Net als de andere merken heeft Audi zijn winstresultaten voor het laatste kwartaal gepubliceerd. En net als bij de Duitse conculega’s Mercedes (-65%) en BMW (-83,8%) zijn die niet bepaald fraai. Het drietal heeft in vergelijkbare mate te kampen met Chinese klanten die hen straal links laten liggen en de tegenvallende groei van de elektrische verkoop (al moest BMW ook met een fikse terugroepactie afrekenen). Maar in het geval van Audi is er meer aan de hand, en holt de sluiting van de fabriek in Vorst de winst uit.
Ontslagvergoedingen wegen door
In het derde kwartaal van 2024 behaalde Audi een omzet van 15,3 miljard euro. Maar de operationele winst is geslonken tot 106 miljoen euro. Zoals de zakelijke krant De Tijd bericht komt dat overeen met een operationele marge van maar 0,7%, terwijl het luxemerk gewend is aan marges van 6% tot 10%. Over de eerste negen maanden van het jaar is de operationele marge gehalveerd: van 9,1% tot 4,5%. Audi schrijft in zijn persbericht de terugval toe aan uitdagende economische omstandigheden, hardere concurrentie en herstructureringskosten in verband met de fabriek in Brussel.
Nu het merk officieel heeft besloten om de activiteiten in Vorst in februari volgend jaar stop te zetten – al zouden er nog gesprekken lopen met een potentiële overnemer uit de bestelwagensector – moet het merk een hoge som aan ontslagvergoedingen betalen. Het gereserveerde bedragen loopt op tot in totaal 1,3 miljard euro voor de 2.932 werknemers die eind september bij Audi Brussels in dienst waren. Daarnaast zijn er ook afschrijvingen van gebouwen en machines, juridische en consultancykosten met betrekking tot het sluitingsproces en doorbetaling van lonen tijdens productiestops. In de eerste negen maanden van 2024 produceerde Audi Brussels 14.812 voertuigen, ongeveer een derde van de output van dezelfde periode vorig jaar, die toen al laag was door aanhoudende onderdelentekorten.
Advertentie – lees hieronder verder
Onderhandelingen nog niet voorbij
De 1,3 miljard euro die is gereserveerd voor de sluiting van de Brusselse fabriek is aanzienlijk vergeleken met eerdere sluitingen in België. Volgens De Tijd betaalde Ford in 2014 maar de helft toen het de fabriek in Genk sloot: 580 miljoen euro. Bovendien ligt het bedrag van de ontslagpremies bij Audi nog niet volledig vast. Het management onderhandelt nog met de vakbonden, waarbij de laatste erop wijzen dat het merk, net als moederbedrijf Volkswagen, nog steeds winst maakt, ook al is het veel minder dan vroeger. Omdat de vakbonden meer eisen dan de geplande ontslagvergoedingen kan het zijn dat het uiteindelijke bedrag nog hoger uitvalt. Omdat het hier niet gaat om een faillissement proberen de gedupeerde werknemers het onderste uit de kan te halen, maar volgens berichten stelt het management zich onvermurwbaar op.
Naast de pijnlijke gevolgen van de fabriekssluiting kampt Audi ook met dalende voertuigverkopen. Deze krompen in Europa met 9,8%. Ook het aandeel elektrische modellen ging er danig op achteruit (-4,6%) al waren er lichtpunten in landen als Italië (+26,4%), Frankrijk (+8,3%) en het Verenigd Koninkrijk (+4,1%). De cijfers van de elektrische verkoop zijn extra pijnlijk omdat BMW en Mercedes wel vooruitgang optekenen in deze categorie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be