De Audi-fabriek in Brussel zit in grote problemen. Na meer dan twintig alternatieven te hebben onderzocht, is er geen enkele economisch haalbare oplossing gevonden om de productie in stand te houden. Deze aankondiging werd gedaan tijdens een buitengewone ondernemingsraad. Dit is een nieuwe stap in de herstructureringsprocedure volgens de Renault-wet voor collectief ontslag.
Volgens Peter D’hoore, de woordvoerder van Audi Brussels, zijn verschillende pistes op het vlak van elektromobiliteit, batterijtechnologie en duurzaamheid binnen de hele Volkswagen-groep onderzocht. Geen van deze projecten heeft echter geleid tot een duurzame toekomst voor de site.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar investeerders
Bij gebrek aan een interne oplossing wendt de directie zich nu tot externe investeerders om de 3.000 banen te redden die op de tocht staan. Er zijn ongeveer twintig potentiële investeerders geïdentificeerd en zij hebben tot 23 september de tijd om hun overnamebod in te dienen. Het doel is duidelijk: een koper vinden die een stevig en duurzaam industrieel project kan voorstellen.
De vakbonden dringen aan op jobbehoud op de lange termijn. Ze eisen ook dat er bij toekomstige onderhandelingen rekening wordt gehouden met de anciënniteit van de werknemers. Deze eis vormt mogelijk al een struikelblok, aangezien de loonkosten een van de grootste obstakels zijn voor de concurrentiekracht van de site. Bovendien vragen we ons af of veel Chinese merken tussen nu en 23 september de tijd (en de zin) zullen hebben om een dossier in te dienen, aangezien er op 25 september over hun lot wordt beslist in verband met de Europese invoerheffingen voor elektrische auto’s. Dat valt af te wachten…
Sociale onderhandelingen en een onzekere toekomst
Tegelijk wordt het werk in de fabriek geleidelijk hervat begonnen na enkele maanden van werkonderbreking. Bijna 300 werknemers zijn weer aan de slag om orders in te vullen, een symbolische stap nu de onderhandelingen over een sociaal akkoord voor de deur staan.
De officiële gesprekken starten op 1 oktober, tegelijk met de tweede fase van het herstructureringsproces, waarbij zoals gepland tussen nu en het voorjaar van 2025 meer dan 2.500 werknemers geleidelijk zullen afvloeien. Er wordt dus een bladzijde omgeslagen. Laten we hopen dat er, zowel voor de auto-industrie in België als voor de Europese industrie in het algemeen, een volledig nieuw hoofdstuk kan geschreven worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be