Hoe zwaar trof covid de oldtimermarkt?

Er is veel gesproken over de pandemie en de vele projecten die daardoor ontstonden bij heel wat Belgen: een groter huis met tuin, opnieuw beginnen met sporten en voor sommigen... een oldtimer in de garage. Wat blijft daar vandaag nog van over? En wat was de impact op de markt?

Gepubliceerd op 5 april 2025
Leestijd : 3 min
Hoe zwaar trof covid de oldtimermarkt?

Je weet het ongetwijfeld nog, het is nog maar iets meer dan vijf jaar geleden. Op woensdag 18 maart 2020, om 12 uur ‘s middags, ging België in lockdown. De Belgen zaten plots thuis met tijd op overschot… In eerste instantie was er verbazing, angst voor het onbekende en vrees voor een wereld die volledig overhooplag. Xavier Molenaar, zaakvoerder van Oldtimerfarm, vertelt: “Tijdens de eerste lockdown leek het wel alsof de telefoon was uitgetrokken. Geen enkel telefoontje meer, zelfs niet voor een simpele inlichting. Er was dus reden tot ongerustheid.”

Stilte voor de storm

Zodra een beetje sociaal leven opnieuw toegelaten werd, begon de Belg plannen te maken, véél plannen. We herinneren ons nog de stormloop op huizen op het platteland, vooral die met een grote tuin, om weer te kunnen ademen. En waarom geen mooie garage, om te kunnen knutselen, vooraleer opnieuw te reizen? “Het was ineens een heel andere wereld. Ik werd constant gebeld, de markt leefde helemaal op”, vertrouwt Xavier ons toe. De Belg staat te popelen om zijn mooie wagen buiten te halen, kijkt vol ongeduld uit naar de eerste meetings en rally’s, hij koestert zijn pareltje. De activiteiten hernemen, en net als de vastgoedmarkt die van een echte storm profiteerde, beleeft ook de oldtimerwereld een tweede jeugd.

Minder enthousiasme vijf jaar later

De waarde van klassieke auto’s is intussen gedaald, vooral die uit de periode van Les Trente Glorieuses (1945-1973). De markt voor deze modellen is duidelijk moeilijker geworden, met een groot aanbod en een zeer beperkte vraag. De wereld ziet er vandaag helemaal anders uit. Veel eigenaars voelen zich te oud voor hun pittige vierwieler, terwijl kopers afwachten en zich zorgen maken over de oorlog.

Advertentie – lees hieronder verder

IMG_7086

Zijn klassieke auto’s te duur?

Maken we een ommekeer mee? Waren auto’s tijdens covid te duur? “Niet echt”, nuanceert Xavier. “We mogen niet vergeten dat arbeid de afgelopen jaren veel duurder geworden is. Een mooie auto laten restaureren door een gespecialiseerd atelier kost veel meer dan voor de pandemie. Het is dus op een bepaalde manier logisch dat dit weerspiegeld wordt in de prijs. Wie vandaag begint met een wrak, moet een fortuin neertellen om een wagen in concours-staat te krijgen.”

Open voor onderhandeling

Dat betekent echter niet dat de oldtimermarkt stilgevallen is. “Vandaag bevinden we ons voor auto’s uit de jaren vijftig en zestig in een kopersmarkt. De potentiële koper heeft dus sterke troeven in handen om over de prijs te onderhandelen. Voor auto’s die niet meteen verkocht raken, zijn de meeste verkopers bereid om in prijs te zakken. Er is nog altijd interesse en een markt voor elk type auto.” Tegelijk is er nog altijd veel enthousiasme voor youngtimers, auto’s die tussen de 15 en 30 jaar oud zijn, vooral voor de modellen met een prestigieus merklogo.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door François Piette Autojournalist
Gocar marketplace
50.217 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.217 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.