Het Nederlandse studiebureau SWOW heeft vorig jaar resultaten gepubliceerd van een studie van 14 systemen om hun impact op de verkeersveiligheid te meten. Een aantal hulpsystemen, zoals de dodehoeksensos, achteruitrijcamera, lane departure warning (wanneer je van je rijbaan dreigt te gaan), botswaarschuwing en automatische noodrem (we hebben persoonlijk wel wat twijfels bij die laatste twee) kregen niet veel kritiek te verduren, maar dat geldt zeker niet voor ze allemaal. Lees hier meer over drie systemen die zijn afgeraden door het bureau… En we kunnen niet anders dan het ermee eens te zijn!
1. Rijstrookassistent
We twijfelen zelfs of dit systeem de naam “assistent” wel waardig is. Deze afstammeling van de functie die je discreet een signaal gaf wanneer je van je baanvak dreigde te geraken, corrigeert automatisch je traject. De intentie lijkt goed, maar de functie is onuitstaanbaar en soms zelfs rechtuit gevaarlijk: wijk lichtjes uit naar links op je vak op de snelweg om een vrachtwagen voorbij te steken of een motorrijder door te laten en het systeem brengt je automatisch weer naar het midden van je baanvak. Het wordt zelfs erger op een smalle, bochtige weg. De wagen wil je absoluut in het midden van jouw kant houden in de bochten, terwijl je eerder de neiging hebt om de de bocht af te snijden wanneer de baan vrij is. Geloof ons vrij, dat kan voor verrassingen zorgen! Kortom, een functie die snel herzien of afgevoerd moet worden.
2. Vermoeidheidsherkenning
Dit systeem is compleet onnodig. Afhankelijk van de automodellen en de systemen zijn er verschillende parameters (stuurhandelingen, pedaalgebruik, snelheid etc.) die bepalen of een chauffeur vermoeid aan het geraken is of zijn concentratie aan het verliezen is, waarna de wagen je aanraadt om even te rusten. Dit systeem bestaat zelfs met een camera die het gezicht van de chauffeur in de gaten houdt. Het probleem met dit soort systemen is dat ze geen rekening houden met je rijstijl en ze je dus op de foute momenten vragen om een pauze in te lassen. Heel vervelend!
Advertentie – lees hieronder verder
3. Automatische piloot
Steeds meer auto’s zijn uitgerust met een automatische piloot: een combinatie van een adaptieve snelheidsregelaar, rijbaanassistent en heel wat randsensoren die ervoor zorgen dat de wagen zo goed als alleen kan rijden op de snelweg. Maar de chauffeur moet wel constant zijn handen aan het stuur houden om in te grijpen indien nodig. Zo’n situatie leidt er natuurlijk toe dat een chauffeur sneller onoplettend is, want hij heeft “niets” te doen. In de meeste gevallen is hij niet in staat om te reageren wanneer er iets fout loopt.
Sensoren die meestal op de stuurkolom zijn geïnstalleerd detecteren de lichte druk van de handen van de chauffeur op het stuur. Soms zijn die echter niet gevoelig genoeg, waardoor er constant een geluidssignaal afgaat dat je eraan herinnert om je handen op het stuur te leggen… terwijl je het stuur al vast hebt. Er is nog werk aan de winkel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be