“De wereldmarkt wordt overspoeld met goedkope Chinese auto’s“, verklaarde Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, tijdens haar State of the Union toespraak, waarbij ze aangaf dat er nu een onderzoek is geopend naar de subsidies die de Chinese overheid aan haar constructeurs geeft om hun voertuigen, en meer in het bijzonder hun elektrische auto’s, te bouwen.
Voor de Commissie lijdt het geen twijfel dat “hun prijzen kunstmatig laag worden gehouden dankzij enorme overheidssubsidies. Dit verstoort onze markt. En net zoals we deze verstoring binnen onze markt niet accepteren, accepteren we het ook niet als ze van buitenaf komt”, verklaarde Ursula von der Leyen.
Represailles?
Het is geen geheim dat de Chinese overheid fabrikanten die hun bedrijf starten in de autosector al jaren zwaar subsidieert. Tot op de dag van vandaag opereren en groeien veel start-ups op het gebied van mobiliteit dankzij overheidsfinanciering, die ook wordt gegeven aan kopers van elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
De opening van dit onderzoek komt in een zeer gespannen context. China heeft te maken met een grote vertraging van de binnenlandse vraag en doet er alles aan om deze negatieve spiraal te compenseren door middel van export en tegelijkertijd een prijzenoorlog die ook in het buitenland wordt gevoerd. Europa moet zijn handelsbetrekkingen met China weer in evenwicht brengen en een einde maken aan de economische praktijken van Peking, die onaanvaardbaar zijn voor Europa, dat zijn industrie wil beschermen.
Douanerechten?
Tegen deze achtergrond is de verleiding groot voor Ursula von der Leyen om douanerechten te heffen op Chinese auto’s om ze minder concurrerentieel te maken voor de consumenten, die dan misschien ook meer geïnteresseerd raken in Westerse voertuigen. Fabrikanten als Mercedes en BMW hebben echter aangegeven dat ze douanerechten willen vermijden en het principe van vrije handel willen behouden. Om het duidelijk te stellen: ze willen geen protectionisme, op een moment dat ze samenwerken met Chinese constructeurs om technische elementen van hun toekomstige elektrische auto’s te delen.
Op dit moment is er nog geen besluit genomen om de markt of de Europese constructeurs te beschermen. De gesprekken vinden achter de schermen plaats. Het valt dus nog te bezien of Europa de Chinese aanval zal afremmen (of niet).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be