Automarkt

Nieuwe Amerikaanse importheffingen verdubbelen prijs Chinese elektrische auto’s   

Amerika werpt een hoge dam op tegen de dreiging van goedkope elektrische auto’s uit China. Door de nieuwe importheffingen van de zittende president Joe Biden zullen deze dubbel zo duur worden. Kan dit een voorbeeld zijn dat de EU inspireert?

Piet Andries | Gepubliceerd op 15 mei 2024 | Leestijd: 6 min

President Joe Biden lost een probleem op dat er eigenlijk nog niet is. In tegenstelling tot de Europese markt zijn er maar een handvol elektrische auto’s made in China beschikbaar voor de Amerikanen. Na de Polestar 2 en de luxemodellen van Lotus heb je het zowat gehad. Maar Biden ziet een flinke bui hangen. Chinese autofabrikanten als Nio en BYD staan aan zijn deur te kloppen, omdat daarachter ’s werelds tweede grootste automarkt schuilgaat, een wingewest dat de economische draak uit Azië van zijn overstockpijnen kan verlossen. Dat de intocht van Chinese automerken een succes zou zijn, lijdt weinig twijfel. Ze hebben één groot voordeel: door de lagere loonkost en de overheidssubsidies kunnen ze elk Amerikaans automerk uit de markt prijzen.

Aan dat vooruitzicht stelt het Witte Huis perk en paal. De regering verhoogt de importtarieven voor Chinese auto’s – maar ook voor zonnepanelen en andere producten uit de republiek – van 25% naar 100%. Tel daar de bijkomende taks van 2,5% bij die telt voor elke auto telt die buiten Noord-Amerika wordt gebouwd, en de totale taks stijgt naar 102,5%. Eender welke BYD of Nio die aan wal gaat in de VS zal daardoor dubbel zo duur worden, waardoor zelfs de goedkopere Chinese modellen uiteindelijk zoveel kosten als pakweg een elektrische Cadillac.

Advertentie – lees hieronder verder

Lokaal produceren als oplossing

Joe Biden neemt de ingrijpende maatregel om zijn land te behoeden voor een overspoeling van Chinese modellen, wat de werkgelegenheid zou aantasten. Natuurlijk moet deze protectionistische maatregel ook gezien worden in het licht van de nakende presidentsverkiezingen. De Republikeins uitdager Donald Trump heeft al laten weten dat hij 200% importtax zou heffen, maar dan vooral op Chinese auto’s die uit Mexico komen. Met dat land heeft de VS een handelsverdrag, met soepele importregels, en het is geweten dat meerdere Chinese automerken er hun oog op hebben laten vallen voor de constructie van een fabriek. Want lokaal produceren lijkt de enige resterende uitweg. Polestar doet dat al voor zijn Volvo EX90-kloon, de 3, die naast China ook in South-Carolina wordt gebouwd.

De nieuwe regel komt er na een vier jaar durend onderzoek naar oneerlijke overheidssteun. Een Europese delegatie is al tot eenzelfde conclusie gekomen, en zegt dat het bewijs heeft voor deze praktijken. Het onderzoek van de EU loopt nog en wordt afgerond in november dit jaar. Maar er worden al maatregelen genomen. Alle Chinese EV’s die de EU binnenkomen worden geregistreerd en kunnen nog het onderwerp worden van een bijkomende importheffing waarover een beslissing wordt verwacht in juli. Momenteel betalen Chinese automerken 10% extra op hun import naar Europa, en omgekeerd telt voor de Europese merken een extra tarief van 15%.

Tussen hamer en aambeeld

Maar Europa is Amerika niet. In tegenstelling tot het land van Biden zijn veel Chinese automerken hier al aanwezig. Bovendien zijn er veel concretere plannen om lokaal te fabriceren en de importheffing te omzeilen. BYD zal een fabriek bouwen in Hongarije, Chery in Spanje, terwijl de modellen van Leapmotor in Italië van de band zullen rollen. Een verviervoudiging van een Europees tarief ligt ook te gevoelig voor vooral de Duitse automerken. In dat geval mag een strenge tegenreactie van Beijing worden verwacht, maar China vertegenwoordigt voor veel Europese merken de grootste afzetmarkt. Zo’n volume wil je niet zien verdampen door een handelsoorlog.

Ten slotte hebben sommige Chinese automerken aanzienlijke belangen in Europese merken. Vooral Geely dat niet alleen Volvo, Lotus en deels Smart heeft gekocht, maar dat ook de grootste aandeelhouder (9,6%) van Mercedes is. Geen wonder dat de grote baas Ola Källenius opriep tot het tegenovergestelde: de importtarieven voor Chinese merken moeten volgens hem omlaag. De douanestunt van Joe Biden toon vooral het onevenwicht aan: zelfs met een taks van 25% zijn de Chinezen onstopbaar. Europa zit dus tussen hamer en aambeeld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon