UPDATE 15u30
Het netelige dossier ligt al maanden op tafel: moeten Chinese auto’s zwaarder worden belast als ze Europa binnenkomen? Feit is dat deze auto’s veel goedkoper zijn dan de Europese en daar is een goede reden voor: de Chinese overheid subsidieert elk voertuig dat door zijn nationale fabrikanten wordt gebouwd. Dit verstoort onvermijdelijk de markt, zoals een langdurig onderzoek van de Europese Commissie heeft aangetoond.
Sommige landen hebben onlangs stappen ondernomen om te herstellen wat zij beschouwen als een gezondere en evenwichtigere markt. De Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld de douanetarieven op geïmporteerde Chinese auto’s verhoogd tot 100%, waardoor de marktprijs van deze auto’s nu dubbel zo hoog ligt. Het lijdt weinig twijfel dat er zware vergeldingsmaatregelen zullen volgen tegen Amerikaanse producten die in China worden geïmporteerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Europa doet mee
Persbureau Reuters meldt dat Europa de importtaksen op auto’s uit China gaat verhogen. Constructeurs krijgen op woensdag 12 juni 2024 bericht en de douanerechten zullen vanaf 4 juli fors stijgen. Maar niet alle constructeurs worden even hard getroffen. De Europese Commissie heeft aangegeven dat ze heffingen oplegt van 38,1% aan SAIC (eigenaar van MG), 20% aan Geely en 17,4% aan BYD. Deze variabele tarieven hangen af van de mate waarin die Chinese bedrijven meegewerkt hebben tijdens het onderzoek dat Brussel de afgelopen maanden heeft uitgevoerd. Opgelet: deze douanerechten komen bovenop de bestaande 10%, wat betekent dat SAIC en andere bedrijven uiteindelijk 48,1% importtaksen moeten betalen op hun elektrische auto’s die ze naar Europa exporteren.
Deze importtaksen zijn van toepassing vanaf 4 juli 2024, maar op voorlopige basis, omdat het onderzoek over de subsidies nog loopt tot 2 november 2024. Pas op deze datum, en afhankelijk van de resultaten van het onderzoek, kunnen de definitieve heffingen voor een periode van vijf jaar van kracht worden. Het is dus duidelijk dat Europa China de hand reikt en een gebaar van het land verwacht.
Merk op dat deze importtaksen niet alleen auto’s van Chinese merken treffen, maar ook auto’s van Europese of Amerikaanse merken die in China produceren. Hieronder vallen onder andere de Dacia Spring, Tesla Model 3 en BMW iX3. Deze bedrijven hebben blijkbaar meegewerkt en zijn daarom onderworpen aan ‘slechts’ 21%, het gemiddelde dat vastgelegd werd voor bedrijven die meegewerkt hebben.
We kunnen ons voorstellen dat de Chinese autoriteiten niet lachen om dit nieuws. De Chinese Kamer van Koophandel in Vertegenwoordiging bij de Europese Unie (CCCEU) heeft al verklaard dat als de aanvullende douanerechten worden toegepast, het land zal reageren door zijn douanerechten op geïmporteerde modellen met grote verbrandingsmotoren te verhogen tot maximaal 25%. Een situatie die uiteraard gevolgen zou hebben voor Europese fabrikanten, vooral voor merken als BMW en Mercedes. We hoeven niet verder te zoeken naar de verklaring achter hun oproepen aan Europa gedurende de afgelopen weken om de douanerechten op vanuit China geïmporteerde auto’s níét te verhogen. Het valt nog te bezien of dit op een echte handelsoorlog uitdraait. Hoe dan ook, de Chinese autofabrikanten, die momenteel bezig zijn met het opzetten van assemblagefabrieken op ons oude continent, zullen deze waarschijnlijk snel proberen te omzeilen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be