Automarkt

Gaan Chinese automerken weldra fabrieken in Europa openen?

De Chinese elektrische auto-industrie is matuur geworden met een overvloed aan voertuigen, die vaak tegen onklopbare prijzen worden aangeboden. Deze superioriteit zou de Europese industrie wel eens kunnen dooreenschudden, vooral omdat de Chinezen nu ook van plan zijn om hier fabrieken te openen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 15 dec. 2022 | Leestijd: 5 min

Met een zeer geavanceerd industrialisatieproces van elektrische voertuigen staan Chinese fabrikanten voor de deur. Op slechts een paar maanden tijd hebben we inderdaad een groot aantal eerder onbekende merken in ons land zien opduiken: Great Wall Motors, Geely met Polestar en Lynk &Co en binnenkort Zeekr, maar ook Dongfeng of Xpeng. De aanval is dus ingezet en de Chinese fabrikanten doen er alles aan om de Europese consument te verleiden meteen zeer scherpe verkoopprijs, maar ook met een veiligheidsniveau dat niet voor de beste merken moet onderdoen.

Een opportuniteit

Natuurlijk heeft Europa zopas de ideale marktomstandigheden voor Chinese fabrikanten gecreëerd met het besluit om de verkoop van nieuwe verbrandingsauto’s tegen 2035 te verbieden. Zo krijgen de Chinese merken, die op dit punt vooroplopen, de rode loper uitgerold, vooral omdat de belasting op de invoer van voertuigen uit China hier veel lager is dan die op Europese voertuigen die in China worden verkocht.

Advertentie – lees hieronder verder

In deze context overweegt Europa ook om zijn belastingen te verhogen om zijn eigen industrie, die laten we eerlijk zijn ver achterloopt wat de overgang naar elektrische auto’s betreft, te beschermen. Dat zou logisch zijn, maar wellicht komt ook deze actie te laat. Hoezo? Wel, simpelweg omdat merken als Geely en BYD momenteel de mogelijkheid bestuderen om productievestigingen in Europa op te zetten. Als deze projecten tot stand komen, zal het voor Europa natuurlijk niet langer mogelijk zijn om deze voertuigen te belasten, die lokaal met plaatsekijke arbeidskrachten zullen worden geproduceerd.

Zoals de Japanners en Koreanen in hun tijd?

Dit plan voor het oprichten van fabrieken in Europa is geen mythe, zoals de vice-president van BYD onze collega’s bij Bloomberg vertelde. Tijdens van de lancering van zijn Atto3-, Tang- en Han-modellen heeft de constructeur toegegeven bezig te zijn met de opening van een of meer fabrieken in Europa, officieel om zijn activiteiten in Europa te optimaliseren.

Car-manufacturing-china

Dit alles herinnert ons duidelijk aan een ander tijdperk: dat van Japanse merken in de jaren 1970, en later de Koreaanse merken in de jaren 1990 die dezelfde excuses gebruikten om zich in Europa (en de Verenigde Staten) te vestigen en onze markt te veroveren. Behalve dat deze keer de doorbraak misschien krachtiger is, omdat de elektrische auto aanzienlijk duurder is dan de thermische. Een situatie die veel Europese consumenten in de armen van de Chinese fabrikanten kan duwen, veel meer dan bij Japanners en Koreanen in hun tijd.

Het valt echter ook nog te bezien hoe Chinese constructeurs van plan zijn hun auto-industrie hier te vestigen. Zullen het eenvoudige assemblagefabrieken van componenten zijn? Zullen de batterijen ook ter plaatse worden gebouwd of gewoon zoals tot nu toe worden vervoerd met overeenkomsten die een belasting bij binnenkomst ontduiken, gezien de economische activiteit en de werkgelegenheid die ter plaatse wordt verschaft? Alles is natuurlijk mogelijk en onze besluitvormers zullen bijzonder vooruitziend en kordaat moeten zijn om te voorkomen dat Europa een melkkoe wordt…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon