Chinese auto’s verkopen veel beter buiten Europa dan erin

Maandenlang waarschuwden economen en experts voor een vloedgolf van Chinese auto’s op Europese wegen. Maar die bleef uit. Een analyse van Bloomberg laat zien waar Chinese wagens wél populair zijn – en dat zet heel wat vooroordelen op losse schroeven.

Gepubliceerd op 10 april 2025
Leestijd : 4 min
Chinese auto’s verkopen veel beter buiten Europa dan erin

De Chinese auto-industrie is de voorbije jaren razendsnel en ongezien gegroeid, vooral in de sector van elektrische auto’s. Die opmars joeg angst aan, tot op het punt dat heel wat waarnemers de voorspelling maakten dat Chinese auto’s het oude Europa massaal zouden overspoelen en de Europese merken naar de zijlijn duwen.

Maar dat doemscenario is uitgebleven. Natuurlijk winnen Chinese autos wel terrein, maar niet sneller dan Japanse, of later Koreaanse, merken dat decennia geleden deden. De vraag is nu: wat is het plan van de Chinese autobouwers? Hun strategie draait om export. Ze moeten hun productie aan het buitenland slijten, gedreven door ambitieuze groeiplannen én een slabakkende binnenlandse markt.

img04

In Azië en elders?

We denken vaak dat onze eigen omgeving het middelpunt van de wereld is – of daarop lijkt. Zo ook de Europeanen. Maar Europa, net als de VS, is allesbehalve de makkelijkste markt voor Chinese autos. Want we moeten niet vergeten dat Europa onlangs de douanerechten op elektrische autos uit deze regio heeft verlaagd (ze variëren naargelang het merk), terwijl aan de andere kant van de Atlantische Oceaan Joe Biden in mei 2024 de invoerrechten verhoogde tot 100 procent.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarom zijn Chinese autobouwers op zoek gegaan naar andere markten en die hebben ze gevonden. Uit onderzoek van Bloomberg en S&P Global Mobility blijkt dat landen als Thailand, Zuid-Afrika en Brazilië overspoeld worden door Chinese modellen. En niet zonder succes: de wagens zijn, zoals verwacht, goedkoper, beter uitgerust dan de gevestigde merken, én ze worden minder vaak gestolen. Grote namen als Great Wall, BYD, Chery en SAIC Motor zijn er stevig actief. In Chili, waar Chinese autos inmiddels goed zijn voor 30% van de verkoop, slaan ze duidelijk aan. Dichter bij huis is ook Turkije een groeimarkt: daar steeg hun marktaandeel in één kwartaal van 2024 met maar liefst 8 procent.

china top car destination
© Bloomberg

Volgens de Chinese autofederatie exporteerden lokale fabrikanten in 2024 bijna 4,9 miljoen personenwagenseen stijging van 20 procent tegenover het jaar ervoor. Ter vergelijking: in 2020 bleef de teller nog onder één miljoen. Het verschil is dus gigantisch.

Groei die nog maar net begonnen is?

Voor sommige analisten is de exportgolf van Chinese autos nog maar het begin. Volgens AlixPartners kan hun wereldwijde marktaandeel in export tegen 2030 stijgen tot 13%, tegenover 3% vandaag. In bepaalde regios zal die groei zelfs nog sneller gaan. In Afrika en het Midden-Oosten bijvoorbeeld, wordt een sprong van maar liefst 39% verwacht. Opvallend: het merendeel van de Chinese exportwagens rijdt nog steeds op een klassieke verbrandingsmotor.

inroad around the world
© Bloomberg

Europese autobouwers zijn zich maar al te bewust van de Chinese opmarsen sommigen maken er zelfs bewust plaats voor. Zo stopte Ford met de verkoop in Brazilië en droeg het zijn productiesite over aanBYD. Ook in Duitsland speelt iets gelijkaardigs: Volkswagen sluit verschillende fabrieken en overweegt ze te verkopen aan Chinese merken, die staan te popelen om zich hier te vestigen onder meer om invoerheffingen te omzeilen.

Kracht van elektriciteit

Uit de studie van Bloomberg blijkt dat landen als Thailand en Brazilië niet alleen gretige afnemers zijn van Chinese autos met verbrandings- of hybride motoren. Ook Chinese elektrische wagens boeken er razendsnel terreinwinst verrassend snel, gezien je zou denken dat deze markten nog niet klaar zijn voor grootschalige adoptie van elektrische voertuigen, vooral door een beperkt laadnetwerk. Maar dat beeld klopt niet. In Thailand bijvoorbeeld zorgen subsidies en belastingvoordelen voor een stevige duw in de rug. Het resultaat: de verkoop van elektrische autos steeg in 2023 met maar liefst 600%, goed voor 9,5% van de totale markt. In 2024 was dat al 12%. En Chinese merken? Die domineren met een marktaandeel van 71%.

leap output
© Bloomberg

Ook in Europa winnen Chinese automerken gestaag terrein. Zo leverde MG vorig jaar 240.000 wagens af op het continent, een groei van 20% op één jaar tijd. BYD, hoewel de cijfers nog niet officieel zijn, zou in 2023 zon 186.000 voertuigen verkocht hebben en mikt op 400.000 tegen 2029. Geen massale overrompeling in Europa dus, maar wel duidelijk voet aan wal van de blijvende soort.

BYD SEALION 7 08

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG, BYD voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
MG MG3
nieuwe Hybrid+ Confort NAVI / CARPLAY / CAMERA
19.998 €
Soco Bruxelles - 1601 Ruisbroek Bekijk
MG MG3
nieuwe Hybrid+ Luxury
23.300 €
DELVA DRIVE BV - 8980 Geluveld Bekijk
MG MGA
tweedehands
8.117 km 49.950 €
Oldtimerfarm - 9880 Aalter Bekijk
MG EHS
tweedehands 1.5T Luxury
42.521 km 22.500 €
Van Mossel Hyundai Zaventem - 1930 Zaventem Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG, BYD voertuig?
50.554 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.