Ooit was België het land met de grootste auto-assemblage per capita binnen Europa. Van dat imago blijft geen spaander meer over, nu de toekomst van Audi er bijzonder grimmig uitziet. Misschien dat een Chinese bouwer nog een ultieme reddingsboei gooit, maar veel hoop leeft er niet meer in Vorst. Lange tijd produceerden er vijf automerken in ons land (Opel, Ford, Renault, Volkswagen/Audi en Volvo), ondertussen blijft daar maar één meer van over. Binnen de wetmatigheid van het aan de gang zijnde uitdoofscenario lijkt het alleen maar een kwestie van tijd alvorens ook de laatste autofabriek in ons land verdwijnt. Of vergissen we ons?
Ongeziene transformatie wikkelt zich af
“Garanties zijn er niet. Dat is de werkelijkheid waarmee je aan de slag moet”, gaf Volvomanager Geert Bruyneel tijdens een rondleiding in de fabriek te kennen aan nieuwsagentschap Belga. De Belg Bruyneel kan het weten. Jarenlang stond hij aan het hoofd van de site in het Gentse havendok, later werd hij verantwoordelijk voor alle productievestigingen van het Zweedse merk en vandaag bekleedt hij de rol van adviseur van Jim Rowan, de nummer één bij Volvo. “Wat we de laatste tien jaar zien in de automobielindustrie, dat hebben we de laatste honderd jaar niet gezien”, liet Bruyneel zich ontvallen. “We zitten echt in een zeer grote transformatie.”
Voorlopig zegt de top dat Gent zich geen zorgen moet maken, omdat het 7.000-koppige personeel hoog opgeleid is, wat de loonkostenhandicap compenseert. Maar dat argument weergalmde ook jarenlang in de vergaderzalen van Genk, Antwerpen, Vorst … Bruyneel wijst nog op een ander voordeel. De Gentse Volvofabriek staat er goed voor dankzij de komst van de EX30, de kleine elektrische cross-over die momenteel in China wordt geproduceerd en die tot een groot commercieel succes is uitgegroeid. Na de Tesla Model Y is het de tweede bestverkochte elektrische auto van Europa, maar die positie, mede te danken aan het aannemelijke prijskaartje, dateert nog van voor de beruchte importheffingen op Chinese elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Komt de bedreiging uit Slovakije?
Deze ontwikkelingen spelen Volvo Gent nu in de kaart. “Door de invoerheffingen moet Volvo snel schakelen”, aldus Bruyneel, “en inzetten op lokale autoproductie.” Bovendien zal de Gentse productie van de EX30 ook de Amerikaanse markt moeten bedienen, aangezien de regering-Biden onlangs de invoertarieven van 100% op elektrische auto’s uit China heeft bevestigd. Deze tarieven gaan op 27 september in. Auto’s die in Gent worden geproduceerd, vallen hier uiteraard buiten. Door de komst van de EX30 draait de fabriek op maximaal jaarvolume en hoeft de komende jaren niet te vrezen voor zijn toekomst.
Een ander voordeel van de Gentse vestiging is dat Volvo momenteel maar twee fabrieken in Europa telt (de andere staat in Zweden). Maar in Slovakije is er, met het vooruitzicht op lagere loonkosten, wel een derde in opbouw. Daar gaan de elektrische auto’s van de nieuwe generatie van de band rollen, wat alsnog een bedreiging zou kunnen vormen voor Gent, dat voorlopig geen tooling heeft voor dit platform van morgen, en de daarop te bouwen modellen. Maar volgens het topmanagement dient deze fabriek om de beoogde volumegroei van het merk te absorberen, niet om een andere fabriek te vervangen.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de achtergrond van deze evolutie bekijkt. Met Volvo in Chinese handen is het onvermijdelijk om te concluderen dat de westerse autoproductie in België al definitief is opgedoekt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be