Zelden had de voorstelling van een auto zo’n impact op het publiek als die van de Citroën DS op het Salon van Parijs in 1955. Van 25 april tot 29 juni staat la bombe Citroën, zoals de DS bij zijn lancering genoemd werd, centraal bij Autoworld. Het Brusselse museum presenteert een unieke collectie in de tentoonstelling Citroën DS – An Icon Turns 70, met zowat alle versies van deze iconische wagen: van de allereerste ID19 over de DS19 Pallas die mikte op pure luxe, tot de DS23 Pallas, het laatste model dat in 1975 van de band rolde.

Op ballonnen
Kers op de taart: vanaf 26 mei verwelkomt de tentoonstelling ook de beroemde Citroën DS op ballonnen. Dit emblematische model werd in 1959 ontworpen door Claude Puech, toenmalig directeur reclame bij Citroën, en werd voor het eerst voorgesteld op het Autosalon van Parijs. Het gaat om een oranjekleurige DS19 in de tint Écaille Blonde, die rust op vier enorme ballonnen in plaats van wielen. Die symboliseren de bollen van de beroemde hydropneumatische ophanging en creëren de illusie dat de wagen door de lucht zweeft. De foto’s van dit visionaire idee gingen destijds de wereld rond en versterkten de status van de DS als avant-gardistisch en tijdloos kunstwerk.

Advertentie – lees hieronder verder
Ontmoeting met verzamelaars
Op zondag 4 mei organiseert Autoworld van 10 tot 14 uur Citroën DS & Coffee, in samenwerking met ABCC en DS Automobiles. Elke klassieke Citroën of elk DS-model (ook de huidige modellen) is welkom bij Autoworld – mits voorafgaande inschrijving via de website van Autoworld – voor een unieke verjaardagsviering op de Esplanade voor het museum. Het bezoek aan de pop-upexpo Citroën DS - An Icon Turns 70 is inbegrepen in het toegangsticket van Autoworld en geeft ook toegang tot de permanente collectie. Die werd onlangs uitgebreid met een nieuwe tijdelijke zone: de Ferrari Premium Selection, die een jaar lang in het museum te zien is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be