Automarkt

Welk Chinees (of ander) merk neemt fabriek Audi Brussels over?

De Audi-fabriek in Brussel staat op een cruciaal keerpunt. De toekomst is onduidelijk en achter de schermen wordt druk overlegd om het voortbestaan te garanderen. Gaat het Duitse merk over tot sluiting, dan worden verschillende andere opties overwogen, zoals Chinese fabrikanten die te maken hebben met de nieuwe Europese importheffingen. Maar niets is zeker.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

De aankondiging van Audi dat het geen nieuwe modellen toewijst aan de vestiging in Vorst heeft een golf van ongerustheid veroorzaakt onder werknemers en waarnemers uit de sector. De fabriek, die gespecialiseerd is in de productie van de elektrische Audi Q8 e-tron, heeft sombere perspectieven voor de komende jaren. We zien niet hoe de sluiting nog vermeden kan worden, want de meeste medewerkers worden dit jaar ofwel begin volgend jaar ontslagen.

Binnen de Volkswagen-groep is de toekomst van de fabriek in Brussel wellicht minder een probleem. Het bedrijf overweegt namelijk ook om verschillende vestigingen in Duitsland te sluiten wegens de slechte marktprestaties van elektrische auto’s. Als de Duitsers zelfs banen willen schrappen in eigen land, lijkt de uitkomst van de fabriek in Vorst onvermijdelijk.

Advertentie – lees hieronder verder

Audi bxl - copie

Mogelijke komst van de Chinezen?

Een mogelijke piste om autoproductie bij Audi Brussels te behouden, is de komst van een Chinese fabrikant. Hoewel we er weinig over weten, heeft hub.brussels (dat verantwoordelijk is voor het aantrekken van buitenlandse investeerders) enkele weken geleden contact gehad met een mysterieuze potentiële koper . Mogelijk is dat een Chinees bedrijf. Verschillende bronnen spreken van Geely. Enkele merken, zoals Xpeng, Nio en Zeekr, willen actief zijn in België. Ze moeten nu productievestigingen in Europa opzetten om de zware Europese importheffingen te omzeilen, een bepalende factor in de strategische beslissingen van deze constructeurs.

Wat is de stand van zaken? Onder de potentiële geïnteresseerden is Xpeng, de partner van Volkswagen in China, prominent aanwezig. Het bedrijf heeft al een juridische structuur in België, in Machelen, en ziet de vestiging in Vorst mogelijk als een unieke kans. Er blijven echter obstakels, zoals de hoge loonkosten. He Xiaopeng, de CEO van Xpeng, heeft een voorkeur uitgesproken voor regio’s met lagere arbeidskosten, waardoor de aantrekkelijkheid van de vestiging in Brussel in twijfel wordt getrokken.

Andere Chinese kandidaten?

Ook andere Chinese autogiganten tonen interesse om zich in Europa te vestigen. Geely, eigenaar van Volvo, voert al vergevorderde gesprekken met de Poolse autoriteiten voor een nieuwe vestiging. De vestiging in Vorst zou hen ook kunnen verleiden, gezien de nabijheid van Gent. De fabriek zou plaats kunnen bieden aan merken als Smart en Zeekr, die grote verkoopambities hebben voor Europa. Maar er is nog niets beslist en Geely kan evengoed voor een ander land kiezen, zoals Polen of Duitsland… waar de arbeidskosten lager liggen. Het is hetzelfde oude verhaal…

Andere spelers blijven ook in de running. SAIC bijvoorbeeld, dat hard is getroffen door de Europese importheffingen (47%) en eigenaar is van de merken MG en Maxus. En dan zijn er nog Dongfeng en Changan, die ook de stap naar Europa willen zetten. We mogen ons echter geen illusies maken, want de concurrentie is hevig en er is geen gebrek aan mogelijkheden in andere Europese landen. Vergeet niet dat de VDL-fabriek in Nederland ook beschikbaar is na het stopzetten van de Mini-productie. De Belgische vestiging (en de overheid) zal dus met overtuigende argumenten moeten komen om een koper aan te trekken.

2308_AUD_website fotografie formaten

Obstakels

Hoewel het idee van een overname door een Chinese fabrikant aantrekkelijk lijkt, zijn er toch belangrijke obstakels te overwinnen. Ten eerste zijn de productiekosten in België een groot nadeel, vooral de hoge lonen. Daarnaast zal de fabriek in Vorst waarschijnlijk zijn infrastructuur moeten aanpassen aan de specifieke behoeften van de nieuwe constructeur.

Bovendien is er concurrentie: België mag dan wel een moderne infrastructuur en geschoolde arbeidskrachten aanbieden, maar het is niet het enige land dat overnemers zoekt. Ook andere Europese landen, zoals Italië en Duitsland, zien sommige van hun vestigingen met sluiting bedreigd. Kijk maar naar de situatie bij Volkswagen.

Wat gaat er nu gebeuren? Dat is moeilijk te zeggen… Het huidige conflict tussen de werknemers van Audi en het management van de fabriek zal nieuwe investeerders zeker niet geruststellen. Idem voor de loonkosten, die vaak veel lager liggen als je naar Oost-Europa verhuist. Daarom heeft BYD voor Hongarije en Turkije gekozen om zich te vestigen. En dat is ook iets om over na te denken…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon