BYD maakt ondertussen al meer dan een jaar zijn wens kenbaar om een autofabriek in Europa te vestigen, net zoals eerder gedaan door Japanse en Koreaanse autofabrikanten. Het doel is om aanwezig te zijn in het hart van Europa, een markt die op korte termijn (tegen 2035) volledig elektrisch moet worden. Bovendien zou BYD zo ook mogelijke toekomstige belastingen kunnen ontlopen die zich richten op de producenten van elektrische voertuigen buiten Europa. Top of Form
BYD zal zich in de stad Szeged vestigen, in Hongarije, van waaruit de fabrikant de Europese markt zal proberen veroveren. De stad bevindt zich in het zuiden van het land, aan de grens met Roemenië en Servië. Volgens de autofabrikant zal de toekomstige fabriek heel modern zijn en “duizenden banen” creëren, door zowel elektrische als hybride modellen te produceren.
Maanden onderhandeld
De keuze voor Hongarije is gemaakt na langdurige onderhandelingen, aangezien meerdere Europese landen, waaronder Frankrijk, Spanje en Duitsland, interesse hadden in de vestiging van de nieuwe BYD-fabriek. Onlangs ging het gerucht de ronde dat er een mogelijke overname zou plaatsvinden van de Duitse Ford-fabriek in Saarlouis, maar dat is niet doorgegaan.
Advertentie – lees hieronder verder
De afgelopen maanden heeft Hongarije dus al haar troeven uitgespeeld, wat zelfs leidde tot de ontmoeting van premier Viktor Orban en BYD-oprichter Wang Chuanfu. Deze positionering blijkt vooral politiek te zijn, aangezien Hongarije geen weerstand biedt tegen het grote Chinese project voor de “Nieuwe Zijderoutes”, dat handelsbanen combineert met de bouw van infrastructuur om de komst van producten uit het Middenrijk naar onze markten te bevorderen. De Chinezen waarderen deze “samenwerking”, die met bijvoorbeeld Frankrijk niet mogelijk was. Het land sloot zichzelf immers uit de onderhandelingen door enerzijds de ecologische bonus voor auto’s uit China af te schaffen, en anderzijds nadat BYD een busfabriek moest sluiten enkele jaren na zijn bouw omdat de regio Île-de-France dit niet wouden meefinancieren…
Altijd goedkoper
De vraag is of de auto’s van BYD hun concurrentiepositie zullen behouden van zodra ze in Hongarije gebouwd zullen worden. Tot nu toe wordt geschat dat Chinese elektrische auto’s 25% goedkoper zijn om te produceren dan westerse modellen. BYD heeft echter verzekerd dat het prijsvoordeel behouden zal blijven door de marges tot een minimum te beperken.
Het hele ecosysteem achter de Chinese elektrische auto ontwikkelt zich dus snel. CATL, een gigant op vlak van autobatterijen, zou ook een gigantische fabriek in Duitsland bouwen, wat ideaal zou zijn voor BYD. Het is dus nog maar het begin van een era. Ook hier bij ons, aangezien BYD net heeft aangekondigd dat het zijn dealernetwerk zal versterken. Naast de huidige locaties in Brussel, Antwerpen, Gent en Kortrijk zullen er ook in Bergen, Namen en Luik nieuwe dealers hun deuren openen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be