Het jaar 2023 eindigde op een positieve noot voor de markt van nieuwe auto’s. De registraties bereikten immers 476.000 eenheden, wat een stijging van +30% betekende. En ook de markt voor tweedehandsauto’s groeide. Volgens de federatie Traxio zouden er in 2023 een totaal van 689.170 tweedehandsvoertuigen op de markt zijn verhandeld, een stijging van +7,2% ten opzichte van 2022.
Is dit het hoogtepunt van de automarkt? Niet helemaal, want vergeleken met 2021 is er een daling van -2,9%. Maar die moeten we natuurlijk in de juiste context plaatsen, want we mogen niet vergeten dat de markt in 2021 midden in de Covid-crisis zat. Dit zorgde ervoor dat er een groot tekort aan onderdelen was, wat een stormloop op de tweedehandsmarkt veroorzaakte. De cijfers zijn dus uitstekend, en de voorspellers van Traxio zijn het erover eens dat de markt “de komende jaren op een hoog niveau zal blijven”.
Wat zijn de beste modellen?
De logica achter de keuze van een tweedehandsauto verschilt weinig van die voor een nieuwe auto. Premium- of bekende merken zijn ook hier erg populair, zoals Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. Als we kijken naar de populairste modellen, vinden we de Volkswagen Golf (28.710 exemplaren), de Volkswagen Polo (20.520), de Opel Corsa (19.131), de BMW 3 Reeks (16.309) en de Ford Fiesta (14.451).
Advertentie – lees hieronder verder
Beschikbaar en gewaardeerd door particulieren
Volgens Traxio “blijft de markt voor tweedehandsauto’s zich positief ontwikkelen, mede dankzij hun grotere beschikbaarheid en stabiele of zelfs licht dalende prijzen”, zoals we onlangs aankondigden. De federatie ziet een dubbel voordeel voor de klant: “ze zullen waarschijnlijk iets minder betalen voor een recente tweedehandsauto, terwijl de iets oudere voertuig een hoge inruilwaarde zal behouden.”
De heropleving van de markt voor nieuwe auto’s heeft ook geleid tot de komst van relatief recente modellen op de tweedehandsmarkt. Toch blijft deze markt verouderen, met een gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark van 10 jaar en een mediane leeftijd van tweedehandsauto’s van 7 jaar en 11 maanden. Zoals verwacht, blijkt de tweedehandsmarkt het favoriet speelterrein te zijn van particulieren, die goed zijn voor 89% van de verkopen, tegenover 11% professionele kopers. Daar kiezen vooral jonge zelfstandigen of bedrijven voor tweedehandsvoertuigen, die over het algemeen minder duur en vaak hybride zijn.
De elektrische auto vrij afwezig
Het was te verwachten: elektrische auto’s zijn nog steeds niet prominent aanwezig op de tweedehandsmarkt. In 2023 vertegenwoordigden ze slechts 1,8% van de verkopen. Benzine is goed voor 54% van de aankopen, diesel voor 35,6% (dus aanzienlijk meer dan bij nieuwe auto’s, waar het nog maar 8,9% van de inschrijvingen vertegenwoordigt). Hybride versies zijn goed voor 8,1% van de keuzes, met een opmerkelijke afname van de vraag naar plug-in hybrides, wat vrij logisch is gezien de wijziging in de belastingregels in 2023.
Wat 100% elektrische tweedehandsauto’s betreft, zal het interessant zijn om de impact te zien van de Vlaamse aankooppremie, die weliswaar niet zo hoog is als die voor nieuwe voertuigen, maar misschien wel kan leiden tot een grotere vraag van particulieren. To be continued…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be