De EU gaat miljarden euro’s aan douanerechten innen op Chinese auto’s (UPDATE)

Pas na de verkiezingen maakte de Europese Unie haar besluit bekend. Ondanks druk en de dreiging van een handelsoorlog gaat Brussel de invoerrechten op Chinese auto’s toch fors verhogen.

Gepubliceerd op 12 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

De EU gaat miljarden euro’s aan douanerechten innen op Chinese auto’s (UPDATE)

UPDATE 15u30

Het netelige dossier ligt al maanden op tafel: moeten Chinese auto’s zwaarder worden belast als ze Europa binnenkomen? Feit is dat deze auto’s veel goedkoper zijn dan de Europese en daar is een goede reden voor: de Chinese overheid subsidieert elk voertuig dat door zijn nationale fabrikanten wordt gebouwd. Dit verstoort onvermijdelijk de markt, zoals een langdurig onderzoek van de Europese Commissie heeft aangetoond.

Sommige landen hebben onlangs stappen ondernomen om te herstellen wat zij beschouwen als een gezondere en evenwichtigere markt. De Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld de douanetarieven op geïmporteerde Chinese auto’s verhoogd tot 100%, waardoor de marktprijs van deze auto’s nu dubbel zo hoog ligt. Het lijdt weinig twijfel dat er zware vergeldingsmaatregelen zullen volgen tegen Amerikaanse producten die in China worden geïmporteerd.

29739427-1

Advertentie – lees hieronder verder

Europa doet mee

Persbureau Reuters meldt dat Europa de importtaksen op auto’s uit China gaat verhogen. Constructeurs krijgen op woensdag 12 juni 2024 bericht en de douanerechten zullen vanaf 4 juli fors stijgen. Maar niet alle constructeurs worden even hard getroffen. De Europese Commissie heeft aangegeven dat ze heffingen oplegt van 38,1% aan SAIC (eigenaar van MG), 20% aan Geely en 17,4% aan BYD. Deze variabele tarieven hangen af van de mate waarin die Chinese bedrijven meegewerkt hebben tijdens het onderzoek dat Brussel de afgelopen maanden heeft uitgevoerd. Opgelet: deze douanerechten komen bovenop de bestaande 10%, wat betekent dat SAIC en andere bedrijven uiteindelijk 48,1% importtaksen moeten betalen op hun elektrische auto’s die ze naar Europa exporteren.

Deze importtaksen zijn van toepassing vanaf 4 juli 2024, maar op voorlopige basis, omdat het onderzoek over de subsidies nog loopt tot 2 november 2024. Pas op deze datum, en afhankelijk van de resultaten van het onderzoek, kunnen de definitieve heffingen voor een periode van vijf jaar van kracht worden. Het is dus duidelijk dat Europa China de hand reikt en een gebaar van het land verwacht.

Merk op dat deze importtaksen niet alleen auto’s van Chinese merken treffen, maar ook auto’s van Europese of Amerikaanse merken die in China produceren. Hieronder vallen onder andere de Dacia Spring, Tesla Model 3 en BMW iX3. Deze bedrijven hebben blijkbaar meegewerkt en zijn daarom onderworpen aan ‘slechts’ 21%, het gemiddelde dat vastgelegd werd voor bedrijven die meegewerkt hebben.

We kunnen ons voorstellen dat de Chinese autoriteiten niet lachen om dit nieuws. De Chinese Kamer van Koophandel in Vertegenwoordiging bij de Europese Unie (CCCEU) heeft al verklaard dat als de aanvullende douanerechten worden toegepast, het land zal reageren door zijn douanerechten op geïmporteerde modellen met grote verbrandingsmotoren te verhogen tot maximaal 25%. Een situatie die uiteraard gevolgen zou hebben voor Europese fabrikanten, vooral voor merken als BMW en Mercedes. We hoeven niet verder te zoeken naar de verklaring achter hun oproepen aan Europa gedurende de afgelopen weken om de douanerechten op vanuit China geïmporteerde auto’s níét te verhogen. Het valt nog te bezien of dit op een echte handelsoorlog uitdraait. Hoe dan ook, de Chinese autofabrikanten, die momenteel bezig zijn met het opzetten van assemblagefabrieken op ons oude continent, zullen deze waarschijnlijk snel proberen te omzeilen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.