Het gaat goed met de Belgische automarkt. In 2023 werden 476.675 nieuwe personenwagens ingeschreven, een stijging van 30,13 procent tegenover 2022. Dit niveau is bemoedigend voor de autosector, want het komt in de buurt van het tienjarig gemiddelde (483.670 voertuigen).
Vanuit die optiek zou je kunnen denken dat de crisis voorbij is en de sector eindelijk uit het slop geraakt is. Maar dat is iets te kort door de bocht, want de werkelijkheid is complexer. De opeenvolgende crisissen hebben de automarkt verstoord: eerst covid, dan de onderdelentekorten, de energiecrisis en tot slot de inflatie. Dat zijn (te) veel tegenvallers na elkaar.
Omgekeerd probleem
Het probleem lijkt nu omgekeerd. De fabrieken draaien namelijk weer op volle toeren, maar nu lopen de leveringen vast, vertelt de woordvoerder van D’Ieteren aan onze collega’s van L’Echo. Er is namelijk een wachtrij ontstaan aan het einde van de productielijn, zowel voor het transport als voor de opslag. Dat de cijfers van 2023 zo goed zijn, valt te verklaren door een inhaalbeweging na enkele moeilijke jaren. Klanten die hun auto al vele maanden geleden bestelden, krijgen die nu pas geleverd.
Advertentie – lees hieronder verder
De nieuwe dynamiek is dus niet meer dan een rookgordijn. Als we kijken naar de nieuwe bestellingen, dan zien we een heel andere realiteit: een sterke daling. Hoe komt dat? Daar zijn verschillende redenen voor: de prijzen zijn gestegen, kopers twijfelen over welke aandrijfvorm ze het best kiezen en de rente op autoleningen is sterk gestegen. Dit weegt ook op de tweedehandsmarkt, die de afgelopen maanden gekrompen is na de hoogconjunctuur van de covidperiode, toen kopers zich tevreden moesten stellen met de auto’s die beschikbaar waren.
Langere levensduur?
Hoe evolueert de markt in 2024? Experten en leidinggevenden van de merken verwachten minder goede cijfers dan in 2023. Terwijl particulieren blijven twijfelen over de beste aandrijfkeuze, stellen we vast dat professionelen hun auto’s wat langer behouden.
En mogelijk blijft dit zo, aangezien de Belgische economie in 2024 naar verwachting minder goed zal presteren, met een beperkte groei van +1,2 procent. Dit heeft waarschijnlijk gevolgen voor de autosector, die verwacht dat het aantal inschrijvingen in 2024 met 4 procent daalt tegenover 2023. Zoals vaak zullen de premiummerken volgens de prognoses minder getroffen worden (naar schatting -1 procent) door hun sterke positie op de fleetmarkt, die nu het leeuwendeel van de totale markt van nieuwe auto’s vertegenwoordigt (70 procent). De bedrijfswagenmarkt stimuleert ook de elektrificatie. Vier op de tien auto’s hebben een stekker, waarvan de helft plug-inhybrides en de andere helft volledig elektrisch, volgens FEBIAC. Het aandeel van dieselwagens is daarentegen ingestort en haalt nog maar 8,9 procent van de inschrijvingen van nieuwe wagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be