Amper 5 jaar geleden waren de Chinese automerken hier nog onbekend, maar momenteel rukken ze sterk op in Europa met de ambitie om onze merken hier te verdringen, vooral in het aanbod van elektrische auto’s. Een gewaagde gok? Niet zozeer, want in werkelijkheid zijn de Chinese merken al volwassen geworden, zoals de Japanners in hun tijd of de Koreaanse meer recent.
De grote kracht van Chinese merken ligt uiteraard in hun (bijna exclusieve) aanbod van elektrische auto’s. Want die modellen worden gelanceerd tegen onklopbare prijzen. Wat veel consumenten aantrekt, zeker in een klimaat van inflatie en de verplichting om over te stappen op (zeer) dure elektrische auto’s. Je kunt je afvragen wat de Chinezen zo competitief maakt op onze markt. Er zijn in feite twee redenen voor deze situatie: aan de ene kant de invoerbelastingen, die in Europa voor de Chinezen zeer laag blijven, en aan de andere kant de vooruitgang die dit land heeft geboekt in de grootschalige industrialisatie van elektrische auto’s, die het uiteraard mogelijk maakt om de kostprijzen te verlagen.
Deze context en deze industriële realiteit effent momenteel het pad voor de Chinese fabrikanten in onze markt. MG was enkele jaren geleden de voortrekker en wordt nu vergezeld door BYD (Build Your Dreams), maar ook door Great Wall Motors, Dongfeng of Xpeng of Geely – eigenaar van Volvo – dat al Polestar en Lynk &Co op de markt brengt en zich voorbereidt op de introductie van een nieuw luxemerk: Zeekr.
Advertentie – lees hieronder verder
Viseert Geely met Zeekr Tesla?
Dit nieuwe merk zal zich onderscheiden van de rest van het Chinese aanbod, dat eerder voor het algemene publiek is gepositioneerd. Inderdaad, Zeekr richt zich op de premiummarkt en zal daar pogen Tesla voor de wielen te rijden! Een ambitieus doel, want in eerste instantie zal Zeekr slechts op één model kunnen vertrouwen, een half-SUV half-breakvoertuig met de niet erg originele naam “001“. Toch belooft het merk dat er snel een heel assortiment zal worden ontwikkeld.
Maar hoe gaat Zeekr Tesla dan wel counteren? Wel in de eerste plaats met een ongeëvenaarde autonomie, die 1.000 km zou bedragen (in de Chinese homologatiecyclus, ongeveer 800 km met onze WLTP-cyclus) en te danken is aan een nieuwe generatie batterijen ontwikkeld door CATL. Er wordt een vermogen van 550 pk en een koppel van 500 Nm aangekondigd. De Scandinavische landen zullen als eerste worden bediend. Na de lancering in Duitsland, zou de Zeekr 001 ook naar België komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be