Officieel: de Europese Unie besluit om geïmporteerde Chinese auto’s tot 45% te belasten

Brussel heeft uiteindelijk de extra douanerechten goedgekeurd op elektrische voertuigen uit China, met tarieven die kunnen oplopen tot 45%. Hoewel de maatregel brede steun geniet binnen Europa, roept hij zorgen op over mogelijke handelsspanningen met Peking.

Gepubliceerd op 4 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Officieel: de Europese Unie besluit om geïmporteerde Chinese auto’s tot 45% te belasten

De Europese Unie heeft een belangrijke stap gezet door importheffingen op te leggen aan Chinese elektrische auto’s. Dit volgt op een onderzoek waaruit bleek dat Chinese fabrikanten profiteren van aanzienlijke overheidssteun, wat leidt tot oneerlijke concurrentie. De douanerechten kunnen oplopen tot 45%. Hiermee hoopt Europa zijn auto-industrie, goed voor 14 miljoen banen, te beschermen en te versterken. Peking heeft echter al gereageerd en dreigt met tegenmaatregelen voor Europese sectoren zoals melk, varkensvlees en auto-export naar China.

Het besluit werd deze vrijdag bevestigd na een stemming onder de EU-lidstaten. Tien landen, waaronder Frankrijk en Italië, stemden voor de tarieven, terwijl vijf, met Duitsland voorop, tegen waren. Twaalf andere landen, zoals België, onthielden zich van stemming. Hoewel het voordeel krap was, geeft het de Europese Commissie nu de bevoegdheid om compenserende heffingen tot 35% in te voeren op elektrische voertuigen uit China, bovenop de al bestaande 10% heffing. De maatregelen, die eind oktober ingaan, zullen zowel Chinese als buitenlandse fabrikanten met productie in China treffen, zoals BMW met de iX3 en Mini.

5g_factory-1

We wisten het al: deze douanerechten zullen niet voor alle fabrikanten hetzelfde zijn. Het tarief hangt af van de mate van medewerking tijdens het onderzoek. In grote lijnen zal de SAIC-groep +35,3% betalen, Geely +18,8%, BYD +17%, Tesla +7%, terwijl alle andere fabrikanten zullen moeten wennen aan +20,7%.

Advertentie – lees hieronder verder

Duitsland verzet zich

Duitsland neemt een uitgesproken standpunt in tegen de maatregel. Samen met verschillende Oost-Europese landen vreest de Duitse regering dat deze importheffingen kunnen uitmonden in een handelsoorlog met China, een van hun belangrijkste economische partners. Ook Duitse autobouwers, zoals Volkswagen en BMW, maken zich zorgen. Volkswagen vreest dat de heffingen het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie eerder zullen ondermijnen dan versterken. BMW sluit zich hierbij aan. Deze verdeeldheid binnen de EU benadrukt de spanning tussen lidstaten, waarbij sommigen pleiten voor een diplomatiekere aanpak richting Peking.

Zeekr1_3

België kiest voor voorzichtigheid

België onthield zich tijdens de stemming, wat veel zegt over de complexe positie van het land. Aan de ene kant is er Volvo, dat in België produceert en eigendom is van het Chinese Geely, en aan de andere kant de Audifabriek in Vorst, die nog steeds op zoek is naar een koper. Vergeet ook de geruchten niet (ontkend, maar hardnekkig) dat Nio interesse zou hebben in de Brusselse site, wat de situatie nog delicater maakt. Met deze nieuwe heffingen blijft de vraag welke strategie de Chinese fabrikanten zullen kiezen: zich vestigen in Europa of de tarieven accepteren.

Peking slaat terug

Hoewel het ironisch is gezien de eigen subsidies aan Chinese fabrikanten, reageerde Peking snel en scherp. Het beschuldigde de EU van protectionisme en het schenden van internationale handelsregels. Het Chinese ministerie van Handel drong erop aan dat de EU terugkeert naar de onderhandelingstafel, en waarschuwde voor mogelijke vergeldingsmaatregelen als dat niet gebeurt.

Hoe dit potje armworstelen zal uitdraaien, blijft afwachten (want dat het voortduurt, is zeker). Eén ding is glashelder: het tijdperk van ongeremde globalisering loopt op zijn einde. Steeds meer landen en regio’s kiezen voor protectionisme en keren zich inwaarts. Daar zullen we ons bij neer moeten leggen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.