Volkswagen in crisis: moeten Audi Brussels en Duitse fabrieken sluiten?

Volkswagen dreigt een storm te ontketenen in Duitsland door mogelijke fabriekssluitingen en gedwongen ontslagen. De crisissituatie is te wijten aan de economie en roept vragen op over de toekomst en het vermogen van de Europese auto-industrie om de concurrentie het hoofd te bieden. Het lot van de Audi-fabriek in Brussel lijkt definitief bezegeld.

Gepubliceerd op 4 september 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Volkswagen in crisis: moeten Audi Brussels en Duitse fabrieken sluiten?

De aankondiging sloeg in als een bom, maar kwam ook niet helemaal onverwacht: Audi heeft tijdens een buitengewone ondernemingsraad bevestigd dat er de komende jaren geen nieuwe modellen bij Audi Brussels gebouwd worden. Het zou ook niet mogelijk zijn om onderdelen of modules te assembleren als een toeleveringsfabriek. Een goed verstaander ziet in deze aankondiging het einde van het Audi-avontuur in Vorst. Vooral ook omdat er nu een crisismanager is aangesteld: Thomas Bogus vervangt CEO Volker Germann.

Normaal gezien zou de productie bij Audi Brussels op 4 september herbeginnen, maar dit gaat niet door. De vraag is hoelang de crisis nog zal duren. Ter herinnering: Audi is van plan om dit jaar 1.500 banen te schrappen en nog eens 1.100 volgend jaar. Er blijft dus weinig over van de 3.000 jobs van de productiesite.

DB2021AU00035_web_1600

Overnemer?

De vakbonden zijn duidelijk verbitterd over de situatie. Er is nog een beetje hoop op beter nieuws tijdens de volgende ondernemingsraad, maar die is pas op 17 september. Wat er ook gebeurt, we moeten ons waarschijnlijk geen illusies meer maken. Het is natuurlijk niet realistisch om de fabriek enkele jaren stil te leggen in afwachting van betere tijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Een laatste sprankeltje hoop zijn de contacten met een potentiële koper voor de site. Gaat het om een producent? Misschien. Een autoproducent? Misschien. Enkele weken geleden vertelde Hub.Brussels aan onze collega’s van L’Echo dat er een ontmoeting plaatsvond met een Chinese autoconstructeur die mogelijk interesse heeft in de site. Begrijpelijk: om de nieuwe Europese importheffingen te ontwijken, is het in het belang van de Chinese merken om zich snel op het oude continent te vestigen. De Audi-fabriek lijkt dan ook een geweldige kans die voor het grijpen ligt (industriële faciliteiten, gekwalificeerd personeel enzovoort).

Diepe crisis

De situatie van de Audi-fabriek in Brussel is helaas een teken van een veel diepere crisis binnen de Volkswagen-groep. Uit lekken vanuit de ondernemingsraad van Volkswagen blijkt dat het bedrijf overweegt om twee grote vestigingen in Duitsland te sluiten: een grote autofabriek en een onderdelenfabriek. Deze radicale maatregelen zouden een spijtige primeur zijn in de 87-jarige geschiedenis van het bedrijf, een ingreep die het evenwicht op de Duitse automarkt kan verstoren. De Volkswagen-groep zoekt naar forse besparingen om zijn doel van 10 miljard euro minder kosten tegen 2026 te halen. Volkswagen lijkt bereid om iconische vestigingen op te offeren om zijn uitgaven te rationaliseren en de energietransitie te overleven. Ook in Duitsland, hoewel daar sinds 1994 een akkoord met de vakbonden bestaat om de jobs en activiteiten te behouden.

DB2021AL00162_web_1600

Deze aankondiging leidde tot een hevige reactie van de machtige vakbond IG Metall. Volgens vakbondsvertegenwoordiger Thorsten Groeger is het plan van Volkswagen “onverantwoordelijk” en dreigt het “de fundamenten van Volkswagen te ondermijnen”. De vakbond belooft “fel verzet” tegen deze projecten, aldus Reuters.

Context wordt steeds moeilijker

De beslissing van Volkswagen is het gevolg van een moeilijke economische achtergrond, met stijgende kosten voor logistiek, energie en arbeid. De winstmarge van het merk is in een jaar tijd gedaald van 3,8% naar 2,3%. Tien jaar geleden was dat nog bijna 10%. Deze daling valt deels te verklaren door de transitie naar elektrische auto’s, maar ook door de toegenomen concurrentie, met name uit China. Volgens Oliver Blume, CEO van de Volkswagen-groep, is het noodzakelijk om zich aan te passen aan een moeilijker economisch klimaat en een verminderde concurrentiekracht. Maar volstaat deze kostenbesparende strategie om de marktpositie van Volkswagen veilig te stellen?

Productiesites in gevaar

Tot de vestigingen in Duitsland die bedreigd zijn, behoren de fabrieken in Braunschweig, Kassel, Salzgitter, Hannover en Chemnitz, net als de productielijnen in Wolfsburg, Emden, Zwickau, Dresden, Osnabrück en Hannover. Analisten hebben al gesuggereerd dat de vestigingen in Osnabrück en Dresden mogelijke doelwitten voor sluiting zijn. Het valt nog te bezien hoe het management van Volkswagen de zaken inschat en de sterke en zwakke punten van elke vestiging beoordeelt. Bepaalde bronnen spreken in ieder geval over de sluiting van een belangrijke assemblagefabriek en een onderdelenfabriek.

DB2014FA00092_web_1600

De toegenomen concurrentie van Chinese constructeurs, die betaalbare elektrische auto’s met goede prestaties lanceren, verhoogt de druk op de Duitse fabrikant om meer competitieve modellen te ontwikkelen dan vandaag.

Wat heeft de toekomst in petto voor Volkswagen? Natuurlijk blijft het merk bestaan, maar tegen welke prijs en met welke sociale gevolgen? Dat is een goede vraag, want miljardenbesparingen komen niet vanzelf. Oliver Blume, de CEO van de Volkswagen-groep, wil een radicale rationalisatie waarmee de groep het hoofd boven water kan houden. Gezien de situatie in Duitsland, de historische context van fabriekssluitingen en het onvermijdelijke banenverlies, is het logisch om te concluderen dat een positief resultaat voor Audi Brussels steeds onwaarschijnlijker wordt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.