Zal de wereldwijde economische crisistoestand binnenkort zijn eerste slachtoffers maken? Dat lijkt zo, want Tesla-baas Elon Musk stuurde zopas een e-mail naar zijn medewerkers. In dit bericht maakt de baas van het iconische merk van elektrische auto’s zich zorgen over de wereldwijde economische context en kondigt hij aan dat hij de aanwervingen al zal bevriezen. Is dit de bekende stilte voor de storm?
Deze communicatie gaat nog verder, want naast de wervingsstop (de e-mail had ook de titel “Wervingsstop wereldwijd”), deelt Elon Musk zijn gedachten met zijn werknemers en is hij van mening dat Tesla 10% van zijn personeelsbestand moet afstoten. De man zegt momenteel “een heel slecht gevoel” te hebben” bij de economische vooruitzichten voor de komende maanden. Blijkbaar zijn de uitzonderlijke prestaties van Tesla in het eerste kwartaal van dit jaar (een stijging van 68% naar 310.000 voertuigen) al vergeten door de baas.
10.000 ontslagen?
Als Musk zijn idee uitvoert, kan dit leiden tot een ontslag van meer dan 10.000 mensen, aangezien Tesla momenteel bijna 100.000 werknemers in dienst heeft. Deze aankondiging komt in een zeer gevoelige context, omdat Musk ook wil dat zijn medewerkers terugkeren naar kantoor. Wie verder enkel wil telewerken, zal het bedrijf moeten verlaten volgens de baas. Voor Musk moet iedereen minimaal 40 uur per week op kantoor doorbrengen.
Advertentie – lees hieronder verder
De vraagt is hoe deze houding van Elon Musk te verklaren is na het eerste kwartaal met recordwinsten. En dit terwijl het merk van plan is om nog nieuwe locaties te openen, zoals in Austin (Texas) of in Berlijn. Zeker, de fabriek in Shanghai heeft veel problemen gekend als gevolg van het Chinese pandemiebeleid (sluiting) die zeker zullen wegen op de resultaten van het jaar 2022. Maar om dan ineens 10% van het personeel te ontslaan, terwijl de vraag naar elektrische auto’s blijft groeien …
Reeds in 2018
Herinner dat Elon Musk dit al in 2018 heeft gedaan. Hij had toen reeds 9% van zijn personeel ontslagen, met de verklaring dat die ingreep toen het probleem van de systemische winstgevendheid van het merk moest verhelpen. Maar dat is vandaag zeker niet meer het geval.
Nu zou het probleem eerder liggen bij de spectaculaire inflatie die de fabrikanten treft, zeker de constructeurs van elektrische auto’s die meer geraakt worden door de verstoringen in de toeleveringsketens van grondstoffen. Het is ook om deze reden dat Elon Musk de aankoop van een lithiummijn overweegt.
Deze situatie bedreigt duidelijk opnieuw de winstgevendheid van Tesla, zoals CFO Zachary Kirkhorn onlangs verklaarde: “Ongeveer 10 tot 15 procent van onze kostenstructuur hangt af van grondstoffen.” Hiermee hoopt Elon Musk waarschijnlijk een verdere daling van de aandelenkoers van Tesla op de beurs tegen te gaan. Deze dip is al aan de gang sinds april 2022, waarna het aandeel met 32% is gedaald. Dit kan echter weer een blufspelletje zijn om de markten te stimuleren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be