Twee op drie Belgen klagen over de snelheid in hun buurt

Volgens een enquête van de federale politie klaagt 67% van de Belgen over de snelheid in hun buurt. Over het algemeen hebben de dagelijkse problemen van onze landgenoten vooral betrekking op het verkeer.

Gepubliceerd op 2 januari 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Twee op drie Belgen klagen over de snelheid in hun buurt

De Veiligheidsmonitor is de naam van de laatste enquête die de politie uitvoerde bij 400.000 Belgen. Het doel van deze studie is om een instrument te construeren dat essentiële informatie biedt voor het ontwikkelen en evalueren van veiligheidsbeleid op een brede basis. Voor de politie is het een kwestie van dichter bij de bevolking te staan, en in dit geval de gevoelens van de bevolking te begrijpen, in plaats van alleen het registreren van misdaden.

Deze enquête focust dan ook op de belangrijkste problemen waar de Belgen dagelijks mee te maken hebben in hun buurt. Hoe verrassend het ook lijkt, het zijn de problemen met betrekking tot verkeer en mobiliteit die het vaakst worden genoemd. In de eerste plaats komt overdreven snelheid die 67% van de ondervraagden vernoemt. Dit is duidelijk het grootste probleem, maar ook andere aspecten van mobiliteit worden aangehaald: agressief rijgedrag, foutparkeren, lawaai van verkeer en zwaar transport komen respectievelijk op de derde, vierde, vijfde en zesde plaats.

Ook andere problemen

Als we kijken naar de top 6 van meest voorkomende problemen, is het enige dat geen betrekking heeft op het verkeer, sluikstorten en zwerfvuil op de openbare weg. Dit komt op de tweede plaats en werd genoemd door 50% van de respondenten

Police-01

Advertentie – lees hieronder verder

Daarnaast is er een aanzienlijke toename van cybercriminaliteit. Volgens deze politiebarometer zegt 40,1% van de Belgen geconfronteerd te zijn met phishing, 33,3% met een online scam en 8,3% met hacking. Computercriminaliteit is dan ook de meest voorkomende vorm van criminaliteit. Er is ook goed nieuws: 62% van de Belgen voelt zich nog altijd of bijna altijd veilig. Noteer verder dat 29% zich soms onzeker voelt en dat 9% zich vaak of altijd onzeker voelt. Dit gevoel van onveiligheid komt vooral voor bij jongeren (14% van de 15-24-jarigen) en bij de categorie werklozen. Ten opzichte van 2018, de datum van de laatste enquête, is het veiligheidsgevoel afgenomen.

Steeds vaker fysiek geweld

Hoewel psychisch geweld het meest voorkomt (een fenomeen dat wordt versterkt door het internet), zegt 3,4% van de Belgen dat ze de voorbije 12 maanden slachtoffer zijn geweest van fysiek geweld buiten het gezin (1,3% binnen het gezin). Het onderzoek houdt het bij feiten en cijfers, maar we weten dat dit fysiek geweld ook steeds erger wordt op onze wegen. Volgens het Instituut voor Verkeersveiligheid, VIAS, zegt 7% van de bestuurders dat ze het afgelopen jaar het slachtoffer zijn geweest van extreme vormen van fysiek geweld, tegenover slechts 2% in 2017. Dat komt mede door de toename van het aantal auto’s op onze wegen. VIAS legde afgelopen november uit dat deze situatie door de gezondheidscrisis frustraties zou hebben geaccentueerd en dat dit een rol speelde in de toename van geweld.

Top 10 genoemde problemen

1. Overdreven snelheid (67%)
2. Sluikstort en afval op de openbare weg (50%)
3. Agressief rijden (46%)
4. Foutparkeren (44%)
5. Geluidsoverlast door het wegverkeer (39%)
6. Geluidsoverlast van vrachtwagens (38%)
7. Woninginbraken (33%)
8. Geluidsoverlast veroorzaakt door buren (24%)
9. Fiets- en scooterdiefstal (24%)
10. Autogerelateerde diefstal of vernieling (23%)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.