Plug-inhybrides met XXL-actieradius? Pure onzin, volgens deze autofabrikanten

Zijn plug-inhybrides met een extra grote elektrische actieradius de toekomst? Niet volgens Toyota en Hyundai. Deze twee grote tenoren uit de autowereld geloven dat de voordelen van zulke auto’s worden ondermijnd door hun economische onhoudbaarheid. Volgens hen is er een duidelijke grens aan de elektrische actieradius van een PHEV. En die moet je niet overschrijden.

Gepubliceerd op 25 juni 2025
Leestijd : 3 min
Plug-inhybrides met XXL-actieradius? Pure onzin, volgens deze autofabrikanten

Plug-inhybrides (PHEV’s) worden tegenwoordig neergezet als een cruciale schakel in de energietransitie. Nu de groei van volledig elektrische auto’s stokt, blazen veel fabrikanten de hype rond stekkerhybrides nieuw leven in. Vaak door het elektrische rijbereik op te krikken, wellicht om het groene geweten van hun klanten te sussen.

Nieuwe modellen van Volkswagen, Geely (via Lynk & Co) en Audi bieden inmiddels meer dan 100 kilometer elektrisch bereik. De Lynk & Co 08 SUV belooft zelfs 200 kilometer in volledig elektrische modus, terwijl de volgende generatie Audi Q3 PHEV naar 119 kilometer klimt, in plaats van de 50 kilometer bij zijn voorganger. Maar volgens sommige fabrikanten is deze trend ronduit absurd: economisch simpelweg niet leefbaar. Er is namelijk een drempel die je beter niet overschrijdt, wil je voorkomen dat de kosten de pan uit rijzen. 

bmw-3-seriesM-2022_modele-europeen_3

De ware kosten van autonomie

Het lijkt logisch dat het elektrische rijbereik alleen maar verder zal groeien. Maar op dit punt maken sommige grote fabrikanten een strategische u-bocht. Zo hebben Toyota en Hyundai een heroriëntatie aangekondigd. Hun boodschap is helder: méér actieradius kost veel geld en levert niet altijd genoeg op.

Advertentie – lees hieronder verder

Tijdens de Automotive News-conferentie was Andrea Carlucci, directeur Product & Marketing bij Toyota Europa, glashelder: een te grote batterij in een hybride, die in essentie nog steeds op een verbrandingsmotor draait, vraagt om flinke industriële en economische compromissen. Elke extra kilowattuur is duur en vereist aanpassingen aan het platform, de energiemanagementsystemen en zelfs de productielijn. Precies daarom, zo legden we onlangs uit, kost de batterij in een plug-inhybride evenveel als die in een elektrische auto, ondanks een drie keer kleinere capaciteit

renault-editorial-etech-hev-015_ig_w1200_h675

Voor Toyota ligt de ideale balans rond de 100 kilometer, zoals bij de nieuwe RAV4 PHEV. Bij de C-HR houdt het merk het op 66 kilometer en dat lijkt ruim voldoende, gezien de populariteit van het model. Het is duidelijk dat niet alle gebruikers staan te springen om honderd kilometer zonder benzine te kunnen rijden, zeker niet omdat de aankoopprijs onvermijdelijk stijgt met de grootte van de batterij.

Bij Hyundai klinkt eenzelfde analyse. Xavier Martinet, CEO van de Europese tak, vraagt zich hardop af of we echt moeten blijven stapelen met accu’s om van PHEV’s een houdbare tussenoplossing te maken. Volgens hem moeten PHEV’s en EREV’s (voertuigen met een range extender) tijdelijke opstapjes blijven naar volledig elektrisch rijden. Geen eindstations. Zijn felste punt van kritiek? De toenemende complexiteit van hybride aandrijflijnen: twee motoren, een forse batterij, ingewikkelde beheersystemen … en almaar stijgende kosten. ‘We kunnen niet eindeloos technologie blijven toevoegen om een overgang te rekken die uiteindelijk toch eindigt,’ waarschuwt Martinet.

Toyota-RAV4-PHEV-Logo

Europese regelgeving helpt niet

Helaas loopt de logica van de fabrikanten hand in hand met die van de regelgeving. Vanaf 1 januari 2025 worden nieuwe plug-inhybrides beoordeeld op basis van een strengere ‘gebruiksfactor’, die beter het werkelijke rijgedrag moet weerspiegelen. Gevolg: hun officiële CO₂-uitstoot stijgt kunstmatig, waardoor PHEV’s minder aantrekkelijk worden - zowel voor regelgevers als voor … kopers. En dat is nog niet alles: vanaf 2026 geldt diezelfde regel ook voor bestaande modellen. Daardoor is het verleidelijk om de batterij groter te maken, want tijdens de WLTP-tests wordt er dan langer elektrisch gereden en vallen de CO₂-emissies lager uit.

Voor Toyota en Hyundai is de boodschap glashelder: in plaats van hybrides eindeloos te verfijnen, moeten fabrikanten zich richten op betaalbare en efficiënte elektrische auto’s. Beide fabrikanten blijven inzetten op PHEV-aandrijflijnen, maar weigeren die tot in de verlieslatendheid door te ontwikkelen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Hyundai i10
nieuwe 1.0 Techno
18.249 €
Van Mossel Hyundai Gent - 9050 Gent Bekijk
Toyota Yaris
tweedehands 1.5i VVT-i Hybrid E-CVT Aut. FULL - Garantie 2032
32.300 km 20.999 €
PCH Automotive SRL - 4020 Liège Bekijk
Toyota C-HR
tweedehands Enter
29.270 km 23.990 €
Car Avenue Selection Wavre - 1300 Wavre Bekijk
Hyundai Kona
tweedehands 1.6 GDi Techno DCT Hybrid
51.990 km 23.500 €
Garage Hosten-Durnez - 8600 Diksmuide Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!