Op de Belgische automarkt is de meerderheid van de nieuwe auto’s intussen geëlektrificeerd. Vorig jaar was 66% van de nieuwe ingeschreven auto’s hybride of elektrisch volgens Statbel. Vooral de hybride wint snel aan populariteit. In 2024 werden 41.282 klassieke hybrides ingeschreven (HEV, ook wel ‘zelfopladend’ genoemd omdat je ze niet aan het stopcontact hoeft te hangen), goed voor 9,2% van de markt. De plug-inhybrides (PHEV) gingen er ook op vooruit, met 66.640 inschrijvingen vorig jaar, wat neerkomt op 14,9% van de markt. Zoals bekend blijven plug-inhybrides duur. Daarom worden klassieke hybrides vooral gekocht door particulieren, terwijl PHEV’s vooral op naam van bedrijven of zelfstandigen staan. Het aandeel hybrides in het Belgische wagenpark is dus aanzienlijk, en dat zal alleen maar groeien. Vandaag rijden er naar schatting 710.000 hybrides rond in ons land, op een totaal van 6,09 miljoen wagens.
Ze zijn dus goed vertegenwoordigd op onze wegen, maar hoelang gaat hun batterij nu eigenlijk mee? Want hoewel die kleiner is dan die van een elektrische auto (gemiddeld tussen 1 en 3 kWh voor klassieke hybrides en meer dan 20 kWh voor PHEV’s), is ook zo’n batterij eindig. Het antwoord: de meeste batterijen van hybrides gaan tussen de acht en vijftien jaar mee. In afstand uitgedrukt komt dat meestal neer op 160.000 tot 300.000 km, afhankelijk van het type batterij en de gebruiksomstandigheden.

De chemische samenstelling speelt uiteraard een grote rol. Bij klassieke hybrides wordt vaak nog gebruikgemaakt van nikkel-metaalhydridebatterijen (Ni-MH). Die staan bekend om hun lange levensduur én ze zijn goedkoper dan lithium-iontechnologie, wat helpt om de prijs van de auto te drukken. Dat zie je bijvoorbeeld bij Toyota en Honda. Kia en Hyundai daarentegen gebruiken lithiumbatterijen. Die lithium-iontechnologie is ook standaard bij plug-inhybrides, vanwege de betere prestaties en omdat de cellen minder ruimte innemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Afnemende prestaties
Net zoals bij batterijen van volledig elektrische auto’s treedt ook bij hybrides een geleidelijke achteruitgang op. Gemiddeld daalt de batterijcapaciteit met 2 tot 3% per jaar. Na vijf jaar gebruik kan een batterij dus tot 15% van haar oorspronkelijke capaciteit verloren hebben. Dat is onvermijdelijk, al kan de snelheid van die achteruitgang variëren afhankelijk van hoe vaak je oplaadt, je rijstijl of zelfs het klimaat.
Welke signalen wijzen op problemen?
Hoe weet je eigenlijk dat de batterij verzwakt of defect is? Dat verschilt van model tot model. Soms krijg je een waarschuwingslampje of foutcode te zien. Maar vaak word je als bestuurder helemaal niet verwittigd. Toch zijn er manieren om een verslechterende batterij op te merken, als je goed oplet.

Zo kan een stijgend brandstofverbruik een aanwijzing zijn, of het feit dat de auto nog zelden of zelfs helemaal niet meer overschakelt op elektrische aandrijving, terwijl de omstandigheden daar nochtans geschikt voor zijn én het laadniveau als ‘volledig’ wordt weergegeven. Nog een herkenbaar signaal: hybride auto’s rijden na het starten doorgaans eerst een paar meter elektrisch. Als dat niet meer gebeurt en de verbrandingsmotor telkens meteen aanslaat, moet je opletten.
Hoewel de meeste batterijen theoretisch ontworpen zijn om even lang mee te gaan als de auto zelf, is vervanging soms toch nodig. Hoeveel dat kost, hangt sterk af van het model. Bij een full hybrid met een batterij van 1 tot 3 kWh ligt de prijs meestal tussen 1.500 en 4.000 euro. Plug-inhybrides met hun grotere batterijen kunnen oplopen tot meer dan 8.000 euro. Een stevig bedrag dus. Sommige garages bieden echter ook herstellingen aan, bijvoorbeeld door alleen een defecte module te vervangen in plaats van het hele batterijpakket.
Batterijpakket beschermen
Hoelang een hybridebatterij meegaat, hangt ook af van je rij- en oplaadgewoonten, zeker bij plug-inhybrides. Wie rustig rijdt en anticipeert, dus niet bruusk optrekt of afremt, helpt de batterij langer meegaan. Voor plug-inhybrides is het bovendien aangeraden om het laadniveau tussen 20% en 80% te houden, om voortijdige slijtage te voorkomen.

Nog een belangrijke tip: batterijen van plug-inhybrides moeten regelmatig opgeladen worden. Bestuurders die dat nooit doen, riskeren een versleten batterij simpelweg omdat die te lang leeg heeft gestaan of in een te lage laadzone, wat permanente schade veroorzaakt. Goed om te weten...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be