Op de nieuwssectie van Gocar.be hebben we het inmiddels al drie jaar over Rivian. In november 2018 omwille van de voorstelling van de R1T, in juli 2019 omdat de firma enkele grote namen in dienst had genomen (waaronder Michaël Bell, de ex-vicepresident van Apple) en twee keer het afgelopen jaar: in maart omdat een pak Tesla-aandeelhouders Elon Musk vaarwel hadden gezegd om vervolgens Rivian-aandelen te kunnen kopen en in september omdat blijkt dat de R1T door zeer diep water kan waden, wat een interessante video en veel publiciteit voor het merk opleverde. (lees verder onder de foto)

Rivian R1T driving in the water

Rivian heeft de wind dus in de zeilen, ook financieel. De beursgenoteerde constructeur zou zelfs tot de top 10 van de meest waardevolle automerken ter wereld behoren. De vraag rest nu of Tesla, samen met een heleboel andere merken die van plan zijn om 100% elektrisch te worden, écht moet beginnen zweten.

Tesla is nog véél meer waard

100 miljard dollar is natuurlijk (heel) veel geld, maar de waarde van Tesla wordt nog een serieus pak hoger ingeschat, namelijk op meer dan 1 triljoen (!) dollar sinds oktober van dit jaar. Rivian heeft dus nog een lange weg te gaan om in de buurt te komen, al kan dat, zoals de geschiedenis voor Tesla heeft uitgewezen, natuurlijk snel gaan.

Over Rivian

Rivian werd in 2009 opgericht door RJ Scaringe, een op dit moment van schrijven amper 38-jarige ingenieur. Aanvankelijk heette het bedrijf Mainstream Motors, vervolgens heel even Avera Automotive en sinds 2011 Rivian, als verwijzing naar de Indian River in de Amerikaanse staat Florida, waar het hoofdkwartier gevestigd was. Inmiddels is Rivian verhuist naar Palo Alto, een deel van Silicon Valley in Californië (waar onder andere Google, Apple en Facebook hun thuisbasis hebben).

Scaringe wilde eerst een hybride sportwagen bouwen, maar liet dat plan varen om zich volop op de markt van elektrische pick-ups en SUV’s te kunnen richten. Rivian heeft momenteel welgeteld twee modellen in het aanbod: de hierboven aangehaalde R1T, voor Rivian 1 Truck (een pick-up), en de R1S, voor Rivian 1 SUV.

Rivian models

Beide zijn technisch identiek: ze beschikken over een 100% elektrische aandrijving, rusten op hetzelfde onderstel (dat ‘skateboard’ werd gedoopt) en hun batterij- en snellaadcapaciteit lopen op tot respectievelijk 180 kWh en 160 kw.

Wat ze anders dan anders maakt – lees: dan Tesla’s – is dat de R1T en R1S een motor voor elk wiel hebben, in plaats van per as. Ze zijn snel (0-100 km/u lukt met de topversie in 3 seconden), capabel (sleepvermogen van 3,5 ton), ruim (7 zitplaatsen in de SUV) en relatief betaalbaar (vanaf $ 74.075 voor de R1T en $ 77.500 voor de R1S).

Nog modellen op komst

Vanuit zijn fabriek in Illinois, eveneens in de VS dus, zal Rivian voertuigen produceren voor Ford en Amazon, die allebei aandeelhouder zijn. Daarnaast wordt er gesproken van de komst van niet minder dan zes nieuwe modellen waarvan de namen al bekend en geregistreerd zijn: R3S, R3T, R4S, R4T R5S en R5T. Die zouden, in tegenstelling tot de bijzonder grote en zware R1T en R1S, de oversteek naar China en Europa maken.

Om de trips te verkorten, is Rivian trouwens van plan auto’s in het Engelse Bristol te bouwen, bij liefhebbers bekend van de gelijknamige, piepkleine sportwagenfabrikant die in 2020 de boeken heeft neergelegd.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook