Donald Trump heeft dus een historische invoerheffing opgelegd, die praktisch alle landen treft waarmee de Verenigde Staten handelsrelaties hebben. De maatregel is niet alleen ongepast, maar ook principieel onterecht en toont aan hoezeer de Amerikaanse president het bestaande systeem wil doorbreken. Je vraagt je trouwens af waarom, want het is ook dankzij het huidige financiële systeem dat Donald Trump zijn fortuin heeft opgebouwd.
De beweegredenen van Trump blijven onduidelijk. Het is moeilijk te zien hoe hij op deze manier herindustrialisering wil forceren. Maar de vergeldingsmaatregelen zijn al voelbaar, onder meer in China, dat niet geaarzeld heeft om even hoge invoerheffingen op te leggen als de Verenigde Staten, namelijk 34%. We zullen moeten afwachten hoe Europa reageert. Tegen half april zouden er al eerste tegenmaatregelen klaar kunnen liggen, tenzij er natuurlijk onderhandeld wordt. Volgens het Witte Huis zouden meer dan vijftig landen de Amerikaanse overheid al benaderd hebben om het onderwerp te bespreken.
Opschorting van leveringen
Maar dat is op het niveau van de landen. Ook de autoconstructeurs zelf zullen zich moeten herorganiseren. Precies dat gebeurt nu en sommige nemen verrassende maatregelen. Zo heeft Jaguar Land Rover-groep (JLR) net aangekondigd dat ze hun overzeese leveringen opschorten, om de situatie te evalueren en zich eventueel aan te passen.

Advertentie – lees hieronder verder
Die maatregel is opmerkelijk, want Amerikaanse klanten van Land Rover (de Jaguars zijn zeldzamer en worden op één model na niet meer verkocht in afwachting van een comeback), kunnen doorgaans een hogere prijs betalen voor hun auto. Bovendien blijft de Amerikaanse markt erg belangrijk voor de groep: tussen maart 2023 en maart 2024 verkocht Jaguar Land Rover 430.000 auto’s, waarvan bijna een kwart in Noord-Amerika. We spreken dus over meer dan 100.000 auto’s.
“De Verenigde Staten zijn een belangrijke markt voor de luxemerken van JLR”, aldus de constructeur in een persbericht. “We grijpen in op korte termijn, onder meer met een exportpauze in april, terwijl we onze midden- en langetermijnplannen ontwikkelen”, klinkt het nog. De Britse auto-industrie geeft rechtstreeks werk aan 200.000 mensen en de Verenigde Staten zijn de op een na grootste importeur van in Groot-Brittannië gebouwde auto’s, na de Europese Unie. Meer dan een miljoen auto’s werden vorig jaar naar de VS geëxporteerd, goed voor een waarde van ongeveer 9,8 miljard dollar. Betekent dit dat JLR zijn Amerikaanse klanten niet meer zal beleveren? Het ligt iets genuanceerder: de groep heeft een voorraad verscheept die hen in staat zal stellen om het enkele maanden uit te zingen, omdat Amerikaanse automobilisten hun wagen doorgaans niet bestellen, maar er een kiezen uit voorraad.
Britse steun?
De Britse overheid schiet zijn constructeurs nu al te hulp. Zo hebben de autoriteiten hun plan aangepast: de verplichte transitie naar elektrische wagens, oorspronkelijk voorzien voor 2030, is uitgesteld. De constructeurs – en de automobilisten – krijgen vijf jaar extra (tot 2035) om over te schakelen naar elektrische wagens. Daardoor neemt de druk op de fabrikanten af (die quota voor elektrische voertuigen moesten halen), zeker nu ze ook te maken krijgen met de invoerheffingen van Trump. Let wel: het is niet de bedoeling dat er alleen benzine- of dieselwagens verkocht worden, maar wel hybrides en plug-inhybrides.

Kleine constructeurs zoals Bentley, Aston Martin of McLaren zijn voortaan ook vrijgesteld van de verplichting om elektrische wagens te verkopen, wat ook bedoeld is om de Engelse luxewagens en supercars te redden.
Ook Audi
JLR is niet de enige autobouwer die zijn leveringen aan de Verenigde Staten opschort. Audi heeft gelijkaardige maatregelen genomen, meldt Automobilwoche, dat een interne nota van de constructeur kon inkijken. De maatregel geldt voor alle auto’s die onderweg zijn en vaststaan op parkings na 2 april, de datum waarop de invoerrechten van 25% op geïmporteerde auto’s van kracht werden.

En dat is nog niet alles: Stellantis heeft zijn Canadese fabrieken stilgelegd, wat dreigt te leiden tot onderbrekingen in de toeleveringsketens. Nissan kondigde aan dat het alleen nog de modellen van zijn premiummerk Infiniti (QX50 en QX55) zal verkopen, die in de Mexicaanse fabriek van Aguascalientes gebouwd worden. Stellantis zou zelfs nog verder gaan en tijdelijk de invoerrechten op onderdelen uit Mexico of Canada voor zijn rekening nemen. Maar niet voor altijd: de toeleveranciers zullen hun strategie moeten uitleggen om de invoerrechten te compenseren, én een plan moeten voorleggen om de kosten te drukken.

Zullen alle constructeurs dergelijke maatregelen nemen, met als gevolg een sterke daling van het aanbod op de Amerikaanse markt? Nee, want Volvo zal zijn lokale productie reorganiseren om aan de Amerikaanse vraag te voldoen, terwijl de Kia/Hyundai-groep beloofd heeft opnieuw te investeren in de Verenigde Staten, zoals Trump vraagt. Maar niets is al in kannen en kruiken. De hamvraag blijft: wordt het uiteindelijk goedkoper om in de VS te produceren, met een verzwakte markt, of om invoerheffingen te betalen? Een goede vraag...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be