De een zijn dood is de ander zijn brood, luidt het gezegde. In deze situatie zitten enerzijds de Volkswagen-groep en anderzijds de Chinese constructeurs. Volkswagen gaat momenteel door een zeer diepe crisis. Het industriële model moet grondig herzien worden en de komende jaren zullen er onvermijdelijk forse besparingen volgen. Het gaat over miljarden euro’s.
Door de dalende verkoop van elektrische auto’s overweegt Volkswagen om tot drie productievestigingen in Duitsland te sluiten, een maatregel die zo veel verontwaardiging opriep dat de groep uiteindelijk moest terugkrabbelen.
Chinese interesse
Steeds meer circuleert het nieuws over Chinese interesse in deze fabrieken. Chinese autofabrikanten willen koste wat het kost uitbreiden naar het buitenland door de zwakkere binnenlandse vraag. Aangezien groeien momenteel alleen in het buitenland kan, zijn ze tot alles bereid om zich elders te vestigen. Vooral in Europa, om de nieuwe invoerheffingen te vermijden die hun auto’s duurder maken. China is alomtegenwoordig in Europa. Chinese bedrijven hebben in elke sector geïnvesteerd, behalve in de auto-industrie, die nog altijd weerstand biedt tegenover de Chinezen, ook al heeft Mercedes intussen twee Chinese aandeelhouders.
Advertentie – lees hieronder verder
De vestiging van Chinese constructeurs in Duitsland is niet alleen een kans om dichter bij de markt te produceren, maar ook om de invloed binnen de Duitse auto-industrie – nog altijd de oudste en meest prestigieuze – te vergroten. Het biedt mogelijkheden om enkele slimme medewerkers binnen te halen.
De Chinese regering heeft aangegeven dat ze maatregelen verwacht van de volgende Duitse regering (de regering van Olaf Scholz wordt binnenkort vervangen). De Chinezen benadrukten dat ze in het verleden zelf openingen en nieuwe zakelijke kansen hebben gecreëerd voor buitenlandse en Duitse bedrijven. Ze hopen dat Duitsland ruimdenkend is om een eerlijk en niet-discriminerend bedrijfsklimaat voor Chinese bedrijven te garanderen.
Volkswagen is geïnteresseerd
Maar wat denkt Volkswagen? Bronnen die dicht bij het dossier staan, vertelden aan persbureau Reuters dat het concern wel degelijk interesse toont. Waarom zou het geïnteresseerd zijn? Simpelweg omdat Volkswagen momenteel tussen wal en schip zit, met vooral werknemers die de herstructurering afremmen. En het moet snel gaan voor de Duitse constructeur, die het risico loopt hoe langer hoe meer van zijn pluimen te verliezen. Vandaar het standpunt van een woordvoerder van Volkswagen, die over de fabriek in Osnabrück, waar de T-Roc geassembleerd wordt, zei dat er een oplossing moest komen voor het verdere gebruik van de locatie die rekening houdt met de belangen van het bedrijf en zijn werknemers.
Natuurlijk veroorzaakte deze verklaring opschudding bij de vakbonden, die niet gekant zijn tegen de komst van Chinezen, maar schrik hebben om hun sociale rechten te verliezen. Ze denken misschien wel aan een joint venture (zoals in China), maar dan met Volkswagen-normen - en -lonen. Het valt nog te bezien in welke richting de situatie evolueert: een verkoop (wat volgens analisten tussen de 200 en 300 miljoen euro kan opleveren) of een samenwerking. Enkele weken geleden suggereerde Luca de Meo dat Europese constructeurs hun krachten moeten bundelen en samenwerkingen moeten aangaan. Helaas – of toch niet? – zal dit waarschijnlijk met de Chinezen gebeuren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be