Lancia leeft … maar nauwelijks: nieuwe Ypsilon flopt genadeloos

Wat een glorieuze comeback moest worden voor het iconische Italiaanse merk Lancia, blijkt voorlopig een pijnlijke tegenvaller. De verkoop van het premium merk draait voor geen meter. Hoelang zal het nieuwe bewind van moederhuis Stellantis deze malaise tolereren?

Gepubliceerd op 28 maart 2025
Leestijd : 3 min
Lancia leeft … maar nauwelijks: nieuwe Ypsilon flopt genadeloos

Overal in het nieuws zit de dalende verkoop van Tesla, maar er is een merk dat er bekaaider vanaf komt. Volgens de jongste cijfers van de Europese belangenorganisatie van de automobielindustrie ACEA kende Lancia in de eerste twee maanden van 2025 een dramatische dip in de verkoopcijfers. Met amper 2.208 verkochte wagens in de EU (inclusief IJsland, Zwitserland, Noorwegen en het VK) – tegenover 8.098 stuks in dezelfde periode vorig jaar – daalt de verkoop met liefst 73 procent! En dat terwijl de gloednieuwe Ypsilon pas vorig jaar werd gelanceerd.

Daarmee doet Lancia het zelfs slechter dan Tesla, dat een verkoopdaling van 42,6 procent noteerde. Nochtans had moederbedrijf Stellantis ambitieuze plannen. De nieuwe generatie van de Ypsilon moest niet alleen een frisse wind door het gamma laten waaien, maar ook de terugkeer van het merk buiten Italië inluiden. Voor het eerst in jaren is Lancia opnieuw te koop in Frankrijk, Spanje, België, Luxemburg en Nederland. 

Lancia_Ypsilon_HF

Consument volgt niet

Tegelijkertijd werden op de thuismarkt Italië 160 showrooms gemoderniseerd en plant het merk nog eens 70 nieuwe showrooms elders in Europa tegen eind dit jaar. Een nieuwe positionering als premiummerk moet Lancia verankeren in het hogere segment van de markt, maar dat plan loopt dus niet zoals verhoopt.

Advertentie – lees hieronder verder

De consument lijkt niet mee te zijn. De nieuwe Ypsilon is nochtans groter, moderner en beschikbaar als hybride of volledig elektrische versie. De prijs van die laatste (in België vanaf 32.609 euro) ligt natuurlijk mijlenver van die van zijn voorganger, die onder de psychologische kaap van 20.000 euro bleef. Maar de instapversie van de mildehybride start aan een best toegankelijke 20.490 euro.

Het is daarom gênant dat de oude Ypsilon in 2024 bijna vier keer beter verkocht, ondanks het feit dat hij enkel in Italië beschikbaar was en al een carrière van dertien jaar op de teller had staan. Het contrast is bijzonder pijnlijk: een nieuwer model met een grotere beschikbaarheid, dat desondanks veel minder klanten weet te overtuigen. Het lijkt er ook op dat Lancia te lang afwezig is geweest. Daarin schuilt een waarschuwing voor Jaguar, dat evengoed een revival plant na een lange pauze.

Lancia_Gamma

Niet alleen Lancia

Voorlopig blijft Stellantis, dat binnenkort een opvolger voor grote baas Carlos Tavares aanduidt, vasthouden aan het merk. Volgend jaar moet de Gamma, een 4,7 meter lange elektrische cross-over op het STLA Medium-platform, het nieuwe vlaggenschip van de constructeur worden. De iconische Delta, ooit symbool van Italiaanse sportiviteit, staat gepland voor een comeback rond 2028. Er staat ook nog een supersportieve HF-versie van de elektrische Ypsilon op de planning. De herpositionering richting een volledig elektrisch premiummerk is dus volop in ontwikkeling – maar of de klant alsnog inhaakt, is troebeler dan ooit.

Lancia is overigens niet de enige fabrikant met zand in de motor. Ook andere merken onder de Stellantis-paraplu, zoals DS Automobiles (-30,3%) en Opel/Vauxhall (-27,2%), noteren een fikse daling. Daartegenover staan groeiverhalen van merken als Alfa Romeo (+29,6%) en buiten de groep: Cupra (+42,3%) en Alpine (+137,8%) die wél nieuwe modellen wisten te vertalen in stijgende verkoopcijfers. Ten slotte is het niet ondenkbaar dat de rebrandingstrategie van Stellantis uit zijn voegen is gebarsten. Dezelfde technologie vermarkten onder een amalgaam van merken? De rek is niet eindeloos. 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lancia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lancia voertuig?
50.193 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.