Niveau 1: bestuurdersassistentie
Actieve rijhulpsystemenen zijn gemeengoed geworden. Denk bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control die de wagen ook afremt of doet versnellen afhankelijk van het voorliggende voertuig, of aan de de rijstrookassistent die een wagen binnen de lijnen houdt.
Bij het gebruik van zulke systemen moet de bestuurder steevast de controle over het voertuig behouden en het verkeer in de gaten houden. Alle verantwoordelijkheid ligt bij de persoon in kwestie.
Niveau 2: semi-autonoom rijden
Een auto van niveau 2 kan meer complexe taken uitvoeren dan een exemplaar van niveau 1. De wagen kan de bovenstaande functies combineren, waardoor hij een tijd lang helemaal zelf kan rijden: de rijstrook vasthouden (ook in bochten), remmen en accelereren, maar ook andere voertuigen inhalen, een noodrem uitvoeren, automatisch parkeren zonder dat de chauffeur het stuur aan hoeft te raken… Het bekendste semi-automatisch systeem is ongetwijfeld de Tesla Autopilot.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in dit geval blijft de bestuurder verantwoordelijk, want deze moet de controle steevast bewaren en op het verkeer letten.
Niveau 3: voorwaardelijk autonoom rijden
Het derde niveau is het hoogste niveau dat momenteel toegelaten is in België. Niveau 3 autonoom rijden houdt in dat de meeste rijtaken autonoom en zonder menselijke tussenkomst worden uitgevoerd. Het voertuig haalt in, remt, versnelt, neemt bochten enzovoort.
Het grote verschil met niveau 2 is dat het voertuig de omgeving volledig zelf monitort, zonder dat de bestuurder dat moet doen. Dit laat de persoon toe om de aandacht af te wenden van het verkeer, of toch tot het moment dat het systeem een probleem detecteert waarvoor een menselijke tussenkomst vereist is. In zo’n geval wordt een signaal gegeven en moet de chauffeur de besturing onmiddellijk overnemen. Omgekeerd kan ook: de auto die de besturing overneemt van de chauffeur indien dat nodig wordt geacht.
Niveau 4: autonoom rijden binnen bepaalde zones
Niveau 4 is vooralsnog niet toegestaan. Op dit niveau moet een wagen volledig autonoom kunnen rijden, ook lange afstanden en door gebruik te maken van ‘geofencing‘, waarbij onzichtbare grenzen via geolocatie worden ingesteld. Verlaat je die zone, dan moet je weer zelf rijden.
De bestuurder kan het stuur zelf overnemen, maar als die daar niet toe in staat is (omdat die bijvoorbeeld slaapt of onwel is), zal de wagen een ‘veilige’ plaats zoeken om zich te parkeren, zoals een parking.
Niveau 4 houdt dus in dat de bestuurder eigenlijk een passagier wordt en dat de auto echt zelfstandig opereert. In principe mag je als passagier dan zelfs slapen aan boord.
Niveau 5: volledig autonoom rijden
Dit zal het hoogste niveau worden, met ritten waarbij passagiers geen enkele controle meer over het voertuig zullen hebben. Van een stuur en pedalen zal dan ook geen sprake meer zijn. De technologie gaat tegen dan zo vergevorderd zijn dat werkelijk alle rijtaken door de wagen kunnen worden uitgevoerd, met inbegrip van het omgaan met uiterst complexe situaties, waar dan ook. Zover zijn we voor alle duidelijkheid nog niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be