Belastingen

Verrassing: plug-inhybrides blijven interessant als bedrijfswagen

Wie vanaf vandaag een nieuwe bedrijfswagen bestelt, komt automatisch terecht in een nieuw fiscaal systeem. Hoe kun je de meerkosten beperken? Welke wagens zijn nog interessant? En waarom blijven plug-inhybrides plots toch nog aantrekkelijk?

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 1 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

De deadline is verstreken: wie nu nog een nieuwe bedrijfswagen bestelt, moet rekening houden met de nieuwe fiscaliteit die minister Vincent Van Peteghem (cd&v) uitwerkte en die de transitie naar elektrische wagens moet versnellen. Bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen moet je dus goed opletten wat je doet. Voor emissievrije wagens verandert er voorlopig niets, maar alle nieuwe bedrijfswagens met CO2-uitstoot worden de dupe. Hun aftrekbaarheid daalt naar maximaal 75 procent in 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en uiteindelijk 0 procent in 2028.

Daarnaast verhoogt de CO2– of solidariteitsbijdrage die de werkgever betaalt als een werknemer een bedrijfswagen krijgt die ook voor privékilometers dient. In de nieuwe fiscaliteit wordt de berekende CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een multiplicator als de auto in kwestie niet-emissievrij is: x2,25 in 2023 en 2024, x2,75 in 2025, x4 in 2026 en x5,5 in 2027. Een gigantische kostenverhoging voor werkgevers dus (+450 procent tegen 2027). Maar wat blijkt nu? In bepaalde gevallen moet de multiplicator niet toegepast worden. We leggen uit waar deze verrassende wending vandaan komt.

Advertentie – lees hieronder verder

Minimumbedrag

Consultancybedrijf TCOFleet had bedenkingen bij de berekening van de CO2-bijdrage voor wagens met een lage CO2-uitstoot. De multiplicator moet namelijk toegepast worden op de berekende CO2-bijdrage, maar voor uitstootvrije auto’s of auto’s met een lage CO2-uitstoot (zoals plug-inhybrides) geldt een forfaitair minimumbedrag. In 2023 bedraagt dat 31,34 euro.

Mobiliteitsfederatie Mobia en HR-dienstverlener SD Worx vroegen om toelichting aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). En het antwoord van de RSZ is positief: voor bedrijfswagens die uitkomen onder of op het minimumbedrag moet je de CO2-bijdrage niet vermenigvuldigen met de multiplicator.

 Volvo XC40

Goed nieuws voor PHEV’s

Dat is goed nieuws voor wie een bedrijfswagen wil bestellen met een lage CO2-uitstoot, zoals een plug-inhybride. Laten we een voorbeeld nemen. Een benzineplug-inhybride met een uitstoot van 45 g/km levert een berekende bijdrage van -102,41 euro op (45×9-768)/12×1,5046×2,25). Dat is minder dan 31,34 euro, waardoor je de minimumbijdrage van 31,34 euro betaalt. Ter herinnering: voor zelfstandigen verandert er niets, want die betaalden sowieso al geen CO2-bijdrage.

De beste keuze?

In de nieuwe fiscaliteit is de meest gunstige keuze een 100 procent aftrekbare elektrische wagen. Bij de niet-emissievrije wagens is vooral de dalende aftrekbaarheid de komende jaren van tel en die weegt uiteraard zwaarder door bij bedrijfswagens met een hogere catalogusprijs. Je kunt het ‘verlies’ beperken door een goedkoper model te kiezen.

Of je kunt de dalende aftrekbaarheid deels vermijden door de looptijd van het leasingcontract in te korten naar drie jaar (in plaats van vier of vijf jaar) en dan in 2026 elektrisch te gaan. Verlies ook het Voordeel Alle Aard niet uit het oog: dat stijgt de komende jaren voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Een goede boekhouder of fleetmanager in je bedrijf komt dus meer dan ooit van pas bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon