Ook auto’s krijgen een fibernetwerk

De auto van de (nabije) toekomst zal een glasvezelnetwerk aan boord hebben, om te kunnen omgaan met de steeds grotere hoeveelheden gegevens die autonome rijhulpsystemen vergaren.

Gepubliceerd op 10 april 2025
Leestijd : 2 min
Ook auto’s krijgen een fibernetwerk

De Duitse onderdelenleverancier ZF gaat mogelijk vanaf volgend jaar al kabelbomen uit glasvezel beginnen produceren. De kabels hebben een snelheid tot 50 Gigabit per seconde en zijn geschikter voor de enorme hoeveelheden data die worden uitgewisseld tussen sensoren, actuatoren en besturingseenheden van hedendaagse auto’s. Ook voor infotainment en geconnecteerde diensten is deze nieuwe technologie geschikter.

Een glasvezelnetwerk heeft daarnaast bijkomende voordelen. Het is lichter dan een klassiek netwerk van kabels uit koper of kunststofvezels. Gezien in een moderne auto ongeveer 1,6 kilometer aan kabel geïnstalleerd zit, scheelt dat een hele slok op de borrel.

download(1)

Het is bovendien flexibeler en in die zin gemakkelijker te installeren, en ook nog eens goedkoper. De Amerikaanse materialengroep Corning, die eveneens aan deze technologie werkt, noemt een prijsvermindering van 30 tot zelfs 50 procent.

Een bijkomend voordeel is dat glasvezelkabels relatief ongevoelig zijn voor magnetische storingen. Niet onbelangrijk, gezien de inspanningen die autobouwers zich moeten getroosten om tijdens de ontwikkeling de auto volledig vrij te hebben van storingen, veroorzaakt door alle onderdelen en bedrade en draadloze systemen die op elkaar inwerken.

Advertentie – lees hieronder verder

Meer centrale sturing

Naar verwachting zullen de hoeveelheden data die in een moderne auto rondgaan tegen het einde van dit decennium vertienvoudigen. Tegelijk is er een beweging richting meer centrale sturing in één computer, eerder dan aparte modules die her en der over de auto verspreid zitten. Dat maakt dat de gegevens over grotere afstanden doorgeseind moeten kunnen worden, en daarvoor is glasvezel bij uitstek geschikt.

Een optische glasvezelkabel seint gegevens door via lichtpulsen, aan een snelheid die maar 30% lager ligt dan de lichtsnelheid.

download

Er zijn twee types, op basis van glas en op basis van kunststof. De glazen variant kan de meeste data transporteren, maar is tegelijk de minst geschikte, omdat deze minder goed bestand is tegen vibraties. De variant uit kunststof kan hier beter mee om, en is bovendien eenvoudiger te manipuleren en installeren.

Vergeleken met koperen kabels vraagt dit type wel iets meer omzichtigheid bij de installatie in de fabriek, gezien ze van nature fragiel zijn. Zeker op een productielijn, waar de tijd immer beperkt is, vraagt dat extra zorg om naderhand moeilijke tot onmogelijke herstellingen te vermijden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist
Gocar marketplace
50.271 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.271 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.