Nio ontkent Audi Brussels te willen overnemen. Schaakmat?

Hoewel er een bezoek georganiseerd werd en er verschillende geruchten circuleerden over de overname van Audi Brussels door Nio, heeft het Chinese merk zijn interesse in de site ontkend. Dit is opnieuw een tegenslag, aangezien deze week biedingen van potentiële kopers deze week ingediend moeten worden.

Gepubliceerd op 22 september 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Nio ontkent Audi Brussels te willen overnemen. Schaakmat?

Dit weekend kwam slecht nieuws naar buiten: de Chinese constructeur Nio wordt geen eigenaar van de Audi-fabriek in Vorst. Dat verklaarde William Li, de CEO van Nio, in een interview met de Chinese gespecialiseerde website Cnev Post. Hiermee komt een einde aan dagenlange speculatie. Hij benadrukte dat Nio geen plannen heeft voor dergelijke overnames en zich liever concentreert op de eigen infrastructuur, zoals wisselstations voor batterijen.

Eerder vorige week meldde een bron bij de krant De Tijd dat een delegatie van Nio de fabriek had bezocht en zich voorbereidde om een bod te doen bij de Volkswagen-groep. “Hoe kan Nio zich een fabriek veroorloven die Audi zich niet kan veroorloven? De geruchten zijn ongegrond”, zegt de CEO nu.

Harde klap

Het nieuws komt als een harde klap voor de werknemers van de Audi-fabriek in Vorst, die weer een sprankeltje hoop zien verdwijnen. De vakbonden hebben uiteraard hun teleurstelling geuit, aangezien een overnemer zoals Nio perspectieven bood op langetermijninvesteringen.

nio02

Advertentie – lees hieronder verder

Wat heeft de toekomst in petto? Vorige week raakte ook bekend dat D’Ieteren geïnteresseerd zou zijn in een overname, maar slechts in een deel van de site. Het zou er tweedehandswagens willen opknappen, een activiteit die helaas niet erg rendabel is en bovendien veel minder mankracht vergt. Maar er is een groot verschil: D’Ieteren wil er wel deze activiteit uitvoeren, maar is niet van plan om de site over te nemen. Het zou een deel van deze site wil exploiteren. Hiervoor zou het terrein moeten worden opgedeeld door een overnemer die vervolgens elk van de percelen zou verkopen of verhuren. Dit kan lang duren.

Betekent dit dat Nio niet naar Europa wil komen? Helemaal niet. De uitspraak over de site in Vorst doet niets af aan de ambities van Chinese merken in Europa. Geconfronteerd met de hogere invoerrechten op elektrische auto’s uit China, willen veel constructeurs in Europa produceren om deze taksen te vermijden. De Europese markt is een strategisch doelwit. De elektrische auto’s van Nio zijn al aanwezig in verschillende EU-landen, namelijk Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden en Denemarken. Wat Nio betreft, mogen we niet vergeten dat het bedrijf nog geen geld heeft verdiend. Een investering in de fabriek in Vorst staat niet in verhouding tot de beperkte omvang van de constructeur, ook al zijn de ambities zeer reëel. Wordt vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.