De Chinese auto-industrie is de voorbije jaren razendsnel en ongezien gegroeid, vooral in de sector van elektrische auto’s. Die opmars joeg angst aan, tot op het punt dat heel wat waarnemers de voorspelling maakten dat Chinese auto’s het oude Europa massaal zouden overspoelen en de Europese merken naar de zijlijn duwen.
Maar dat doemscenario is uitgebleven. Natuurlijk winnen Chinese auto’s wel terrein, maar niet sneller dan Japanse, of later Koreaanse, merken dat decennia geleden deden. De vraag is nu: wat is het plan van de Chinese autobouwers? Hun strategie draait om export. Ze moeten hun productie aan het buitenland slijten, gedreven door ambitieuze groeiplannen én een slabakkende binnenlandse markt.

In Azië en elders?
We denken vaak dat onze eigen omgeving het middelpunt van de wereld is – of daarop lijkt. Zo ook de Europeanen. Maar Europa, net als de VS, is allesbehalve de makkelijkste markt voor Chinese auto’s. Want we moeten niet vergeten dat Europa onlangs de douanerechten op elektrische auto’s uit deze regio heeft verlaagd (ze variëren naargelang het merk), terwijl aan de andere kant van de Atlantische Oceaan Joe Biden in mei 2024 de invoerrechten verhoogde tot 100 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom zijn Chinese autobouwers op zoek gegaan naar andere markten – en die hebben ze gevonden. Uit onderzoek van Bloomberg en S&P Global Mobility blijkt dat landen als Thailand, Zuid-Afrika en Brazilië overspoeld worden door Chinese modellen. En niet zonder succes: de wagens zijn, zoals verwacht, goedkoper, beter uitgerust dan de gevestigde merken, én ze worden minder vaak gestolen. Grote namen als Great Wall, BYD, Chery en SAIC Motor zijn er stevig actief. In Chili, waar Chinese auto’s inmiddels goed zijn voor 30% van de verkoop, slaan ze duidelijk aan. Dichter bij huis is ook Turkije een groeimarkt: daar steeg hun marktaandeel in één kwartaal van 2024 met maar liefst 8 procent.

Volgens de Chinese autofederatie exporteerden lokale fabrikanten in 2024 bijna 4,9 miljoen personenwagens – een stijging van 20 procent tegenover het jaar ervoor. Ter vergelijking: in 2020 bleef de teller nog onder één miljoen. Het verschil is dus gigantisch.
Groei die nog maar net begonnen is?
Voor sommige analisten is de exportgolf van Chinese auto’s nog maar het begin. Volgens AlixPartners kan hun wereldwijde marktaandeel in export tegen 2030 stijgen tot 13%, tegenover 3% vandaag. In bepaalde regio’s zal die groei zelfs nog sneller gaan. In Afrika en het Midden-Oosten bijvoorbeeld, wordt een sprong van maar liefst 39% verwacht. Opvallend: het merendeel van de Chinese exportwagens rijdt nog steeds op een klassieke verbrandingsmotor.

Europese autobouwers zijn zich maar al te bewust van de Chinese opmars – en sommigen maken er zelfs bewust plaats voor. Zo stopte Ford met de verkoop in Brazilië en droeg het zijn productiesite over aan … BYD. Ook in Duitsland speelt iets gelijkaardigs: Volkswagen sluit verschillende fabrieken en overweegt ze te verkopen aan Chinese merken, die staan te popelen om zich hier te vestigen – onder meer om invoerheffingen te omzeilen.
Kracht van elektriciteit
Uit de studie van Bloomberg blijkt dat landen als Thailand en Brazilië niet alleen gretige afnemers zijn van Chinese auto’s met verbrandings- of hybride motoren. Ook Chinese elektrische wagens boeken er razendsnel terreinwinst – verrassend snel, gezien je zou denken dat deze markten nog niet klaar zijn voor grootschalige adoptie van elektrische voertuigen, vooral door een beperkt laadnetwerk. Maar dat beeld klopt niet. In Thailand bijvoorbeeld zorgen subsidies en belastingvoordelen voor een stevige duw in de rug. Het resultaat: de verkoop van elektrische auto’s steeg in 2023 met maar liefst 600%, goed voor 9,5% van de totale markt. In 2024 was dat al 12%. En Chinese merken? Die domineren met een marktaandeel van 71%.

Ook in Europa winnen Chinese automerken gestaag terrein. Zo leverde MG vorig jaar 240.000 wagens af op het continent, een groei van 20% op één jaar tijd. BYD, hoewel de cijfers nog niet officieel zijn, zou in 2023 zo’n 186.000 voertuigen verkocht hebben en mikt op 400.000 tegen 2029. Geen massale overrompeling in Europa dus, maar wel duidelijk voet aan wal van de blijvende soort.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be