Slate, de opmerkelijke betaalbare pick-up van Jeff Bezos: de doodsteek voor de Cybertruck van Elon Musk?

Slate Auto is een nieuwe autobouwer, gesteund door Jeff Bezos, de baas van Amazon. Maar de miljardair pakt het helemaal anders aan dan zijn rivaal Elon Musk. Slate mikt op drie betaalbare en 100% elektrische modellen voor minder dan 20.000 dollar. Komen ze ook naar Europa?

Gepubliceerd op 28 april 2025
Leestijd : 3 min
Slate, de opmerkelijke betaalbare pick-up van Jeff Bezos: de doodsteek voor de Cybertruck van Elon Musk?

Staat de autosector binnenkort opnieuw op zijn kop door een van de grote namen uit de techwereld? Dat zou best kunnen. Na zijn avonturen in de ruimtevaart (Blue Origin) en satellietcommunicatie (Kuiper Atlas 1) richt Jeff Bezos, de baas van Amazon, zijn pijlen op de auto-industrie. Hoe? Door te investeren in de start-up Slate Auto.

De investeringsstrategie van Jeff Bezos doet sterk denken aan die van Elon Musk, die eigenaar is van Tesla, SpaceX en Starlink. Zit er een heuse miljardairsoorlog aan te komen? Zeer waarschijnlijk. Toch kiest Bezos voor een totaal andere aanpak dan zijn grote rivaal.

slate-auto-amazon-1640x912

Lowcost

Tot voor kort had niemand ooit gehoord van Slate Auto. Of toch bijna niemand. Maar het ziet ernaar uit dat het bedrijf snel bekendheid zal verwerven dankzij zijn verrassende keuzes. Het idee is eenvoudig: de kosten zo veel mogelijk drukken om een elektrische auto aan te bieden voor 20.000 dollar. Hoe ze dat voor elkaar krijgen? Simpel: met het belastingvoordeel van 7.500 dollar voor de aankoop van een elektrische wagen, een premie die – ondanks eerdere plannen van de regering-Trump – nog altijd bestaat. En zelfs als die zou verdwijnen, blijft de auto betaalbaar: dan zou hij ongeveer 25.000 dollar kosten, nog altijd allesbehalve overdreven.

Advertentie – lees hieronder verder

_Hero Blank Slate and SUV_web - copie

Die focus op lage kosten heeft geleid tot bijzonder radicale technische keuzes. Zo zijn er geen dure carrosseriedelen in staal of aluminium: de pick-up krijgt kunststofpanelen die zelfs niet geverfd zijn. Er zijn ook geen aluminium velgen, alleen stalen exemplaren. Binnenin hetzelfde verhaal: een sober dashboard, geen centraal scherm, geen radio, erg eenvoudige zetels en handmatig bediende ruiten. Er is slechts één uitvoering beschikbaar, zonder opties. Wel biedt Slate personalisatiekits aan die de klant zelf mag monteren. Origineel.

Blank-Slate-Interior

Kleine batterij

Ook op elektrisch vlak kiest Slate Auto voor eenvoud en realisme. Er is slechts één elektromotor van 204 pk en keuze tussen twee batterijen: 52,7 kWh of 83,3 kWh (de enige optie). Volgens de strengere Amerikaanse EPA-norm bedraagt het rijbereik respectievelijk 242 en 386 km. Omgerekend naar onze WLTP-norm komt dat neer op ongeveer 283 en 451 km. Laden kan aan maximaal 120 kW bij een snellader, om 20 tot 80% bij te laden in 30 minuten.

Slate kondigt aan dat de eerste leveringen gepland zijn eind 2026. Het hoopt jaarlijks 150.000 pick-ups te bouwen. Of dit economische model houdbaar is, valt nog af te wachten, zeker omdat de productie volledig in de Verenigde Staten plaatsvindt (Indianapolis). Er zijn voorlopig geen plannen om de Slate naar Europa te brengen, wat logisch is gezien de gekozen modellen (SUV’s en pick-ups). Voor Jeff Bezos is het opnieuw een gok. Een geslaagde gok? Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!