Bijna dertig jaar na zijn debuut blijft de eerste generatie van de Lotus Elise even aantrekkelijk. Deze compromisloze sportwagen, een toonbeeld van een laag gewicht (673 kg bij de lancering), redde het Britse merk van de ondergang. Dankzij zijn polyester carrosserie en gelijmd aluminium chassis rijdt de kleine Brit als een kart, ondanks het bescheiden vermogen van 120 pk uit de Rover K-motor.
De Elise werd in 1995 voorgesteld en boekte meteen succes, met een prijs onder de 25.000 euro bij zijn lancering. Het comfort was rudimentair, maar de auto was gebouwd met één doel: puur rijplezier. Het is een icoon uit de jaren negentig. En dat zie je ook in de waardering: voor een exemplaar in goede staat betaal je vandaag moeiteloos meer dan 25.000 euro.

Plezier boven alles
De Lotus Elise S1 liet een diepe indruk na op George Williams, fotograaf en oprichter van het bedrijf Get Lost. Hij besloot het model om te bouwen tot een sportieve terreinwagen, à la Porsche 911 Dakar of Lamborghini Huracan Sterrato. Deze Lotus-liefhebber bedacht een Elise die ook buiten de gebaande paden uit de voeten kan. Het resultaat heet Project Safari en bestaat voorlopig alleen als functioneel prototype.
Advertentie – lees hieronder verder

Voluit voor offroad
Dankzij de aangepaste ophanging krijgt de Elise er 100 mm veerweg bij, waardoor hij het asfalt kan verlaten. Brede wielkasten en grote velgen met offroadbanden maken van deze Brit een heuse terreinwagen. De onderzijde wordt extra beschermd, zodat je zonder zorgen over obstakels kunt rijden. Nieuw zijn ook de hydraulische handrem, het sperdifferentieel en het reservewiel pal achter de motor.

Nieuwe motor
De originele Rover-motor stond bekend als kwetsbaar (vooral de koppakking) en liet het afweten op het vlak van prestaties. Die werd dan ook overboord gegooid en vervangen door een andere aandrijfgroep, al laat Get Lost nog niets los over de herkomst of specificaties. Denk bijvoorbeeld aan een Honda-blok zoals in de Ariel Atom. Met 300 pk onder de motorkap en een leeggewicht onder de 900 kg kan dit een explosieve combinatie worden.

Opvallend design
Ook het uiterlijk kreeg de nodige aandacht. Op de neus prijken vier extra led-projectoren. Maar het opvallendste zijn de grote luchtinlaat achter het interieur – die boven de kap uitkomt – en de zwevende achtervleugel. Ook het interieur werd aangepakt met sportzetels die comfortabeler zijn dan de originele exemplaren, plus enkele slimme details voor meer gebruiksgemak. Die creatieve vrijheid werkt verfrissend in een tijd waarin auto’s steeds meer op elkaar lijken. Volgens George Williams gaat de Project Safari eind dit jaar in beperkte productie. Wat hij moet kosten, is nog niet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be