Wordt Audi-fabriek in Brussel Chinees?

De Audi-fabriek in Brussel is in gevaar en staat voor een ongeziene herstructurering, die de voorbode lijkt van de sluiting. De site heeft mogelijk nog een toekomst, maar dan onder Chinese vlag.

Gepubliceerd op 3 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Wordt Audi-fabriek in Brussel Chinees?

De vestiging van Audi in Brussel wordt duidelijk met sluiting bedreigd. Door de dalende vraag naar elektrische auto’s en de veroudering van de Q8 e-tron staat de site er slecht voor. Het is al bekend dat de volgende Q8 e-tron niet langer in België maar in Mexico gebouwd zal worden om kosten te besparen. In dat verband heeft Audi een grote herstructurering gepland, waarbij 1.510 van de 3.000 banen in de vestiging in 2024 geschrapt worden en nog eens 1.110 in 2025. Hierdoor zouden er nog maar 380 mensen overblijven in Vorst, wat doet vermoeden dat er een einde komt aan de fabriek, zoals destijds bij Renault (Vilvoorde), Opel (Antwerpen) en Ford (Genk).

Het lot van de vestiging en haar werknemers lijkt bezegeld. Maar dat is misschien toch niet het geval. L’Echo meldt dat hub.brussels, het financieringsinstrument van het Brusselse Gewest verantwoordelijk voor het aantrekken van buitenlandse investeerders, momenteel in gesprek is met Geely (eigenaar van Volvo, Smart en  Link&Co) en ook met Nio.

Wegens invoerheffingen

Chinese constructeurs hebben een andere houding aangenomen sinds de Europese Unie invoerheffingen heeft ingevoerd op elektrische auto’s die uit China geïmporteerd worden. Afhankelijk van het merk variëren die tussen 27% en 48% (bovenop de bestaande heffing van 10%), wat natuurlijk enorm is. In theorie zijn deze rechten momenteel nog niet definitief en worden ze pas op 4 november van kracht gedurende vijf jaar, wanneer de Commissie haar onderzoek naar de subsidies die Peking heeft afgerond. Om te anticiperen op een ongunstige uitkomst, zijn Chinese fabrikanten van plan om deze beperking te omzeilen door hun auto’s in Europa te bouwen.

audi-copie

Advertentie – lees hieronder verder

De ene aankondiging volgt op de andere. Leapmotor produceert zijn auto’s in Polen in een vestiging van Stellantis, BYD heeft de opening van twee productielocaties aangekondigd, terwijl Chery een voormalige Nissan-fabriek in Spanje heeft overgenomen. Er is dus een duidelijke trend en de Audi-fabriek in Brussel kan er ook deel van uitmaken.

Gesprekken lopen

Volgens L’Echo heeft hub.brussels bevestigd dat er gesprekken lopen, maar niet louter over de automobielsector. De Chinese interesse in de autosector zou recent zijn, precies door de invoerheffingen. Maar hub.brussels geeft duidelijk aan dat er nog geen concrete plannen zijn voor de Audi-site. Wellicht moeten we wachten op de bevestiging van de invoerheffingen in november voor de mogelijke interesse van de Chinezen in industriële sites in Europa wordt bevestigd. Dan wekt de Audi-fabriek wellicht wel interesse, omdat er maar heel weinig investeringen nodig zijn en het personeel al opgeleid is om elektrische auto’s te bouwen. De Chinezen hebben dus alles voor het grijpen. Wordt vervolgd.

Foto’s : Wikipedia & Audi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.