De Europese autosector zit in de problemen. En het zijn niet alleen lokale constructeurs die het moeilijk hebben. Ford, dat verschillende productiefaciliteiten en ontwikkelingscentra op ons continent heeft (zoals in Keulen en Lommel), zit in moeilijkheden. Het merk wil de productie van auto’s met verbrandingsmotor verminderen en meer het accent leggen op elektrische auto’s.
Het management van het merk verkiest de fabriek in het Spaanse Valencia om de nieuwe elektrische wagens te produceren. De locatie concurreerde met de fabriek in Saarlouis, die momenteel de Focus assembleert. Maar dit model staat op het punt om te verdwijnen in 2025. Wat gaat er dan gebeuren met deze historische productiesite? Dat is de grote vraag.
Investeerders, ook Chinese
Ford is al maanden op zoek naar een nieuwe investeerder voor de site. Vijftien kandidaten hebben zich gemeld, onder wie ook Chinese bedrijven zoals BYD en Chery, die de ambitie hebben om op lange termijn aanwezig te zijn op ons continent en lokaal te produceren. De overname van de Ford-fabriek zou dan een geweldige kans zijn. Maar het mag niet zijn, want Ford heeft net aangekondigd dat de selectieprocedure niets heeft opgeleverd en dat de laatste mogelijke investeerder zich uit de race heeft teruggetrokken.
Advertentie – lees hieronder verder
Als gevolg hiervan zal de fabriek, die momenteel 4.400 werknemers rechtstreeks in dienst heeft, waarschijnlijk de deuren sluiten. Toch probeert Ford de gemoederen te bedaren door (zonder verdere details) aan te geven dat de site eventueel kan veranderen in een soort ‘technologiecentrum’. Hierdoor zouden toch duizend banen gered worden.
Maar eigenlijk gelooft niemand de beloftes van de fabrikant en de sluiting van de fabriek in Saarlouis zou weleens de eerste in een hele reeks kunnen zijn…
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be