Omdat Peking zijn nationale autobouwers gesubsidieerd heeft – en nog altijd subsidieert – om de prijzen laag te houden, heeft Europa besloten extra douanerechten te heffen op auto’s die vanuit China geïmporteerd worden. De Europese Unie volgt hiermee de Verenigde Staten, dat zijn invoerrechten zelfs verdubbeld heeft tot 100%.
De hogere douanerechten worden voorlopig op 4 juli van kracht. Pas in november worden ze (al dan niet) vastgelegd, wanneer het Europese onderzoek naar de zaak afgerond is. De importtaksen zullen variëren van 17% tot 38%, afhankelijk van de mate waarin het autoconcern in kwestie meewerkte aan het onderzoek. Ter herinnering: Europa heeft bewijs dat China zijn autoconstructeurs fors subsidieert, wat een groot concurrentievoordeel op de markt oplevert, niet alleen qua innovatie, maar ook om bodemprijzen te garanderen.
215 miljard subsidies?
Het minste wat we kunnen zeggen is dat Peking niet op een euro meer of minder gekeken heeft voor zijn autobouwers. Volgens een nieuwe studie van het Center for Strategic and International Studies heeft China tussen 2009 en 2023 het gigantische bedrag van 230,5 miljoen dollar (215 miljard euro) uitgegeven om zijn auto-industrie te steunen. En dat is maar een schatting. De stevige opmars van de Chinese auto-industrie komt dus niet uit het niets.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze steun is ongezien, zelfs in vergelijking met de miljarden dollars die de Amerikaanse overheid voor haar eigen industrie vrijmaakt. Vooral sinds 2017 zijn de zaken in een stroomversnelling geraakt, want daarvoor mobiliseerde Peking ‘slechts’ 6,74 miljard dollar. De steun neemt verschillende vormen aan: een vrijstelling van omzetbelasting, financiering van infrastructuur of financiële steun voor verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s. In totaal zouden meer dan 200 merken subsidies ontvangen hebben. Genoeg om de concurrentieregels volledig te verstoren en de markt op zijn kop te zetten. Dat zien we vandaag.
Onderhandelingen achter de schermen
De vraag is nu of er effectief een handelsoorlog met China komt. Dat valt te betwijfelen, want achter de schermen vernemen we dat Peking en de Europese Unie aan het onderhandelen zijn over de importtaksen op Chinese auto’s. Dit weekend kwamen Europees commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis en de Chinese minister Wang Wentao overeen om overleg te starten. Het lijkt erop dat China zijn standpunt afzwakt. “China is bereid rekening te houden met de redelijke bezorgdheid van beide partijen om een escalatie van handelsspanningen te voorkomen”, zei Wang Wentao.
Hopelijk blijft de Europese Commissie bij haar standpunt en treedt ze op om haar industrie op een intelligente manier te verdedigen. Dit wordt moeilijk omdat de druk enorm zal zijn, vooral van Duitse fabrikanten die veel te verliezen hebben als China op zijn beurt extra douanerechten heft op krachtigere en luxueuzere auto’s. Er staat dus veel op het spel. De uitkomst van deze zaak schept een precedent in de internationale handel voor dumping vanuit China, terwijl het zowel de toekomst van de Chinees-Europese handelsbetrekkingen als een deel van de toekomst van de westerse auto-industrie zal bepalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be