Op deze zondag, 15 juni 2025, heeft Luca de Meo het einde aan van zijn vijfjarige termijn aan het hoofd van Renault Group aangekondigd. Zijn vertrek zal de autowereld niet koud laten, want de Italiaan liet een duidelijke stempel achter op de transformatie van het Franse merk. Hij trad in juli 2020 aan, op een moment van crisis na de schokgolven rond Carlos Ghosn, en wist het roer om te gooien met zijn ‘Renaulution’-plan — een strategie die Renault weer op het pad van groei en winstgevendheid moest brengen.
Onder zijn leiding onderging Renault een grondige transformatie. De productie werd opnieuw op Frankrijk gericht, de elektrificatie van het gamma kreeg een stevige boost met onder meer de nieuwe Mégane en Scénic, er was de wedergeboorte van Alpine, en ten slotte natuurlijk de lancering van de elektrische R5 én diens opvallende R5 Turbo 3E-variant. Ook in de autosport liet De Meo zijn sporen na, al werden de grote ambities in de Formule 1 niet altijd waargemaakt door tegenvallende resultaten.
Maar de verrassing zit niet zozeer in zijn vertrek zelf, dan wel in zijn volgende halte. Volgens de Franse krant Le Figaro heeft De Meo toegestemd om het roer over te nemen bij luxereus Kering. Deze groep, opgericht door François Pinault en eigenaar van topmerken als Gucci, Balenciaga en Saint Laurent, zoekt duidelijk naar een nieuwe strategische impuls — zeker nu Gucci al enkele jaren aan glans verliest. Officieel is De Meo’s overstap nog niet bevestigd door Kering.
Advertentie – lees hieronder verder
Moedige bocht
Op zijn 58ste beëindigt Renaults sterke man zijn stint in de autosector om de sprong te wagen naar een totaal andere wereld. Zelden maakte een topmanager zo’n opvallende overstap: van de ronkende motoren van de auto-industrie naar de stille, maar keiharde arena van mode en luxeaccessoires. Achter de schermen gonst het van de geruchten dat François Pinault, de voorzitter en CEO van Kering, zijn rol wilde opsplitsen en daarbij zijn oog liet vallen op niemand minder dan De Meo.

Het vertrek van De Meo komt op een delicaat moment voor Renault. Binnen enkele weken zou het merk zijn nieuwe strategische plan “Futurama” voorstellen, dé blauwdruk om het merk duurzaam te doen intakken op de elektrische toekomst. Zijn afscheid werpt dan ook een schaduw over de bestuursstabiliteit, al benadrukt Renault dat de opvolgingsprocedure intussen is opgestart.
Luca de Meo blijft in zijn functie tot 15 juli. Eén ding is zeker: de auto-industrie verliest een van zijn meest charismatische leiders. Achter de schermen is de opvolging dus al begonnen. Laten we hopen dat de groep iemand in handen krijgt die zo visionair en verbindend is als Luca de Meo.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be