Jaguar XJS V12
Met de zware opdracht om de Jaguar E-Type op te volgen, verscheen in 1975 de Jaguar XJS op de markt. Deze luxueuze en comfortabele GT nam de V12-motor over van zijn voorganger: een 5,3-liter met 285 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. In 1981 werd de HE-versie (High Efficiency) gelanceerd.
Die was zuiniger in verbruik en liet het vermogen klimmen tot 299 pk. Vanaf 1982 verscheen de XJ-SC, een open variant met verwijderbare dakpanelen, ook beschikbaar met de V12-motor. De meest begeerde versie is echter de gefacelifte XJS die in 1991 op de markt kwam. De aandrijflijn – intussen met katalysator – leverde 276 pk. Zowel het interieur als het exterieur waren voortaan aantrekkelijker afgewerkt.
Een mooie XJS V12 ‘facelift’ (1991-1996) met volledige onderhoudshistoriek vind je vanaf 15.000 euro als coupé, en vanaf 20.000 euro als cabriolet.

Advertentie – lees hieronder verder
Aston DB7 Vantage V12
De Aston Martin DB7 werd in 1993 gelanceerd en redde het merk van de ondergang. Het concept was moderner dan dat van de andere modellen van het merk uit die tijd. Hij werd ontwikkeld op dezelfde basis als de Jaguar XK8 om de ontwikkelingskosten te drukken.
Omdat sommige klanten hem ‘te gewoontjes’ vonden, kreeg hij in 1999 een V12-motor. Deze V12 positioneerde zich boven de zescilinder-in-lijn, die duidelijk in de schaduw stond. De 6.0 V12-benzinemotor met 48 kleppen leverde 426 pk en 540 Nm, en was verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een vijftrapsautomaat.
Vandaag vind je een Aston Martin DB7 Vantage V12 coupé vanaf 35.000 euro. Let wel op: de kosten voor onderhoud en onderdelen kunnen snel buitensporige proporties aannemen. De betrouwbaarheid is helaas niet altijd optimaal door een behoorlijk wispelturige elektronica.

Mercedes 600 SL
De Mercedes V12-motor met codenaam M12 verscheen in 1990 en werd onder andere gemonteerd in de S-Klasse W140 en de SL R129. Die laatste combineerde het plezier van open rijden, de luxe van een hoogstaand interieur en de zachtheid die bij zo’n edele motorarchitectuur hoort.
Met 394 pk uit zijn 6.0-blok was hij alleen verkrijgbaar met een vijftrapsautomaat. Dankzij zijn moderne ontwerp is de 600 SL een klassieker die je zonder zorgen dagelijks kunt gebruiken.
Voor 20.000 euro kun je een mooi exemplaar vinden dat klaar is voor de zomer. Let er wel op dat alle elektrische functies correct werken, want herstellingen kunnen duur uitvallen.

BMW 850i
Als antwoord op de V12 van Mercedes, trok BMW zijn eigen twaalfcilinder uit de kast voor de 850i. De techniek was grotendeels gebaseerd op die van de 7 Reeks, maar de 850i was duidelijk ontworpen om in koninklijk comfort kilometers te malen.
Deze pure GT met zijn waanzinnige lijn doet nog altijd hoofden draaien, zelfs 35 jaar na zijn debuut. Na een dip in zijn waarde is de Beierse coupé weer in opmars op de youngtimermarkt.
Met een budget van 20.000 euro vind je net een exemplaar in redelijke staat. Maar voor een echt mooi exemplaar moet je eerder rekenen op 35.000 euro.

Toyota Century
Onbekend in Europa, maar in Japan dé favoriete wagen van topmannen: de Toyota Century. Deze statige limousine is het summum van technologische verfijning, met een fluisterstille 5.0 V12, een overdadige uitrusting en zetels bekleed met wol van uitstekende kwaliteit.
De Century is zeer discreet. Het is een auto voor kenners die zijn kwaliteiten weten te waarderen en geen nood hebben aan uiterlijk vertoon. Deze Toyota rijdt in absolute stilte en is uniek in zijn soort.
Er eentje uit Japan importeren is niet vanzelfsprekend, maar zeker de moeite waard. Zeker als je weet dat je er al een kunt vinden tussen 10.000 en 12.000 euro.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be