Audi Brussel: doodsteek voor de fabriek

Ondanks alle inspanningen is er geen levensvatbaar project gevonden om de Audi-fabriek in Brussel voort te zetten. De directie is nu op zoek naar een overnemer, terwijl het lot van 3.000 banen op het spel staat. De onderhandelingen over het sociaal plan beginnen in oktober.

Gepubliceerd op 18 september 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Audi Brussel: doodsteek voor de fabriek

De Audi-fabriek in Brussel zit in grote problemen. Na meer dan twintig alternatieven te hebben onderzocht, is er geen enkele economisch haalbare oplossing gevonden om de productie in stand te houden. Deze aankondiging werd gedaan tijdens een buitengewone ondernemingsraad. Dit is een nieuwe stap in de herstructureringsprocedure volgens de Renault-wet voor collectief ontslag.

Volgens Peter D’hoore, de woordvoerder van Audi Brussels, zijn verschillende pistes op het vlak van elektromobiliteit, batterijtechnologie en duurzaamheid binnen de hele Volkswagen-groep onderzocht. Geen van deze projecten heeft echter geleid tot een duurzame toekomst voor de site.

Op zoek naar investeerders

Bij gebrek aan een interne oplossing wendt de directie zich nu tot externe investeerders om de 3.000 banen te redden die op de tocht staan. Er zijn ongeveer twintig potentiële investeerders geïdentificeerd en zij hebben tot 23 september de tijd om hun overnamebod in te dienen. Het doel is duidelijk: een koper vinden die een stevig en duurzaam industrieel project kan voorstellen.

De vakbonden dringen aan op jobbehoud op de lange termijn. Ze eisen ook dat er bij toekomstige onderhandelingen rekening wordt gehouden met de anciënniteit van de werknemers. Deze eis vormt mogelijk al een struikelblok, aangezien de loonkosten een van de grootste obstakels zijn voor de concurrentiekracht van de site. Bovendien vragen we ons af of veel Chinese merken tussen nu en 23 september de tijd (en de zin) zullen hebben om een dossier in te dienen, aangezien er op 25 september over hun lot wordt beslist in verband met de Europese invoerheffingen voor elektrische auto’s. Dat valt af te wachten…

Advertentie – lees hieronder verder

Sociale onderhandelingen en een onzekere toekomst

Tegelijk wordt het werk in de fabriek geleidelijk hervat begonnen na enkele maanden van werkonderbreking. Bijna 300 werknemers zijn weer aan de slag om orders in te vullen, een symbolische stap nu de onderhandelingen over een sociaal akkoord voor de deur staan.

De officiële gesprekken starten op 1 oktober, tegelijk met de tweede fase van het herstructureringsproces, waarbij zoals gepland tussen nu en het voorjaar van 2025 meer dan 2.500 werknemers geleidelijk zullen afvloeien. Er wordt dus een bladzijde omgeslagen. Laten we hopen dat er, zowel voor de auto-industrie in België als voor de Europese industrie in het algemeen, een volledig nieuw hoofdstuk kan geschreven worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.